Κρίνεται αύριο 7 Ιουλίου χωρίς παρατάσεις και αναβολές η τύχη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η οποία φαίνεται ότι είναι απόλυτα συνδεδεμένη με το εξοπλιστικό πρόγραμμα των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, αξίας άνω των 5 δισ. ευρώ που όμως δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν το Φθινόπωρο.
Η αυριανή μέρα αν δεν υπάρξουν αναβολές εκ νέου θα αποτελέσει ημερομηνία σταθμό για την ιστορία των ναυπηγείων της χώρας καθώς είναι καταληκτική και για τους δύο διαγωνισμούς της ΕΝΑΕ αλλά και τον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ που τον περασμένο Δεκέμβριο είχαν κηρυχθεί άγονοι.
Το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται σε δυο σημεία, αν τελικά θα υπάρξει ολοκλήρωση της διαδικασίας η οποία έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου αλλά και πόσοι και ποιοι θα είναι οι ενδιαφερόμενοι.
Όσον αφορά στην ολοκλήρωση της διαδικασίας αν και την προηγούμενη Παρασκευή υπήρξε ανακοίνωση της ΕΝΑΕ για παράταση έως τις 19 Ιουλίου η οποία αναρτήθηκε και στον ιστότοπο της, αυτή αποσύρθηκε άμεσα και όπως σημείωσαν πηγές της ειδικής διαχείρισης στο Liberal δεν υπάρχει απόφαση για παράταση ούτε υπήρξε ποτέ και πρόθεση και η ανάρτηση της ανακοίνωσης έγινε από λάθος.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι ο αριθμός των επενδυτών, πλην της North Star του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου που έχει τοποθετηθεί δημοσίως με σχετικές ανακοινώσεις και έχει εκφράσει την πρόθεση να συμμετάσχει στη διαδικασία όπως έπραξε και τον περασμένο Δεκέμβριο αλλά και της Onex Shipyards που είναι και η μόνη ενεργή εταιρεία με διαχείριση ναυπηγείων στην Ελλάδα και τρέχει και την διάσωση της Ελευσίνας, φθάνει πλέον τα τουλάχιστον 4 σχήματα.
Πηγές πολύ κοντά στη διαδικασία και με γνώση της αγοράς αναφέρουν ότι ενδιαφέρον έχει εκφράσει η ιταλική Fricanteri, η βρετανική Babcock, ομάδα επιχειρηματιών της ναυπηγοεπισκευής του Περάματος, ενώ ενδιαφέρον φέρονται να έχουν και οι Ολλανδοί αλλά και Έλληνας Εφοπλστής.
Ωστόσο, όλα αυτά μένει να αποδειχθούν και να αποτυπωθούν σε προτάσεις, καθώς όπως είναι γνωστό ανάλογες πληροφορίες είχαν δει το φως της δημοσιότητας και στον προηγούμενο διαγωνισμό όπου εν τέλει είχε εμφανισθεί μόνο η πλευρά Πριόβολου με μια προσφορά που κρίθηκε ιδιαίτερα χαμηλή από την ειδική διαχείριση και τους πιστωτές και η Onex με μια τυπική προσφορά του 1 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά το προφίλ των τριών διαγωνισμών που κρίνομαι αύριο ο πρώτος διαγωνισμός της ειδικής διαχείρισης αφορά έκταση 350 στρεμμάτων, εγκαταστάσεις και τεχνικό εξοπλισμό, ενώ ο δεύτερος αφορά μόνο κινητό εξοπλισμό.
Η ηλεκτρονική δημοπρασία της ΕΤΑΔ αφορά ακίνητο περίπου 332 στρεμμάτων, στο οποίο περιλαμβάνεται και η δεξαμενή Ν. 5. Η τιμή εκκίνησης είναι περίπου 22 εκατ. ευρώ, χαμηλότερη απ’ αυτή του προηγούμενου διαγωνισμού που κηρύχθηκε άγονος καθώς δεν υπήρξε καμία προσφορά.
Για την εξέλιξη των διαγωνισμών το κρίσιμο είναι το αν θα υπάρξουν περισσότερες από μια προσφορές ώστε να επιλεγεί η οικονομικά υψηλότερη προσφορά, ανεξαρτήτως του ποσού.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τίμημα για το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας έχει πλέον οριστεί με βάση τη διαδικασία στα 60 με 100 εκατ. ευρώ συνολικά και βέβαια το διακύβευμα είναι η δυνατότητα των ναυπηγείων να διεκδικήσουν τα συμβόλαια για την κατασκευή των τριών φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, όταν η ελληνική κυβέρνηση επιλέξει τον κατασκευαστή, κάτι που δεν αναμένεται πριν από το Φθινόπωρο οπότε θα κατατεθεί και η τελική πρόταση της αμερικανικής πλευράς.
Υπενθυμίζεται δε πως ο διαγωνισμός για το εμπορικό τμήμα που τρέχει η ΕΤΑΔ, η οποία είχε θέσει ως χαμηλότερο τίμημα τα 55 εκατ. ευρώ, κηρύχθηκε άγονος αφού δεν εμφανίστηκε κανείς ενδιαφερόμενος, κρίνοντας το ποσό εξαιρετικά υψηλό.
Βέβαια στον τρέχον διαγωνισμό η ΕΤΑΔ έχει χαμηλώσει το τίμημα στα 30 εκατ. ευρώ και το έχει επιμερίσει σε πολλές δόσεις με στόχο την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Ωστόσο, η πρόβλεψη ότι αν τα εδάφη του εμπορικού τμήματος δεν αποδοθούν σε διάστημα τριών ετών η συμφωνία δεν μπορεί να ολοκληρωθεί δημιουργεί ενδοιασμούς γιατί ένα μέρος των εδαφών είναι σήμερα hot spot, και δεν μπορεί να υπάρξει πρόβλεψη σαφής για την εξέλιξη της διαδικασίας.