Αντιμέτωποι για άλλη μια φορά θα βρεθούν οι μεγάλοι όμιλοι των κατασκευών σε δύο μήνες περίπου από σήμερα και συγκεκριμένα στις 31 Μαρτίου 2023, εκτός απροόπτου, για το mega έργο των 1,5 δισ. ευρώ του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157 χλμ., καθώς τότε έχει προγραμματιστεί η υποβολή οικονομικών προσφορών
Αν το χρονοδιάγραμμα δεν παρεκκλίνει τότε στις 31 Μαρτίου θα προχωρήσει ένα από τα μεγαλύτερα έργα παραχώρησης που έχουν σχεδιαστεί και πιθανότατα το τελευταίο τέτοιου μεγέθους που αφορά αυτοκινητόδρομο, για το οποίο έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου το οποίο είναι μεγάλο αποτελεί και το δέλεαρ για τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ), ΑΒΑΞ, Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S., Μυτιληναίος – Acciona Concesiones που ετοιμάζονται για τις οικονομικές προσφορές και μελετούν τα «μοντέλα» με τα διόδια και τις οικονομικές παραμέτρους.
Η αγορά ωστόσο είναι προετοιμασμένη και για ανακατατάξεις σε κοινοπραξίες κατά την ώρα των προσφορών, όπως έχει ήδη γίνει και σε άλλους διαγωνισμούς, καθώς οι συνθήκες στον κλάδο και τα νέα δεδομένα υποβοηθούν κινήσεις της τελευταίας στιγμής. Αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρήθηκαν για παράδειγμα με τα οδικά ΣΔΙΤ που «βγήκαν» στις αρχές του περασμένου έτους.
Το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Χανιά έως Ηράκλειο, εντός της αρμοδιότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε.) Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, ο οποίος στο Τμήμα αυτό αναβαθμίζεται σε Αυτοκινητόδρομο. Θα περιλαμβάνει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους καθώς και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Οδικού Τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, τελεί σε προαίρεση ώστε να ενταχθεί στην υπόψη Σύμβαση Παραχώρησης.
Η σκοπιμότητα υλοποίησης του εξεταζόμενου οδικού έργου συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού, με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, ιδίως σε θέσεις με σχετικά υψηλές ταχύτητες αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από τη λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα). Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης.