«Η χώρα, στους ταραγμένους διεθνώς καιρούς που διανύουμε, χρειάζεται μία στιβαρή μονοκομματική κυβέρνηση που να μπορεί να λαμβάνει γρήγορα και αποτελεσματικά αποφάσεις», δηλώνει στο Liberal η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
Σχολιάζοντας το φλερτ Ανδρουλάκη - Τσίπρα, εκτιμά ότι θα ενισχύσει τη δυναμική της ΝΔ, καθώς θα φέρει πιο κοντά σε αυτήν, πολίτες που επέλεξαν το ΚΙΝΑΛ το 2019, αλλά παραμένουν αντί - ΣΥΡΙΖΑ.
Απαριθμώντας τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, σε μια πιθανή δεύτερη τετραετία για τη ΝΔ, μιλά για την επιτάχυνση όσων έχουν ήδη ψηφιστεί και βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, όπως την αξιολόγηση στα σχολεία, τα νέα σχολικά βιβλία σε 166 γνωστικά αντικείμενα, αλλά και ένα νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση, τα ξενόγλωσσα προγράμματα στα Δημόσια ΙΕΚ και φυσικά το νέο νόμο για τα ΑΕΙ.
Συνέντευξη στον Νικόλα Ταμπακόπουλο
Βρισκόμαστε πλέον σε προεκλογικούς ρυθμούς. Πιστεύετε πως είναι εφικτός στόχος η αυτοδυναμία;
Θεωρώ την αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας εφικτό στόχο και ταυτοχρόνως πολιτική και κοινωνική αναγκαιότητα. Από την καθημερινή επαφή μου με τους πολίτες, διαπιστώνω ότι σε ολοένα και περισσότερους το δίλημμα είναι απλό και ξεκάθαρο: από τη μία έχουμε τη σταθερότητα, την υπευθυνότητα και τη θετική πορεία μπροστά, που διασφαλίζει η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη, και από την άλλη την αβεβαιότητα, το λαϊκισμό, την επιστροφή στο αποτυχημένο και επικίνδυνο κυβερνητικό παρελθόν του ΣΥΡΙΖΑ του κ. Τσίπρα.
Αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία σημαίνει ότι συνεχίζουμε να στηρίζουμε την κοινωνία, συνεχίζουμε στο δρόμο της ανάπτυξης και της ανέλιξης, της διεθνούς πορείας της χώρας μας, συνεχίζουμε στο δρόμο των αλλαγών που έχουν σημαντικά οφέλη για κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα. Αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία σημαίνει αυτοδύναμη Ελλάδα.
Υπάρχει η πιθανότητα η ΝΔ να συνεργαστεί με άλλο κόμμα μετά τις πρώτες ή τις δεύτερες εκλογές;
Στόχος μας είναι η απόλυτη αυτοδυναμία στις δεύτερες εκλογές. Οι πρώτες εκλογές θα γίνουν με το σύστημα της απλής αναλογικής που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκοντας την αστάθεια, καθιστώντας πολύ δύσκολο τον σχηματισμό κυβέρνησης. Στη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, όμως, πιστεύω ότι οι πολίτες, με την ψήφο τους, θα ακυρώσουν την απόπειρα του ΣΥΡΙΖΑ, εξασφαλίζοντας στη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη αυτοδυναμία και, συνακόλουθα, σταθερότητα, αναγκαία για να συνεχιστεί η θετική πορεία της πατρίδας μας και να μην γυρίσουμε πίσω.
Η χώρα, στους ταραγμένους διεθνώς καιρούς που διανύουμε, χρειάζεται μία στιβαρή μονοκομματική κυβέρνηση που να μπορεί να λαμβάνει γρήγορα και αποτελεσματικά αποφάσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αξιόλογοι συμπολίτες μας από άλλους πολιτικούς χώρους δεν μπορούν να συνδράμουν σε αυτή μας την προσπάθεια.
Πώς σχολιάζετε το ανοικτό πλέον φλερτ του ΠΑΣΟΚ με τον ΣΥΡΙΖΑ; Πόσο εφικτή είναι η λεγόμενη «προοδευτική διακυβέρνηση»;
Το ότι ο κ. Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ ξεκαθαρίζουν ότι θέλουν τη Νέα Δημοκρατία στην αντιπολίτευση, άρα το ΣΥΡΙΖΑ στη διακυβέρνηση, θεωρώ ότι θα ενισχύσει τη δυναμική της Νέας Δημοκρατίας. Γιατί μας φέρνει κοντά και με πολίτες που επέλεξαν το ΚΙΝΑΛ το 2019, παραμένουν αντί - ΣΥΡΙΖΑ και δεν θέλουν η Ελλάδα να γυρίσει πίσω, αντιλαμβανόμενοι το πραγματικό διακύβευμα των επόμενων εκλογών, επιδιώκοντας σταθερότητα, σιγουριά, αποτελεσματικότητα.
Όσο για την πιθανότητα της διακυβέρνησης που θίγετε, πρόκειται για ένα - απευκταίο για τη χώρα και για κάθε έναν πολίτη χωριστά - εφιαλτικό σενάριο. Διότι ποια θα ήταν η σύνθεσή της, αν όχι μία συγκυβέρνηση Τσίπρα - Ανδρουλάκη - Βαρουφάκη;
Οι πολίτες θυμούνται πικρά την πολύ πρόσφατη τετραετία των capital controls, των ουρών στα μηχανήματα ΑΤΜ και στα βενζινάδικα, της φοροκαταιγίδας, της διεθνούς απομόνωσης, του πλήγματος των δημοκρατικών θεσμών, της δαιμονοποίησης κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας, της δραματικής υποβάθμισης της παιδείας και της υγείας. Έτσι, ανεξαρτήτως μαθηματικών δυνατοτήτων, θεωρώ ότι θα αποκλείσουν με την ψήφο τους οι πολίτες μία τέτοιου είδους «προοδευτικότητα».
