Η ατζέντα της εβδομάδας: Adagio, περιήγηση σε εκθέσεις, «Οργισμένο είδωλο» σε 4Κ
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Πολιτισμός

Η ατζέντα της εβδομάδας: Adagio, περιήγηση σε εκθέσεις, «Οργισμένο είδωλο» σε 4Κ

Αραιώνουν την Μεγάλη Εβδομάδα οι πολιτιστικές εκδηλώσεις, κυρίως εκείνες που αφορούν διαλέξεις και παρουσιάσεις βιβλίων. Οι περισσότερες παραστάσεις ρίχνουν οριστικά αυλαία την Κυριακή των Βαΐων (9 Απριλίου), τα θέατρα που συνεχίζουν τις παραστάσεις τους ανοίγουν ξανά τις πόρτες τους στο κοινό την Τετάρτη μετά το Πάσχα.

Εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται κυρίως μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα είναι μουσικές, με έργα που έχουν γράψει μεγάλοι συνθέτες για τις Ημέρες του Πάσχα. 

Μία ξεχωριστή εκδήλωση είναι η προβολή της ψηφιακά αποκατεστημένης σε 4Κ, ταινίας «Οργισμένο είδωλο» του Μάρτιν Σορσέζε. Υπενθυμίζουμε ότι στις 8 και 10 Απριλίου (20.30) παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής, απο το Μπαλέτο Preljocaj από τη Γαλλία, μια σύγχρονη εκδοχή της «Λίμνης των Κύκνων». Για την οποία θα αναφερθούμε εκτενώς αφότου την παρακολουθήσουμε.

Θέατρο

Θεατρόφιλοι και αναγνώστες του έργου του Σαίξπηρ μπορούν να παρακολουθήσουν «Το Ημέρωμα της Στρίγγλας» που παρουσιάζεται (8&9/4, 19.00) στον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Λ. Συγγρού 364), στο πλαίσιο της σειράς θεατρικού αναλογίου «Παραβάσεις».

Μία από τις πιο ιδιόρρυθμες και αμφιλεγόμενες σαιξπηρικές κωμωδίες, «Το Ημέρωμα της Στρίγγλας» εκτυλίσσεται στην Πάντοβα του 1600, όπου ο σιορ Μπατίστας αποφασίζει να μην παντρέψει την περιζήτητη κόρη του, Μπιάνκα, προτού βρεθεί σύζυγος για την πρωτότοκή του, τη δύστροπη Κατερίνα.

Το αναλόγιο ανεβαίνει σε μετάφραση Κατερίνας Αγγελάκη - Ρουκ, διασκευή Έκτορα Λυγίζου και σκηνοθεσία Εύας Βλασσοπούλου. Παίζουν οι Εύα Βλασσοπούλου, Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Έκτορας Λυγίζος, Γρηγόρης Μπαλλάς, Κατερίνα Πατσιάνη, Ιάσονας Στασινός και Aινείας Τσαμάτη. Πληροφορίες - εισιτήρια: 210 7234567 και ticketservices.gr.

Εύα Βλασσοπούλου. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου. Πηγή: ΚΠΙΣΝ

Οι θεατρικές παραστάσεις «Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» και «Το έκτο πάτωμα» είναι ορισμένες από όσες συνεχίζονται μετά το Πάσχα. Το έργο του Τόνυ Κούσνερ, «Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα» που ανεβαίνει σε πανελλήνια πρώτη στο Εθνικό Θέατρο (Σκηνή Νίκος Κούρκουλος, Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, 210 5288170-171), εκτυλίσσεται την Πρωτοχρονιά του 1932 στο Βερολίνο με την ταυτόχρονη άνοδο του ναζισμού, και «μιλά» για την ευθύνη μας απέναντι στους άλλους και στην ίδια μας την εποχή, για τα διλήμματα, τις δύσκολες αποφάσεις και τον βαθμό στον οποίο καθένας μας επηρεάζει με τη στάση του τις πολιτικές εξελίξεις.

Ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννη Μόσχου, με 9μελή θίασο. Περισσότερα για την παράσταση αφότου την παρακολουθήσουμε, μετά το Πάσχα. Οι παραστάσεις έως τις 9 Απριλίου είναι sold out, συνεχίζονται από τις 19 Απριλίου.

Από την παράσταση «Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα». Φωτ.: Ελίνα Γουνανλή. Πηγή: Εθνικό Θέατρο

Σταματούν στις 9 Απριλίου και ξεκινούν εκ νέου στις 20 του μήνα, για να ολοκληρωθούν στις 30 Απριλίου, στο θέατρο «Ακροπόλ» (Ιπποκράτους 9, 210 3648303), οι παραστάσεις της μουσικής κωμωδίας «Το έκτο πάτωμα» του Αλφρέντ Ζερί, σε διασκευή Άννας Παναγιωτοπούλου, μουσική Σταμάτη Κραουνάκη, στίχους Λίνας Νικολακοπούλου και σκηνοθεσία Γιώργου Βάλαρη.

Ο 10μελής θίασος μετέχει σε μία κωμωδία με δραματικά στοιχεία. «Η ανεργία, οι ματαιωμένες επιθυμίες, η φτώχεια που στην παράσταση αποτυπώνεται φαινομενικά και με την τρύπια ρόμπα της συζύγου του ζωγράφου και τη φράση ‘’πεινάω’’, είναι ορισμένα μόνο από όσα πραγματεύεται το έργο την εποχή που εκτυλίσσεται, το 1937, λίγο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, στο Παρίσι. Εποχή τότε μεγάλης καλλιτεχνικής άνθισης, με τον Πικάσο, τον Ματίς, τον Νταλί και πλήθος άλλων που την περίοδο του μεσοπολέμου διαμόρφωσαν την τέχνη του 21ου αιώνα», όπως είχαμε –μεταξύ άλλων – αναφέρει για την παράσταση στο σημείωμά μας «Το έκτο πάτωμα και η ανθρωπιά».

Συναυλίες -  Μουσική

Δύο συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για τις Ημέρες του Πάσχα και άλλη μία στο ΚΠΙΣΝ, όπως και μία συναυλία μουσικής δωματίου στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» αξίζουν την παρακολούθησή μας τις ημέρες που ακολουθούν.

Τρεις από τις τέσσερις συναυλίες δίδονται την Μεγάλη Δευτέρα 10 Απριλίου. Στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» στο ΚΠΙΣΝ (Λεωφ. Συγγρού 364), η Ορχήστρα Δωματίου της Ιταλίας «Σολίστες της Βενετίας» (I Solisti Veneti) και η Ελληνίδα κοντράλτο Μαρίτα Παπαρίζου ταξιδεύουν (20.30) το κοινό στον κόσμο του Θείου και του Μύθου μέσα από ένα πρόγραμμα μουσικών συνθέσεων των Αντόνιο Βιβάλντι, Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ, Νικόλα Πόρπορα και αρίων της όπερας. Διευθύνει ο Τζουλιάνο Καρέλλα. (Εισιτήρια: 210 7234567)

Στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Βασ. Σοφίας 22), το Κουιντέτο Εγχόρδων Quintarco (Ν. Μάνδυλας: βιολί, Μαρίνα Χαραλαμπίδου: βιολί, Ενκέλα Κοκολάνη: βιόλα, Βάνια Παπαδημητρίου: βιολοντσέλο, Τ. Καπογιάννης: κοντραμπάσο) της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών συμπράττει (20.00) με την υψίφωνο Σοφία Κυανίδου σε ένα πρόγραμμα που εκφράζει μουσικά το πνεύμα περισυλλογής πριν την Ανάσταση.

