Είχαμε την τύχη να τον γνωρίσουμε από κοντά τον Ιούνιο του 2009 στο Μέγαρο. Αγαπημένος ήδη από τις μουσικές στις ταινίες Κιούμπρικ και του Λιντς) εμφανίστηκε στο αθηναϊκό κοινό ως επικεφαλής της ορχήστρας Sinfonia Varsovia, της οποίας και διατελούσε καλλιτεχνικός διευθυντής, σε συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Διαβόητος αρχικά, για την ακραία πειραματική του διάθεση σε έργα όπως τα «De natura sonoris» και «Κατά Λουκάν Πάθη», ο Πολωνός συνθέτης παρέμεινε πασίγνωστος και αργότερα, κατά τις δεκαετίες του 1970 και 1980, εξαιτίας της αμφιλεγόμενης μεταστροφής του προς παραδοσιακότερους ήχους.
«Ύστερα από μακρά και σοβαρή ασθένεια, ο Κριστόφ Πεντερέτσκι –ένας από τους μεγαλύτερους Πολωνούς μουσικούς, μια παγκόσμια αυθεντία στον χώρο της κλασικής μουσικής, πέθανε», ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού της χώρας μετά από τις σχετικές πληροφορίες από την ένωση Λούντβιχ βαν Μπετόβεν της Κρακοβίας, την οποία ίδρυσε η σύζυγός του Ελζμπιέτα.
Σε ηλικία 86 ετών άφησε σήμερα την τελευταία του πνοή, ο Κριστόφ Πεντερέτσκι, ένας από τους μεγάλους συνθέτες του 20ου αιώνα και από τους πλέον καινοτόμους, στη γενέτειρά του Κρακοβία. Ο Πολωνός μουσικός ήταν ένας από τους βασικούς εκπροσώπους της αβάν-γκαρντ τη δεκαετία του 1960 και κατά την πολυετή και εντυπωσιακή καριέρα του συνεργάστηκε με συμφωνικές ορχήστρες σε όλον τον κόσμο, τόσο στην Ευρώπη όσο και την Αμερική.
Ο Πεντερέτσκι αγάπησε το Χόλιγουντ και έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό για τη μουσική του σε ταινίες, όπως «Ο Εξορκιστής» του Γουίλιαμ Φρίντκιν, «Η Λάμψη» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ και «Ατίθαση Καρδιά» του Ντέιβιντ Λιντς, καθώς και για τις συνθέσεις του «Θρηνωδία» για τα Θύματα της Χιροσίμα και «Πάθη κατά Λουκά».
«Στον μουσικό μου μικρόκοσμο, ένωσα κέρδη της πρωτοπορίας με τη μεγάλη παράδοση της συμφωνικής μουσικής του 18ου, 19ου και 20ου αιώνα», είπε κάποτε. «Δεν μπορείς να γίνεις καλλιτέχνης χωρίς να γνωρίσεις την παράδοση και τα έργα του παρελθόντος, χωρίς να μελετήσεις σε βάθος τους παλιούς δασκάλους».
Ο Πολωνός, που είχε τιμηθεί με πολλά βραβεία μεταξύ των οποίων και αγαλματίδιο Γκράμι. Όταν το παρέλαβε είχε σχολιάσει το εξής: «Η μουσική μου παραμένει η ίδια. Μόνο τα μέσα (έκφρασης) έχουν αλλάξει».
Το 2011 είχε συνεργαστεί τόσο δισκογραφικά όσο και στην σκηνή με τον Τζόννυ Γκρίνγουντ, κιθαρίστα των Radiohead, και τον συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής Aphex Twin, και οι δύο λάτρεις της δουλειάς του.