Αργά αλλά σταθερά η οδός Ερμού ανακτά τη θέση της ως η «βασίλισσα» των εμπορικών οδών της χώρας. Αυτό προκύπτει όχι μόνο από την αύξηση των τιμών ενοικίων, αλλά και από τις νέες επενδύσεις που μεταφράζονται σε έναρξη λειτουργίας νέων καταστημάτων στον πιο κεντρικό εμπορικό οδικό άξονα της χώρας. Στην Ερμού, στο peak της κρίσης, δηλαδή το 2013, τα ενοίκια είχαν μειωθεί κατά 40%, σε σχέση με το 2008, όμως, σταδιακά από τα τέλη του 2016 και με γοργούς ρυθμούς από το 2019 η δημοφιλής οδός ξανακερδιζει το χαμένο έδαφος.
Σύμφωνα με την επικεφαλής της Cushman & Wakefield Proprius Νίκη Σύμπουρα «η επιστροφή στην κανονικότητα, τα βελτιωμένα τουριστικά μεγέθη της καλοκαιρινής περιόδου και τα νέα projects στην αγορά του retail, έχουν δημιουργήσει θετικό κλίμα στην ελληνική αγορά και αυξημένες προσδοκίες για το μέλλον χωρίς να παραβλέπουμε την επιφυλακτικότητα που επέστρεψε στο προσκήνιο με τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Κεντρικά καταστήματα στις κύριες αγορές απολαμβάνουν μεγάλη ζήτηση ιστορικά στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα ελάχιστη συγκράτηση των ενοικίων σε αυτά, κατά την περίοδο της πανδημίας». Βάσει της έρευνα της C&W Proprius για το 2022, η Ερμού ανέβηκε στην 14η θέση στην κατάταξη των υψηλότερων ενοικίων σε εμπορικές αγορές από την 15η θέση προ πανδημίας, ενώ παρουσίασε πτώση μόλις 4% την περίοδο της πανδημίας.
Παρόλο που σε ετήσια βάση η Ερμού καταγράφει 6% αύξηση, όπως αναφέρει η κυρία Σύμπουρα, συγκρίνοντας με το περασμένο έτος θα πρέπει να γίνει σαφές ότι αναφερόμαστε σε ενοίκια στις βέλτιστες τοποθεσίες. Και παρόλο που η τάση αυτή ακολουθείται και σε άλλες αγορές, δεν εκφράζουν απαραίτητα τον ευρύτερο χώρο του λιανικού εμπορίου και το σύνολο των αγορών. Η οδός Ερμού δηλαδή, είναι ίσως μία εξαίρεση, σε σχέση με το σύνολο της αγοράς.
Η Ερμού, που το 2002 αποτελούσε τον ένατο ακριβότερο εμπορικό δρόμο παγκοσμίως, προσελκύει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Αυτό σχετίζεται, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, με το γεγονός ότι στον εμπορικό άξονα μήκους 1,5 χλμ. τα καλά ακίνητα είναι λιγοστά σε αντίθεση με το ενδιαφέρον.
Νέες αφίξεις
Πράγματι, μόνο τις τελευταίες εβδομάδες ο αριθμός των αφίξεων νέων καταστημάτων στην οδό Ερμού είναι σημαντικός. Έτσι, η Sephora προχώρησε σε ριζική ανακαίνιση του καταστήματός της στην Ερμού, με το ανανεωμένο flagship κατάστημά της να εκτείνεται σε 350 τετραγωνικά μέτρα. Επίσης, μέσα στο Νοέμβριο ξεκίνησε να λειτουργεί το νέο flagship store της Mat Fashion, σε έκταση 300 τ.μ., στην οδό Ερμού 74, με ένα νέο premium store concept. Αλλά και η Attrattivo άνοιξε στην οδό Ερμού 16 το 25ο κατάστημά της στην Αθήνα και το 89ο στην Ελλάδα που βρίσκεται σε κτίριο 380 τ.μ. Η λίστα των νέων προσθηκών περιλαμβάνει και το νέο flagship store της Massimo Dutti στην οδό Ερμού 29.
Το διάστημα 1991-2000, οι τιμές των εμπορικών καταστημάτων της Ερμού αυξήθηκαν έως και 340% και το διάστημα 2002 - 2004 ήταν από τις υψηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 2006 η Ερμού ανήκε στη δεκάδα των πιο ακριβών εμπορικών οδών, με ετήσιο ενοίκιο 3.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, όσο, δηλαδή, ήταν περίπου το ενοίκιο στην Pitt Street Mall του Σίδνεϊ και στην Bahnhofstrasse της Ζυρίχης. Το 2012, σύμφωνα με την εταιρεία Cushman & Wakefield, βρέθηκε στην 28η θέση, όσον αφορά τους πιο ακριβούς δρόμους παγκοσμίως, με ετήσιο μίσθωμα ύψους 2.040 ευρώ / τ.μ. Το ετήσιο ενοίκιο ανέρχεται σήμερα ανά τετραγωνικό μέτρο σε 3.200 ευρώ ή σε περίπου 365 ευρώ ανά μήνα.