Του Γιάννη Παλιούρη
H έλευση και σταδιακά επικράτηση της ηλεκτροκίνησης αναμένεται να αναδιαμορφώσει την παγκόσμια αγορά αυτοκινητοβιομηχανίας. Και απ' ότι φαίνεται και σε αυτό τον τομέα η Κίνα θέλει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο τις επόμενες δεκαετίες.
Αυτό τουλάχιστον παραδέχθηκε ο CEO της Volkswagen, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο Πεκίνο. «Το μέλλον της εταιρείας μας θα καθοριστεί από την κινεζική αγορά», δήλωσε ο Herbert Diess, τονίζοντας ότι η Κίνα θα γίνει μία από τις ηγέτιδες δυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίας τα επόμενα χρόνια.
Στην πραγματικότητα η Κίνα διαθέτει ήδη μια ισχυρότατη αυτοκινητοβιομηχανία. Ο αντίκτυπός της, όμως, παραμένει σχετικά μικρός στην παγκόσμια αγορά, καθώς τα κινεζικά μοντέλα δεν διαθέτουν την ποιότητα που απαιτείται για να εκθρονίσουν τις παραδοσιακές ιαπωνικές και ευρωπαϊκές μάρκες. Κάτι που θα αλλάξει τις επόμενες δεκαετίες, καθώς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα αντικαταστήσουν τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Στη μάχη αυτή οι αντίπαλοι θα είναι δύο: από τη μια μεριά η Κίνα και από την άλλη μια… εταιρεία, η VW. Πρόσφατη έρευνα του Reuters είναι ενδεικτική του σκηνικού που διαμορφώνεται: το σύνολο των αυτοκινητοβιομηχανιών, παγκοσμίως, σχεδιάζει επενδύσεις 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων τα επόμενα πέντε με 10 χρόνια. Από αυτά περίπου το 45%, δηλαδή 135 δισεκατομμύρια δολάρια, θα είναι επενδύσεις κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Είναι γνωστό άλλωστε ότι το Πεκίνο προωθεί ενεργά την παραγωγή και πώληση ηλεκτρικών οχημάτων μέσω συστήματος κυβερνητικών ποσοστώσεων, πιστώσεων και κινήτρων.
Αντίπαλο δέος λογίζεται μόνο η VW η οποία έχει σχεδιάσει επενδύσεις 91 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ακολουθεί η επίσης γερμανική Daimler AG, με 42 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η General Motors, η μεγαλύτερη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, δήλωσε ότι σκοπεύει να επενδύσει μόλις 8 δισεκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων
Το σαρωτικό σχέδιο ηλεκτροκίνησης της VW προβλέπει την πώληση 15 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι το 2025, συμπεριλαμβανομένων 50 ηλεκτρικών και 30 υβριδικών ηλεκτρικών μοντέλων. Σταδιακά η VW σχεδιάζει να προσφέρει ηλεκτροκίνητες εκδόσεις και των 300 μοντέλων της.
Στον αντίποδα, κινεζικές εταιρείες όπως η SAIC και η Great Wall Motor σχεδιάζουν να επεκτείνουν δραματικά τα χαρτοφυλάκια των ηλεκτρικών οχημάτων τους, αρχικά στην εγχώρια αγορά, και τελικά παγκοσμίως.
Επειδή ακριβώς η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων τώρα δημιουργείται, οι κινεζικές εταιρείες εκκινούν σχεδόν από το ίδιο σημείο σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς «παίκτες». Επιπλέον, διαθέτουν έναν ακόμα άσσο στο μανίκι τους: το γεγονός ότι τα μεγαλύτερα κοιτάσματα «σπάνιων γαιών» - μετάλλων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή των μπαταριών στα ηλεκτροκίνητα οχήματα- βρίσκονται σε κινεζικό έδαφος.
Η πρόκληση όχι μόνο για VW αλλά για το σύνολο της Ευρώπης θα είναι τεράστια. H ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί περίπου 12 εκατομμύρια στο σύνολό της και παράγει το 4% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες καταβάλουν εργώδη προσπάθεια για να βρεθούν σε πλεονεκτική θέση την επόμενη δεκαετία, θα πρέπει να αλλάξουν σήμερα τον βηματισμό τους για να συμβαδίσουν με τους μελλοντικούς ανταγωνιστές τους.
Πηγή γραφήματος: Statista