Δεν χρειάζεται να είσαι ιδιαίτερος γνώστης του χώρου του αυτοκινήτου για να αντιληφθείς ότι επί του παρόντος η παρουσία της Toyota στο κομμάτι των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Έχοντας κυριαρχήσει στο χώρο των πλήρως υβριδικών αυτοκινήτων (HEVs – Hybrid Electric Vehicles) τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά και έχοντας στρέψει ένα σοβαρό κομμάτι των ερευνητικών της προσπαθειών προς την κατεύθυνση του υδρογόνου (δηλαδή προς τα FCEVs – Fuel Cell Electric Vehicles) η μεγάλη ιαπωνική εταιρία δεν θέλησε να μπει από τους πρώτους στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης, η οποία πλέον βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Και λέμε «δεν θέλησε», διότι θεωρούμε ότι θα μπορούσε να έχει πράξει κάτι τέτοιο, αξιοποιώντας την τεράστια εμπειρία που απέκτησαν οι μηχανικοί της όλα αυτά τα χρόνια εξελίσσοντας ηλεκτροκινητήρες, μπαταρίες και συστήματα διαχείρισης της ηλεκτρικής ισχύος για τα HEVs. Όμως να που ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και λίγο πριν πούμε αντίο στο 2021 ο πρόεδρος της Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda, ανακοίνωσε το μεγάλο σχέδιο για τη δημιουργία μια πλήρους γκάμας από BEVs.
Η δυνατότητα της επιλογής
«Ζούμε σε έναν διαφοροποιημένο κόσμο και σε μια εποχή στην οποία είναι δύσκολο να προβλέψουμε το μέλλον. Ως εκ τούτου, είναι δύσκολο να τους κάνουμε όλους χαρούμενους με μια μόνο λύση η οποία να ταιριάζει σε όλους. Γι' αυτό η Toyota θέλει να προετοιμάσει όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές για τους πελάτες μας σε όλο τον κόσμο.
Πιστεύουμε ότι όλα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες, ανάλογα με την ενέργεια που χρησιμοποιούν. Μια κατηγορία είναι αυτή των «οχημάτων που μειώνουν τον άνθρακα». Εάν η ενέργεια που τροφοδοτεί τα οχήματα δεν είναι καθαρή, η χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος, ανεξάρτητα από τον τύπο του, δεν θα έχει ως αποτέλεσμα μηδενικές εκπομπές CO2.
Η άλλη κατηγορία είναι αυτή των «ανθρακικά ουδέτερων οχημάτων». Τα οχήματα αυτής της κατηγορίας κινούνται με καθαρή ενέργεια και επιτυγχάνουν μηδενικές εκπομπές CO2 σε όλη τη διαδικασία χρήσης τους. Εμείς στην Toyota θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να δημιουργήσουμε τέτοια οχήματα.»
Με αυτά τα λόγια ξεκίνησε την παρουσίαση του φιλόδοξου σχεδίου της εταιρίας ο Akio Toyoda, ο οποίος αφού αναφέρθηκε στις τεχνολογικές αναζητήσεις της Toyota και στον τομέα των μπαταριών και στον τομέα του υδρογόνου, από τις αρχές ακόμα της δεκαετίας του 90 έδωσε να γίνει κατανοητό ότι σε μια δεκαετία το χαρτοφυλάκιο των μοντέλων της θα είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που ξέρουμε σήμερα.
Χαρακτηριστικό δείγμα της νέας εποχής είναι η σειρά BEV μοντέλων Toyota bZ (beyond Zero - πέρα από το μηδέν) που στοχεύει στο να μηδενίσει τις εκπομπές CO2. Για τα μοντέλα bZ, εξελίχθηκε ήδη μια ειδική πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης - προκειμένου να ανταποκριθεί η εταιρία στις διαφορετικές ανάγκες της παγκόσμιας αγοράς – με το πρώτο μοντέλο να είναι ήδη έτοιμο, το Toyota bZ4X, έχοντας εξελιχθεί από κοινού με τη Subaru. Και καθώς τα SUV έχουν εξελιχθεί σε “must” μοντέλα για κάθε εταιρία, όντας εξαιρετικά δημοφιλή μεταξύ του καταναλωτικού κοινού, η Toyota δεν θα αργήσει να παρουσιάσει ακόμα ένα πλήρως ηλεκτρικό SUV, ένα μικρότερο bZ4X.
O Toyoda πάντως ξεκαθάρισε ότι στόχος των Ιαπώνων είναι η δημιουργία ηλεκτρικών οχημάτων όχι απλώς με μεγάλη αυτονομία, αλλά – κυρίως – με αυξημένη απόδοση. Έθεσε δε τον στόχο των 125 Wh/km – κάτι που μεταφράζεται σε 12,5 kWh/100 km. Και αυτή είναι μια κατανάλωση ενέργειας σημαντικά χαμηλότερη από αυτή που συναντάμε στα υπάρχοντα στην αγορά SUV μοντέλα.
Παγκόσμια εταιρεία
Δεν είναι μυστικό, η Toyota είναι μια τεράστια δύναμη στο χώρο της αυτοκίνησης που βρίσκεται κυριολεκτικά παντού. Και τα όποια σχέδιά της, όπως είπε ο Akio Toyoda, δεν μπορούν παρά να έχουν παγκόσμιο χαρακτήρα:
«Η Toyota είναι μια παγκόσμια εταιρεία που υποστηρίζεται από πελάτες σε όλο τον κόσμο.
Η μάρκα Toyota προσφέρει τώρα περισσότερα από 100 μοντέλα οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα (HEVs), plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEVs) και ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (FCEVs) σε περισσότερες από 170 χώρες.
Η μάρκα Lexus έχει παρουσιάσει περισσότερα από 30 μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα και plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα σε περισσότερες από 90 χώρες και περιοχές. Επιπλέον, θα επεκτείνουμε τις επιλογές για ανθρακικά ουδέτερα οχήματα, προσφέροντας μια πλήρη σειρά ηλεκτρικών μπαταριών. Συγκεκριμένα, σχεδιάζουμε να λανσάρουμε 30 BEV μοντέλα έως το 2030, προσφέροντας παγκοσμίως μια πλήρη σειρά επιβατικών και επαγγελματικών ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEVs).»
Τα περισσότερα BEVs που ανακοινώθηκε ότι ετοιμάζονται για την Toyota είναι μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια. Στόχος της εταιρίας είναι να επιτύχει παγκόσμιες πωλήσεις 3,5 εκατομμυρίων BEVs ετησίως έως το 2030.
Η Lexus από την πλευρά της πρόκειται να αποκτήσει μια πλήρη γκάμα BEVs σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων έως το 2030 – χρονιά που τα πλήρως ηλεκτρικά της μοντέλα θα αντιστοιχούν στο 100% των πωλήσεών της σε Ευρώπη, Βόρεια Αμερική και Κίνα. Πρόκειται για συνολικά 1,0 εκατομμύριο μονάδες παγκοσμίως το χρόνο. Ενώ το 2035 τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας θα αποτελούν το 100% των παγκόσμιων, πλέον, πωλήσεών της.
Σε αυτό το πλαίσιο προβλέπεται ενίσχυση των επενδύσεων στον τομέα των μπαταριών, πού από το 1,5 τρισεκατομμύριο γιεν που ανακοινώθηκε τον Σεπτέμβριο θα ανέβουν στα 2,0 τρισεκατομμύρια γιεν (15,0 εκ. ευρώ), με στόχο την παραγωγή ακόμη πιο προηγμένων, υψηλής ποιότητας, αλλά και προσιτών μπαταριών.