Το ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού που θα λανσάρει επίσημα η Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα θα έχει πολύ μικρή επίπτωση στον τουρισμό στην Ευρώπη φέτος, εκτιμά η Capital Economics σε έκθεση της.
Όπως επισημαίνει, τα μη αναγκαία ταξίδια είναι ήδη εφικτά αλλά οι περισσότεροι ενήλικες δεν είναι ακόμη πλήρως εμβολιασμένοι και η μετάλλαξη Δέλτα του κορονοιού κάνει τις κυβερνήσεις και τους εν δυνάμει ταξιδιώτες πιο επιφυλακτικούς όσον αφορά στις συνέπειες που μπορεί να έχουν οι διακοπές στο εξωτερικό για την υγεία τους.
«Εκτιμούμε ότι ο κλάδος του τουρισμού θα παραμείνει υποτονικός αυτό το καλοκαίρι. Από την 1η Ιουλίου το ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα είναι επίσημα σε ισχύ παρέχοντας απόδειξη ότι ο κάτοχος του έχει πλήρως εμβολιαστεί κατά της νόσου COVID-19 η οτι είχε αρνητικό τεστ πρόσφατα (PCR η rapid τεστ), η ότι έχει νοσήσει και ανακάμψει από τη νόσο τις τελευταίες 180 ημέρες. Θα είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή και θα μπορεί να εκτυπωθεί.
Η ιδέα πίσω από το πιστοποιητικό είναι ότι θα διευκολύνει την ελεύθερη κίνηση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τουριστική βιομηχανία χρειάζεται ένα τονωτικό πριν ξεκινήσει η καλοκαιρινή σεζόν. Οι αεροπορικές πτήσεις σήμερα είναι σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα από αυτά του 2019 σε όλη την Ευρώπη ενώ και οι δαπάνες μέσω ξένων πιστωτικών καρτών στην Ισπανία είναι παρομοίως μικρότερες.
«Αμφιβάλλουμε αν το ψηφιακό πιστοποιητικό θα κάνει τη διαφορά, εκτοξεύοντας την τουριστική κίνηση, για τρεις σημαντικούς λόγους. Πρώτον, στις περισσότερες περιπτώσεις τα μη αναγκαία ταξίδια ήδη επιτρέπονται εντός της ΕΕ εφόσον τηρούνται οι κανονισμοί για τεστ και καραντίνα».
Για παράδειγμα, η Γαλλία επιτρέπει τα ταξίδια σε όλες τις χώρες που έχει κατατάξει ως ‘πράσινες’, δηλαδή σε όλες τις χώρες της ΕΕ μέχρι στιγμής, εφόσον ο ταξιδιώτης προσκομίσει απόδειξη πλήρους εμβολιασμού η ένα αρνητικό τεστ.
«Το ψηφιακό πιστοποιητικό δεν θα άρει τους περιορισμούς σε όσους δεν έχουν πλήρως εμβολιαστεί. Κατά συνέπεια τα εμπόδια στα ταξίδια που αποθαρρύνουν τον τουρισμό θα παραμείνουν», αναφέρει η έκθεση.
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με το γεγονός ότι η άρση των απαιτούμενων τεστ πριν την αναχώρηση καθώς και της καραντίνας αναφέρονται μόνο σε όσους έχουν πλήρως εμβολιαστεί. Ωστόσο, μόνο το 32% των ανθρώπων ηλικίας πάνω από τα 18 στην ΕΕ έχει ήδη κάνει και τις δύο δόσεις ενώ τα μη εμβολιασμένα παιδιά στις περισσότερες περιπτώσεις θα χρειαστούν τεστ.
Ο τρίτος λόγος έχει να κάνει με το ότι δεν υπάρχει ένα ενιαίο σύνολο απαιτήσεων σε όλη την ΕΕ όσον αφορά στα ταξίδια αλλά απαιτήσεις που καθορίζονται από τις εθνικές κυβερνήσεις.
Οι εθνικές κυβερνήσεις έχουν το δικαίωμα να θέτουν τις δικές τους απαιτήσεις στις αφίξεις από άλλες χώρες στην Ευρώπη αν κρίνουν οτι οι επιδημιολογικές συνθήκες το επιβάλλουν.
Για παράδειγμα, μόλις αυτή την εβδομάδα η Γερμανία επανέφερε την απαίτηση καραντίνας στις αφίξεις από την Πορτογαλία λόγω της αύξησης των κρουσμάτων της μετάλλαξης Δέλτα εκεί.
«Το πιστοποιητικό εμβολιασμού δεν θα μειώσει σημαντικά την αβεβαιότητα όσον αφορά στα ταξίδια σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το λανσάρισμα του δεν θα απελευθερώσει την καταπιεσμένη επιθυμία για ταξίδια αναψυχής εντός της ΕΕ η οποία σίγουρα υφίσταται. Με τους τουρίστες από τη Βρετανία να αποτελούν σημαντικό κομμάτι των συνολικών αφίξεων στις Μεσογειακές χώρες, η παράταση των περιορισμών στα ταξίδια από και προς τη Βρετανία θα μειώσει τη δραστηριότητα αυτή ακόμη περισσότερο. Κατά συνέπεια εκτιμούμε ότι η τουριστική κίνηση εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα αυξηθεί μόνο σταδιακά τους επόμενους μήνες,» αναφέρει η έκθεση της Capital Economics.
“Παρόλο που το 2021 δεν θα αποδειχτεί μια χαμένη χρονιά για τον τουρισμό, θα είναι μια χρονιά που θα απέχει πολύ από την κανονικότητα και η εξέλιξη αυτή θα επιβαρύνει την ανάκαμψη. Οι προοπτικές για τον επόμενο χρόνο είναι πολύ καλύτερες», συμπεραίνει η έκθεση.
Μελέτη που έδωσαν στη δημοσιότητα τα Ηνωμένα Εθνη καταλήγει σε παρόμοιες εκτιμήσεις, προβλέποντας ότι ο κλάδος του τουρισμού δεν θα ανακάμψει πλήρως πριν το 2023 και οτι η κίνηση, με εξαίρεση κάποιες αγορές της Δύσης, θα είναι υποτονική και φέτος προκαλώντας ζημίες ύψους έως $2,4 τρις.
Το 2023 οι αφίξεις διεθνώς έκαναν βουτιά 73% σε σύγκριση με τα προ-πανδημίας επίπεδα του 2019 και σύμφωνα με την UNCTAD οι προοπτικές φέτος δεν φαίνονται πολύ καλύτερες.