Σε έναν από τους πιο «hot» κλάδους τείνουν να μετατραπούν οι κατασκευές, όπου η κινητικότητα των τελευταίων εβδομάδων δεν αποτελεί παρά προπομπό της εκρηκτικής επενδυτικής δραστηριότητας που αναμένεται να πυροδοτήσουν τα κεφάλαια αρχικού ύψους 13 δισ. ευρώ, τα οποία πρόκειται να κατευθυνθούν σε έργα υποδομής αλλά και οι ήδη δρομολογημένες επενδύσεις μεγάλης κλίμακας στη χώρας. Συμμαχίες και αλλαγές στη σύνθεση του μετοχικού κεφαλαίου ορισμένων κορυφαίων παικτών των κατασκευών θέτουν σε θέση μάχης τις τεχνικές εταιρίες που καλούνται να πρωταγωνιστήσουν στην επόμενη μέρα της ανάκαμψης.
Η προσοχή της αγοράς είναι στραμμένη στους δύο μεγαλύτερους ομίλους του κλάδου όπου με επίκεντρο τις κινήσεις του Ολλανδικού fund Reggeborgh δρομολογούνται σημαντικές ανακατατάξεις.
Στη μεν ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η ανάκτηση του μετοχικού ελέγχου της εταιρείας από τον επικεφαλής της, Γιώργο Περιστέρη ταυτόχρονα με την είσοδο της Latsco Hellenic Holdings στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης με ποσοστό 7,5985% και τη μελλοντική είσοδο και άλλων ισχυρών ονομάτων του ελληνικού επιχειρείν στην εταιρεία, αποτελούν δείγμα ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα είναι ο μελλοντικός πρωταγωνιστής λόγω της ισχυρής θέσης της στον κλάδο. Για όσους αναρωτιούνται γιατί η Μ. Λάτση, ενώ, πριν από λίγο καιρό, αποχώρησε από το project του Ελληνικού, επιστρέφει, με άλλο τρόπο, στη μεγάλη αυτή επένδυση -η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την αμερικανική Mohegan πρόκειται να κατασκευάσουν το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (ICR) που είναι έργο 1 δισ. ευρώ- η απάντηση είναι απλή, όπως αναφέρουν στην αγορά.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αντιπροσωπεύει ένα «success story» που προσελκύει ευρύτερο ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, αλλά και παθητικούς μετόχους, όπως η Reggeborgh (που πούλησε το ποσοστό της με κέρδος 100%, συγκριτικά με το 2018). Αυτή τη στιγμή, η εταιρεία διαθέτει ανεκτέλεστο περίπου 2 δισ. ευρώ, ενώ η κεφαλαιοποίηση της σήμερα διαμορφώνεται σε 986 εκατ. ευρώ από 519 εκατ. ευρώ το 2018. Εάν λάβουμε υπόψη ότι η επίδραση από το υποέργο (ICR) στο Ελληνικό, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που δεν προσφέρει μόνο κατασκευαστικό αντικείμενο, αλλά αποτελεί και παραχώρηση που θα αποφέρει σταθερές χρηματοροές, και το βόρειο οδικό άξονα E65 θα φανεί από τη φετινή χρήση και έπειτα, γίνεται αντιληπτό ότι το θετικό σενάριο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μόλις ξεδιπλώνεται.
Στην Ελλάκτωρ, εξέλιξη - «κλειδί» θα αποτελέσει η προτεινόμενη από τη νέα διοίκηση, αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους έως 120 εκατ. ευρώ, για την οποία θα αποφασίσει η γενική συνέλευση μετόχων της εταιρείας στις 2 Απριλίου. Η κεφαλαιακή «ένεση» θεωρείται απαραίτητη, προκειμένου η εταιρεία να επουλώσει ορισμένες από τις «πληγές» του παρελθόντος που σχετίζονται με την ικανοποίηση υποχρεώσεων, και να μπορέσει να διεκδικήσει από πιο εύρωστη οικονομικά θέση, νέα έργα.