Το πρόγραμμα αποτελείται από το «Adagio» του Σάμιουελ Μπάρμπερ και το «Stabat Mater» του Λουίτζι Μποκερίνι. Θα προηγηθεί (19.00) ξενάγηση στην περιοδική έκθεση: «Το θρησκευτικό έργο του Πολύκλειτου Ρέγκου». (Πληρ. - κρατήσεις θέσεων: 2132139507 )

Το Κουιντέτο Εγχόρδων Quintarco και η Σοφία Κυανίδου. Πηγή: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» (Πλ. Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8), οι Ζαχ. Ταρπάγκος (φλάουτο τραβέρσο), Γ. Αγρανιώτης (βιολί), Ελευθερία Τόγια (βιόλα) και Ιάσ. Ιωάννου (βιολοντσέλο) ερμηνεύουν (20.30) συνθέσεις των Γιόζεφ Χάυντν, Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ και Φρανσουά Ντεβιέν. Η συναυλία φέρει τον τίτλο «Spring Έαρ» και δίνεται στο πλαίσιο του κύκλου Μουσικής Δωματίου «Time Offline». (Εισιτήρια: 2107234567)

Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (210 7282333), στο πλαίσιο της μουσικής παράστασης «Του μοιρολογιού το μύρο», ένα επίλεκτο σχήμα δεξιοτεχνών παρουσιάζει (20.30, Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης») μια βραδιά αφιερωμένη στον έμμετρο δημοτικό λόγο και στο πένθιμο άσμα, σε επιμέλεια του Γιώργου Κωτσίνη (καλλιτεχνική διεύθυνση, έρευνα).

Η εν λόγω μουσική παράσταση αποτελεί μέρος της σειράς «Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα», η οποία ολοκληρώνεται την Μεγάλη Τετάρτη 12 Απριλίου (20.30), με τη συναυλία «Beethoven: Missa Solemnis».

Πρόκειται για το έργο δυτικής θρησκευτικής μουσικής (Missa Solemnis) του Γερμανού συνθέτη και πιανίστα, Μπετόβεν, σε ερμηνεία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, της Χορωδίας της ΕΡΤ, της Χορωδίας Δήμου Αθηναίων και λυρικών τραγουδιστών (Κάρεν Λάιμπερ: υψίφωνος, Ίνγκεμπορ Νταντς: μεσόφωνος, Zενίς Υσμάνοφ: τενόρος, Π. Μαγουλάς: βαθύφωνος), διευθύνει ο Κρίστοφ Πόππεν.

Χορωδία Δήμου Αθηναίων @ Νικόλας Κομίνης

Η συναυλία συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους, θα προηγηθεί (19.30) εισαγωγική ομιλία από φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ για τους κατόχους εισιτηρίων.

Εκθέσεις

Ευκαιρία για επίσκεψη σε εκθέσεις που συνεχίζονται, σε ορισμένες από αυτές πραγματοποιούνται ξεναγήσεις. Όπως στην αναδρομική έκθεση της φωτογράφου Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (1899-1998), γνωστής ως Nelly’s, από την υπεύθυνη των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Αλίκη Τσίργιαλου.

Οι δύο τελευταίες ξεναγήσεις γίνονται στις 8 και 29 Απριλίου (12.00) στο Μουσείο Μπενάκη επί της Πειραιώς 138, η έκθεση εκτυλίσσεται σε δύο μεγάλες αίθουσες, όπου παρουσιάζεται η φωτογραφική πορεία της Nelly’s από τα πρώτα της βήματα έως την μετακόμισή της στην Αμερική, όπως αναφέρουμε εκτενώς στο σημείωμά μας «Nelly’s: Η φωτογράφος που απαθανάτισε το κάλλος».

Λήψη από την έκθεση «Nelly's». Πηγή: Μουσείο Μπενάκη / benaki.org

Έως τις 23 Απριλίου συνεχίζεται στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1) η έκθεση και παράλληλη προβολή του ιστορικού ντοκιμαντέρ «Η Αθήνα και η Μεγάλη Ιδέα, 1896-1922)» της Μαρίας Ηλιού, η οποία ξετυλίγει με φροντίδα την ιστορία της Αθήνας μετά τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της σύγχρονης εποχής, το 1896, και έως το 1922, μέσα από άγνωστο αρχειακό οπτικό υλικό από τρεις ηπείρους, την Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.