Ποιος είναι ο πήχης και οι προτεραιότητες για την Παιδεία σε μια πιθανή δεύτερη τετραετία για τη ΝΔ;
Έχουμε ήδη καταρτίσει, όπως σε όλους τους Κυβερνητικούς τομείς, ένα συνεκτικό σχέδιο για τις προτεραιότητες των επόμενων χρόνων στην Εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, προτάσσουμε τα εξής: την περαιτέρω υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη ψηφιστεί και ξεκινήσει να εφαρμόζονται όπως η αξιολόγηση στα σχολεία, τα νέα σχολικά βιβλία σε 166 διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, ο νέος νόμος πλαίσιο για τα ΑΕΙ, η υλοποίηση όλων των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται με πόρους του ταμείου ανάκαμψης όπως οι επισκέπτες καθηγητές στα ΑΕΙ, τα βιομηχανικά διδακτορικά, τα νέα εκπαιδευτικά κέντρα καινοτομίας, νέα προγράμματα σπουδών για τις δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ένα νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση και συνέχιση των μόνιμων διορισμών, απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού πληροφορικής και γλωσσομάθειας μέσα από το σχολείο, ξενόγλωσσα προγράμματα στα Δημόσια ΙΕΚ, σχολές εφαρμοσμένων επιστημών στα ΑΕΙ και περαιτέρω ψηφιοποίηση διαδικασιών όπως η σίτιση και η στέγαση των φοιτητών.
Πιστεύετε πως υπάρχουν γενικότερες μεταρρυθμίσεις που καθυστέρησαν και αν ναι, ποιες είναι αυτές;
Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνησή μας βρέθηκε αντιμέτωπη με την παγκόσμια υγειονομική κρίση, που «πάγωσε» για μήνες πολλές δραστηριότητες σε ολόκληρο τον πλανήτη, καθώς και με την πρόσφατη ενεργειακή κρίση, στην Ελλάδα προχωρήσαμε μεταρρυθμίσεις σε όλα τα επίπεδα.
Πέρα από τη μεταρρύθμιση σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σημειώνεται σημαντική βελτίωση – ενδεικτικά – στο ψηφιακό κράτος, στα εργασιακά, στην απονομή των συντάξεων, στην υγεία, φορολογική μεταρρύθμιση με πολύ σημαντικές ελαφρύνσεις, βελτιώσεις στο καθεστώς επενδύσεων, στα πολύ σημαντικά έργα υποδομών, στην ενίσχυση του αμυντικού εξοπλισμού της χώρας, στην δικαιοσύνη. Ενδεχομένως, κάποιες από τις μεταρρυθμίσεις μας θα είχαν προχωρήσει πιο γρήγορα, αν δεν υπήρχε η πανδημία. Το σημαντικό, όμως, είναι ότι έγιναν και γίνονται πράξη.
Τι είναι αυτό που σας κάνει πιο υπερήφανη για το έργο σας στην Παιδεία και πόσο πιθανό είναι ένα πισωγύρισμα, αφού δεν υπάρχει κοινό σημείο επαφής και κατανόησης με την αντιπολίτευση;
Στην πρώτη κυβερνητική μας θητεία, υλοποιήσαμε πλήρως το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία, όπως παρουσιάστηκε το Νοέμβριο του 2018 και για την εφαρμογή του οποίου μας έδωσαν εντολή οι πολίτες το 2019. Σε δύσκολα χρόνια, εν μέσω πανδημίας και παγκόσμιων κρίσεων, ολοκληρώσαμε τη μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Εργαστήκαμε για ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο και προσβάσιμο από όλους.
Προσφέρουμε στα παιδιά μας σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, που θα τους επιτρέψουν να κάνουν πράξη τα όνειρά τους, να ακολουθήσουν το δρόμο που τα ίδια έχουν επιλέξει, σύμφωνα με τις κλίσεις και τις προτιμήσεις τους. Διαμορφώνουμε για τους εκπαιδευτικούς μας ένα περιβάλλον, στο οποίο ο ρόλος τους αναβαθμίζεται και οι επιλογές τους διευρύνονται.
Το καταλυτικό στοιχείο για να μην υπάρχει πισωγύρισμα είναι κατά τη γνώμη μου η αποδοχή των αλλαγών αυτών από την κοινωνία. Ένα παράδειγμα: έχουμε εισάγει τη διδασκαλία των αγγλικών από την ηλικία των 4 ετών (ενώ προ του 2019 η διδασκαλία ξεκινούσε στο δημοτικό). Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι μία οικογένεια που μέχρι πρότινος πλήρωνε για να κάνει το παιδί της αγγλικά στην ηλικία των 4 και 5 ετών, δεν χρειάζεται πλέον να πληρώνει, και το παιδί γυρνάει από το νηπιαγωγείο έχοντας ήδη γνώσεις αγγλικής.
Όσο τις αλλαγές αυτές τις αγκαλιάζει η κοινωνία, τόσο απομακρύνεται ο κίνδυνος να έχουμε μετά από χρόνια πισωγυρίσματα. Αν έπρεπε να συνοψίσω σε μία φράση το μεταρρυθμιστικό έργο στην παιδεία, θα έλεγα ότι αυτό είναι η αναβάθμιση της Δημόσιας εκπαίδευσης, ξεκινώντας από το Νηπιαγωγείο και φτάνοντας μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη Δια Βίου Μάθηση, με στόχο η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από τη δική μας.