Έτσι, από τα περίπου 120 εκατ. ευρώ που θα συγκεντρωθούν, εάν η ΑΜΚ καλυφθεί εξ ολοκλήρου, ποσό 20,5 εκατ. θα χρησιμοποιηθεί από την Ελλάκτωρ για τη χρηματοδότηση και επιτάχυνση των επενδύσεων στην ενέργεια. Αντίστοιχα, κεφάλαια 100 εκατ. ευρώ θα οδηγηθούν στην ΑΜΚ της Άκτωρ, αποτελώντας τη συμμετοχή της Ελλάκτωρ. Από αυτά επιδιώκεται 45 εκατ. ευρώ και 55 εκατ. ευρώ να καλύψουν χρέη από δραστηριότητες εκτός και εντός Ελλάδας, αντίστοιχα. Η Ελλάκτωρ, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων, διαθέτει ανεκτέλεστο 1,8 δισ. ευρώ, ενώ στο εξωτερικό έμφαση θα δώσει στις αγορές της Ρουμανίας, όπου διαθέτει τεχνογνωσία, και του Κατάρ όπου η στρατηγική που θα υιοθετήσει θα είναι επιλεκτική.
Τα κεφάλαια που θα πέσουν στην αγορά έχουν τροφοδοτήσει και συμμαχίες μεταξύ εταιρειών, όπως αυτή μεταξύ της Άβαξ, της Mytilineos και της Vinci, που διεκδικούν από κοινού το έργο της συντήρησης της Εγνατίας Οδού.
Δεδομένου ότι για πρώτη φορά η Άβαξ «συμμαχεί» με τον όμιλο Μυτιληναίος, εκτιμάται ότι οι δύο ελληνικές εταιρείες θα επαναλάβουν τη συνεργασία τους, «αξιοποιώντας» τον αλληλοσυμπληρωματικό τους ρόλο. Η Άβαξ έχει ισχυρή τεχνογνωσία σε σύνθετα έργα υποδομής, ενώ ο όμιλος Μυτιληναίος έχει συνδεθεί με μεγάλα και σύνθετα ενεργειακά projects. Η Άβαξ έχει ανεκτέλεστο 1,2 δισ. ευρώ (στοιχεία πρώτου εξαμήνου 2020), μέγεθος στο οποίο δεν υπολογίζεται το έργο της κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό που είναι ύψους 1,2 δισ. ευρώ κι έχει αναλάβει η κατασκευαστική μαζί με τις εταιρείας Ghella και Alstom.
Όπως αναφέρουν στην αγορά, εξελίξεις θα πρέπει να αναμένουμε και στην Intrakat, η οποία θα επιδιώξει να περάσει σε μεγαλύτερη «πίστα», μιας και διαθέτει την τεχνογνωσία και την κατασκευαστική εμπειρία που απαιτείται για τη διεκδίκηση και υλοποίηση τόσο των νέων έργων υποδομής όσο και των Συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η κατασκευαστική διαθέτει σήμερα ανεκτέλεστο περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Έργα 13 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν στην αγορά, η κινητικότητα στην κατασκευαστική αγορά σχετίζεται και με το έργο που έχει επιδείξει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, ως προς την ωρίμανση των μεγάλων διαγωνισμών, ενώ στόχος είναι η δημοπράτηση νέων έργων 13 δισ. ευρώ, που θα χρηματοδοτηθούν και από το ταμείο Ανάκαμψης. Αν λάβουμε υπόψη ότι τα προηγούμενα χρόνια, οι κατασκευές είχε βρεθεί σε τέλμα, γίνεται αντιληπτό ότι το «ξεπάγωμα» της γραμμής 4 του μετρό, του βόρειου οδικού άξονα Ε65 και του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Πύργος τροφοδοτούν το «στόρι» ανάκαμψης των κατασκευών.
Μέσα στη χρονιά αναμένεται να ολοκληρωθεί και η επιλογή αναδόχου για τη νέα ανατολική περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, έργο, ύψους 450 εκατ. ευρώ, που διεκδικούν όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας. Στην αγορά αναμένεται να βγουν και σιδηροδρομικά έργα της τάξεως των 3 δισ. ευρώ.