Με τις διεργασίες για την τελική μορφοποίηση των σχημάτων που θα κατέβουν στην κούρσα διεκδίκησης της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, με το τίμημα να υπολογίζεται περί τα 2,5 δισ. ευρώ, να είναι σε πλήρη εξέλιξη, η μετάθεση της ημερομηνίας προσφορών για τις 5 Μαϊου, σύμφωνα με τις αρχικές πληροφορίες, ή στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου είναι γεγονός.
Το ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να ανακοινώσει τη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής ενδιαφέροντος από τις 20 Απριλίου που αρχικά είχε οριστεί, κατόπιν υποβολής αιτημάτων από ενδιαφερόμενους, εγχώριους και διεθνείς παίκτες, που ήθελαν περισσότερο χρόνο για να εξετάσουν τα δεδομένα, να προετοιμαστούν και να οριστικοποιήσουν τις συμμαχίες τους.
Η διαδικασία η οποία «τρέχει» επισήμως ήδη από τα τέλη Ιανουαρίου, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον από ξένα funds, διεθνή σχήματα και εγχώριους ομίλους που αναζητούν συμμάχους και χρηματοοικονομική υποστήριξη, και με το συγκεκριμένο μείγμα είναι λογικό να χρειάζεται μεγαλύτερος χρόνος προετοιμασίας.
Πάντως, στην αγορά κυκλοφορεί και η πληροφορία ότι υπάρχουν όμιλοι που για την ώρα «δυσκολεύονται» να ανταποκριθούν σε συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις του διαγωνισμού, ιδίως όσον αφορά στα ελάχιστα ποσοστά συμμετοχής τους ήδη σε ανάλογες οδικές παραχωρήσεις άρα και στην κατοχύρωση εμπειρίας στη διαχείριση τέτοιων έργων. Ωστόσο, αυτό μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη (αν δηλαδή μπορέσουν να δώσουν το παρών ή ζητηθούν αλλαγές στους όρους).
Το ενδιαφέρον για τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού είναι πολύ υψηλό με περίπου 15 με 20 διαφορετικά επενδυτικά σχήματα και εταιρείες να κατεβαίνουν στη διαδικασία. Στους ενδιαφερόμενους εντάσσονται εταιρείες από την Ελλάδα, την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τον Αραβικό κόσμο, από Ασιατικά funds, συνταξιοδοτικά ταμεία, Α/Κ, και ξένες επενδυτικές τράπεζες με την αγορά να περιμένει με κομμένη την ανάσα για τα τελικά σχήματα.
Διεθνείς κολοσσοί όπως
Ονόματα όπως, Mubadala, Marguerite, KKR, Archirodon, αλλά και Ardian, Abertis, Brisa, Macquarie, Vinci, Egis, Roadis κ.α. είναι μερικά από αυτά που, μαζί με τους ισχυρούς ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος, Intrakat, Κοπελούζος ετοιμάζονται για τη διεκδίκηση του αυτοκινητόδρομου ο οποίος έχει σημαντικά έσοδα και ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές με τις νέες προεκτάσεις.
Γνωστές είναι οι συμμαχίες μεταξύ των ΕΛΛΑΚΤΩΡ - ΑΒΑΞ με τους γάλλους της Ardian, ενώ οι πληροφορίες της αγοράς γυρίζουν γύρω από τους μεγάλους παίκτες όπως Macquarie, Κοπελούζο, Μυτιληναίο και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει έσοδα που θα ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ καθώς, ήδη ο επικεφαλής του Ταμείο, κ. Δ. Πολίτης, από τα τέλη του 2021, είχε κάνει λόγο για τίμημα άνω των 2,5 δισ. ευρώ. Βεβαίως, υπάρχουν διαφοροποιήσεις με τον πόλεμο Ουκρανίας – Ρωσίας να αλλάζει ισορροπίες και τάσεις, ωστόσο οι προσδοκίες παραμένουν υψηλές.
Στην πεποίθηση ότι ο αυτοκινητόδρομος θα κρατήσει τη δυναμική αλλά και την τιμή ψηλά συνηγορούν δύο βασικά στοιχεία. Πρώτον ότι αναμένεται να προχωρήσει η κατασκευή νέων επεκτάσεων (εκτός της σύμβασης), όπως της Λ. Κύμης (ήδη έχει δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο), προς τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου, μέσω σήραγγας προς τη Λ. Βουλιαγμένης και το Ελληνικό, επεκτάσεις οι οποίες στην ολοκλήρωση τους θα ανεβάσουν αισθητά τα έσοδα του, τα οποία ήδη είναι υψηλά.
Τα έσοδα της Αττικής Οδού το 2021, παρουσίασαν αύξηση κατά 16,6% σε σχέση με το 2020με τον κύκλο εργασιών να ανέρχεται σε 176,77 εκατ. ευρώ περίπου, ενισχυμένος κατά 16,6% έναντι του 2020 (151,56 εκατ. ευρώ) και μειωμένος μόλις κατά 8% σε σχέση με το 2019, όταν και είχε ξεπεράσει τα 192,7 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στο τελικό αποτέλεσμα, τα μετά φόρων κέρδη για το σύνολο του 2021 φέρονται να ξεπέρασαν τα 56,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 17,7% σε σχέση με το 2020 (στα 48,3 εκατ. ευρώ) αλλά και σε σχετική απόσταση από την καθαρή κερδοφορία των 71,98 εκατ. ευρώ του 2019 (-21,1%).
Αυτή τη στιγμή ο μέσος όρος ημερήσιων διελεύσεων στο β΄εξάμηνο του 2021καταγράφει πάνω από 241 χιλ. διελεύσεις ανά ημέρα, ενώ στο σύνολο του έτους η μέση ημερήσια κίνηση κινήθηκε άνω των 210 χιλ. διελεύσεων.