Το πιστοποιητικό εμβολιασμού είναι απαραίτητο καθώς απαντά στην βασική απαίτηση των τουριστών για ασφάλεια. Είναι αναγκαίο τόσο για τους ίδιους τους ταξιδιώτες όσο και για τους ανθρώπους με τους οποίους αυτοί θα έρχονται σε επαφή, να γνωρίζουν αμφότεροι ότι οι επισκέπτες είναι πιστοποιημένα εμβολιασμένοι. Το εγχείρημα αποκτά άλλη διάσταση, μετά και την προ ημερών Σύνοδο Κορυφής, όπου οι ευρωπαίοι ηγέτες πλησίασαν σε μία συμφωνία για τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, με ορίζοντα να είναι έτοιμα σε περίπου τρεις μήνες.
Εφόσον, οι Ευρωπαίοι ηγέτες καταλήξουν σε συμφωνία και αυτή ανοίξει το δρόμο για επανέναρξη των διεθνών ταξιδιών, τότε το καλό σενάριο για τον ελληνικό τουρισμό, που θέλει να επιτυγχάνεται το 50% των εσόδων του 2019, πιθανόν και να επιτευχθεί. Πριν την πανδημία του κορονοϊού η χώρα μας είχε ετήσια τουριστικά έσοδα 18 δισεκατομμύρια ευρώ. Με τη καθιέρωση ενός τέτοιου πιστοποιητικού, ενδεχομένως να πλησιάσουμε το ήμισυ του 2019, δηλαδή τα 9 δισεκατομμύρια ευρώ
Η έκρηξη κρατήσεων για διακοπές στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Μεσογείου, που έλαβε χώρα τις τελευταίες ημέρες, μετά και την ανακοίνωση του βρετανού πρωθυπουργού για άνοιγμα των συνόρων τον Μάιο, δεν ήταν τυχαία. Τυχόν πανευρωπαική συμφωνία θα έρθει σε μια κομβική χρονική συγκυρία για τις οικονομίες που εξαρτώνται από τον τουρισμό στο μπλοκ των "27", μεταξύ αυτών και η ελληνική, οι οποίες είναι αποφασισμένες να ανοίξουν τις «θύρες» τους σε ανθρώπους που θα έχουν εμβολιαστεί. Και είναι εξίσου κομβικό ότι σε χώρες με τις οποίες η κυβέρνηση βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή, όπως το Ισραήλ και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι εμβολιασμοί προχωρούν με ταχείς ρυθμούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πορεία της ανάπτυξης για το έτος αυτό θα εξαρτηθεί κυρίως από το τρίτο τρίμηνο του έτους που είναι η τουριστική περίοδος. Αν τα πράγματα πάνε καλά τότε θα επαληθευτούν και οι προβλέψεις που κάνουν λόγο για ανάπτυξη της τάξης 4-5%.
Παράλληλα, όμως, και καθώς η Ελλάδα τον Μάιο θα έχει φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο για να επιτευχθεί η ανοσοποίηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού, θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας. Για να γίνει αυτό, πρέπει να υπάρξει παράταση από τις Βρυξέλλες της χαλάρωσης των δημοσιονομικών κανόνων.
Αν, μάλιστα, λάβουμε υπόψη ότι φέτος θα έχουμε έλλειμμα της τάξης του 8-10% είναι αδύνατον να έχουμε πλεόνασμα 3,5% το 2022. Η μόνη λύση, λοιπόν, που αφορά και άλλες χώρες οι οποίες ναι μεν δεν βρίσκονται σε καθεστώς μεταμνημονιακής εποπτείας, ωστόσο υπόκεινται σε κανόνες είναι ότι θα υπάρξει χαλάρωση και το 2022. Αυτό, βέβαια, δεν συζητείται εν μέσω «υγειονομικής» καταιγίδας, όμως οι Ευρωπαίοι θα μελετήσουν αυτό το ενδεχόμενο από το καλοκαίρι ή πιο μετά, οπότε και θα ανοίξει μια ευρύτερη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας. Παράλληλα θα υπάρξει και μια δεύτερη συζήτηση, λιγότερο επιτακτική, που θα αφορά το χρέος που δημιουργήθηκε την περίοδο του κορονοϊού. Σε αυτή την κατεύθυνση και παρ' ότι είναι καόμη νωρίς για προβλέψεις, έχουν γίνει διάφορες προτάσεις όπως αυτή του Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
* Ο Παναγιώτης Λιαργκόβας είναι πρόεδρος του ΚΕΠΕ και καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.