Ο αριθμός των θεατών στις προβολές είναι περιορισμένος, οι εναπομείναντες ημερομηνίες και ώρες είναι οι ακόλουθες: 8-10/4 & 12/4, 19&21-23/4 στις 10.00, 12.00 & 14.00, 13 & 20/4 στις 10.00, 12.00, 14.00, 17.00, 19.00 & 21.00, 14/4 στις 14.00, 15/4 στις 10.00 & 12.00. Δυνατή η αγορά εισιτηρίου  από εδώ ή από τα ταμεία εισιτηρίων του Μουσείου.

Αποχωρισμός στο Ζάππειο, 1912 © Μουσείο Μπενάκη / Φωτογραφικά Αρχεία 

Από τις εκθέσεις σε γκαλερί, προτείνουμε την ατομική του Παντελή Χανδρή στην «Citronne Gallery» (Πατριάρχου Ιωακείμ 19). Φέρει τον τίτλο «Orbital Objects» και πρόκειται για μία εγκατάσταση με γλυπτά, ζωγραφικά έργα και σχέδια. Συνθέτοντας «μία εικαστική αφήγηση, έναν απρόοπτο κόσμο, έναν κόσμο αντιθέσεων και αναφορών που λειτουργεί συνειρμικά», όπως αναφέρει – μεταξύ άλλων – ο Γιώργος Μυλωνάς στο σημείωμά του «Ξεκίνημα για την έκθεση του Παντελή Χανδρή στη Citronne».

Κινηματογράφος

Τις ξεχωριστές, κινηματογραφικές του δράσεις συνεχίζει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας». Στις 8 Απριλίου (21.30), θα γίνει στον κινηματογράφο «Ιντεάλ» (Πανεπιστημίου 46), προβολή της ταινίας «Οργισμένο είδωλο» (1980) του Μάρτιν Σορσέζε, ψηφιακά αποκατεστημένης σε 4Κ – η αποκατάσταση έγινε πρόσφατα υπό την επίβλεψη του σκηνοθέτη και της θρυλικής μοντέζ - μόνιμης συνεργάτιδάς του, Θέλμα Σκουνμέικερ.

Όπως σημειώνουν οι «Νύχτες Πρεμιέρας», η προβολή θα γίνει ταυτόχρονα με τον υπόλοιπο κόσμο (Ηνωμένες Πολιτείες, Αυστραλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιρλανδία, Μεξικό και Νέα Ζηλανδία). Όσο για την ταινία, πρόκειται για την καλύτερη αμερικανική των 80s, κορυφή της φιλμογραφίας του Σκορσέζε και με τη βραβευμένη με Όσκαρ, ερμηνεία ζωής του Ρόμπερτ Ντε Νίρο.

Η βιογραφική, δραματική ταινία, είναι βασισμένη στην αυτοβιογραφία του πυγμάχου Τζέικ ΛαΜόττα, ενός πυγμάχου μεσαίων βαρών που με την αυτοκαταστροφική συμπεριφορά και οργή του, κατέστρεψε τη σχέση του με τη σύζυγό του και αποξενώθηκε από την οικογένειά του. Τον πυγμάχο υποδύεται ο Ντε Νίρο, στους υπόλοιπους ρόλους οι Τζο Πέσι, Κάθι Μοριάρτι, Νίκολας Κολασάντο, Τερέζα Σαλντάνα και Φρανκ Βινσέντ, ανάμεσα σε άλλους.

Εισιτήρια στο ταμείο της αίθουσας και εδώ.

Κεντρική φωτογραφία: Adagio - Μουσική για τις Ημέρες του Πάσχα. Πηγή: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών