Μπορεί να φαντάζουν παντοδύναμες, αλλά δεν παύουν να είναι εταιρείες. Και όπως αμέτρητες εταιρείες πριν από αυτές έτσι και οι τράπεζες δεν μπορούν να σταματήσουν τις αλλαγές που φέρνει η τεχνολογία. Αλλαγές που θα υποχρεώσουν τα τραπεζικά ιδρύματα να μεταβάλουν δραματικά τον τρόπο λειτουργίας τους, με πρώτο «θύμα» τα γκισέ τους.
Νέα μελέτη της Juniper Research προβλέπει ότι ο συνολικός αριθμός των καταναλωτών που θα κάνουν χρήση των υπηρεσιών digital banking θα υπερβεί τα 3,6 δισεκατομμύρια έως το 2024, από 2,4 δισεκατομμύρια το 2020. Την αύξηση αυτή θα πυροδοτήσει τόσο ο ψηφιακός μετασχηματισμός των παραδοσιακών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, όσο και η ανάδυση των λεγόμενων «digital-only banks», που σταδιακά κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Στην έρευνα με τίτλο «Digital Banking: Banking-as-a-Service, Open Banking & Digital Transformation 2020-2024», σημειώνεται ότι οι ψηφιακές τράπεζες έχουν ήδη κερδίσει μερίδιο αγοράς από τις παραδοσιακές, προσφέροντας ανώτερη εμπειρία εξυπηρέτησης. Μάλιστα, οι συντάκτες της έκθεσης συνιστούν στα παραδοσιακά τραπεζικά ιδρύματα να ενισχύσουν την προσωποποιημένη εμπειρία των πελατών τους μέσω εφαρμογών που θα βασίζονται στη χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης. Μόνο έτσι θα αντιμετωπίσουν την καινοτομία που φέρνουν μαζί τους οι αμιγώς ψηφιακές τράπεζες.
Η Juniper Research δεν είναι η μόνη που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την πρόκληση που συνιστά η τεχνολογία στην τραπεζική βιομηχανία. Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Barclays, Άντονι Τζένκινς, προειδοποίησε το 2018 ότι το αργότερο σε 15 χρόνια, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα βρεθούν ενώπιον αυτού που η αγορά ονομάζει «στιγμή Kodak».
Η Eastman Kodak, υπήρξε πρωτοπόρος της φωτογραφίας διαθέτοντας στην αγορά τις πρώτες καταναλωτικές κάμερες τον 19ο αιώνα. Έτσι για πάνω από έναν αιώνα ήταν ένας επιχειρηματικός γίγαντας που τίποτα δεν φαινόταν ικανό να τον απειλήσει. Ωστόσο απέτυχε να κατανοήσει τη δύναμη της ψηφιακής φωτογραφίας και μέσα σε μόλις μια δεκαετία κατέρρευσε, καταθέτοντας αίτηση πτώχευσης το 2012.
Πάντως οι τράπεζες δεν φαίνεται να κινδυνεύουν σε τέτοιο βαθμό, αφού έχουν ήδη πάρει το μήνυμα και επενδύουν με ιεραποστολική προσήλωση σε σύγχρονες τεχνολογικές λύσεις. Στην ανάλυση που διεξήγαγε η Juniper Research, διαπίστωσε ότι οι τράπεζες με τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι η Bank of America, η BBVA και η JPMorgan Chase.
Η Bank of America προσφέρει εκτεταμένες ψηφιακές λύσεις, όπως το Erica chatbot, η BBVA έχει εστιάσει στα APIs (Application Programming Interface – Διεπαφή Προγραμματισμού Εφαρμογών) προσφέροντας μια πλατφόρμα Banking-as-a-Service ενώ η JPMorgan Chase ήδη δοκιμάζει τεχνολογίες blockchain.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Juniper Research, ακόμη και οι τράπεζες που ηγούνται σε επίπεδο καινοτομίας, πρέπει να επικεντρωθούν σε νέες στρατηγικές, που απαιτούνται για να διατηρήσουν το ψηφιακό τους προβάδισμα.