Του Γιώργου Φιντικάκη
Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπουν κυβέρνηση και ΑΑΔΕ την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, με την πλήρη εφαρμογή των μέτρων να μετατίθεται για το τέλος του 2021, παρατείνοντας στην ουσία έως τότε το πάρτι που κάνουν μικρά και μεγάλα συμφέροντα.
Σε μια στιγμή που η αγορά μιλά για διαφυγόντα δημόσια έσοδα τουλάχιστον 300 εκατ. ευρώ το χρόνο και οι πειραγμένες αντλίες αυξάνονται, το επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων μεταθέτει για τις… 31/12/2021 την εφαρμογή ενός ολιστικού σχεδίου για την πάταξή του.
Τότε δηλαδή θα τεθούν σε πλήρη εφαρμογή η τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα και σλέπια, η λειτουργία του περίφημου συστήματος εισροών - εκροών σε πρατήρια, εταιρείες και κάθε είδους φορολογικές αποθήκες όπως ΚΤΕΛ, πάρκινγκ, αμαξοστάσια, καθώς και κάθε είδους εκκρεμούσα ΚΥΑ προκειμένου να «κλειδώσει» η αλυσίδα στην πάταξη του λαθρεμπορίου.
Την εικόνα αυτή μετέφερε σύμφωνα με πληροφορίες χθες ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γ. Πιτσιλής, προς τη διοίκηση του Συνδέσμου Εμπορίας Εταιρειών Πετρελαιοειδών Ελλάδος, κατά τη διάρκεια συνάντησης με αντικείμενο τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μέτρων καταπολέμησης του λαθρεμπορίου.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η πολιτεία που κάποτε υπόσχονταν ότι θα εισπράξει 1 δισ. από το λαθρεμπόριο, παραπέμπει για ακόμη μία φορά στις ελληνικές καλένδες τα μέτρα, καθώς ουδείς πιστεύει ότι δεν θα αναιρέσει ξανά τις υποσχέσεις της, και ότι σε τρία χρόνια από σήμερα θα είναι έτοιμες να εφαρμοστούν όλες οι χρονίζουσες ρυθμίσεις.
Το πιο σουρεαλιστικό της υπόθεσης αφορά τους λόγους των καθυστερήσεων, όπου ως αιτία προβάλλεται η δυσκολία της ΑΑΔΕ να πιστοποιήσει τα συστήματα εισροών- εκροών. Έτσι λοιπόν το Δημόσιο πρόκειται να... αναθέσει κάπου μέσα στο φθινόπωρο του 2019 την πιστοποίηση των εγκαταστατών που τοποθέτησαν κάποτε τα χιλιάδες αυτά συστήματα, προκειμένου να καταλήξει πόσοι από αυτούς πληρούν τις προδιαγραφές και πόσοι όχι, και πόσα από τα εγκατεστημένα συστήματα είναι πιστοποιημένα και δεν μπορούν να παραποιηθούν.
Σε όσα προκύψει ότι δεν είναι πιστοποιημένα, θα πρέπει να εγκατασταθούν νέα συστήματα από την αρχή ! Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η σχετική διαδικασία δεν θα έχει ολοκληρωθεί παρά κάπου μέσα στο 2020 ή και πιο μετά. Εξ ου και το χρονοδιάγραμμα που ορίζει το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ για πλήρη εφαρμογή όλων των μέτρων στις 31/12/2021. Το ερώτημα βέβαια εδώ είναι ποιος θα πληρώσει το κόστος, αφού η αρχική εγκατάσταση κόστισε πάνω από 100 εκατ. ευρώ σε πρατηριούχους και εταιρείες, κατά πόσο το μέτρο θα χρηματοδοτηθεί από κάποιο ΕΣΠΑ, κλπ.
Έως το τέλος του 2021 πάντως, τα συστήματα θα συνεχίσουν να λειτουργούν δοκιμαστικά και τα στοιχεία που θα στέλνουν οι 6.500 πρατηριούχοι δεν θα διασταυρώνονται μαζικά από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Ο λόγος για το βασικό μέτρο, το οποίο υποτίθεται ότι θα χτυπούσε την παραβατικότητα και κόστισε στα πρατήρια και τις εταιρείες του κλάδου πάνω από 100 εκατ. ευρώ προκειμένου να το εγκαταστήσουν.
Σημειωτέον ότι το περίφημο σύστημα εισροών- εκροών έχει θεσπιστεί από το 2009, και αφού μετά κόπων και βασάνων το εγκατέστησαν τελικά 6.500 πρατήρια τη διετία 2014-2016, έκτοτε παραμένει στην ουσία ανενεργό. Η δέσμευση ότι το μέτρο θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2017 δεν τηρήθηκε, ούτε η παράταση που δόθηκε για το 2018, ούτε όμως το χρονοδιάγραμμα για το 2019. Στην πράξη, το δημοσιευμένο σε ΦΕΚ επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ ορίζει ότι η πλήρης εφαρμογή του συστήματος εισροών - εκροών μετατίθεται για την επόμενη τριετία, δηλαδή για μια... 12ετία αφότου θεσπίστηκε.
Στην ουσία το λαθρεμπόριο παραμένει στο απυρόβλητο. Καμία από τις δεσμεύσεις για την καταπολέμησή του δεν έχει τηρηθεί. Και νέοι φόροι ύψους 500 εκατ. ευρώ στα καύσιμα μπήκαν, και τα προσδοκώμενα έσοδα από την πάταξή του αγνοούνται, αφού συστηματικοί έλεγχοι δεν γίνονται.