Ένα μικρό, διθέσιο, κατασκευασμένο από αλουμίνιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που προορίζεται για χρήση αποκλειστικά σε αστικά κέντρα φιλοδοξεί να κατακτήσει ένα μερίδιο της αγοράς το οποίο χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα προσιτά οχήματα που χαρακτηρίζονται ως τετράτροχα. Πρόκειται για το Eli Zero που προσδοκά να έχει και χρηματοδότηση από το ευρύτερο κοινό, από απλούς ανθρώπους.
Το να μπαίνεις στην επίσημη ιστοσελίδα μιας εταιρίας και το πρώτο πράγμα που βλέπεις να είναι ένα pop-up window που σε καλεί να γίνεις μέτοχος της εταιρίας, πριν ακόμα δεις το προϊόν που θεωρητικά μπορείς να αγοράσεις, δεν είναι ότι πιο συνηθισμένο. Και όμως αυτό συμβαίνει με την ιστοσελίδα https://www.eli.world/eli-zero της εταιρίας που κατασκευάζει το Eli Zero, το μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που φαίνεται ότι ήδη έχει πάρει το δρόμο του για την ευρωπαϊκή αγορά, ενώ το 2022 έχει προγραμματιστεί η κυκλοφορία του και στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πρόκειται για ένα όχημα που έχοντας ως πεδίο δράσης τα αστικά κέντρα δεν μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα μεγαλύτερη των 45 km/h, ενώ διαθέτοντας έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα 4,0 kW και μπαταρία ιόντων λιθίου (Li-ion) χωρητικότητας 5,8 kWh προσφέρει αυτονομία περίπου 80 χιλιομέτρων. Ωστόσο υπάρχει και μια έκδοση με μεγαλύτερη μπαταρία 8,0 kWh και αυτονομία 110 χιλιομέτρων, η οποία είναι σίγουρα αρκετή για να άρει οποιοδήποτε «άγχος αυτονομίας» (αυτό που στα αγγλικά αποκαλείται range anxiety), με βάση φυσικά την αποστολή που καλείται να φέρει εις πέρας.
Η νομοθεσία είναι άκρως αποκαλυπτική σε σχέση με την αποστολή αυτή, αφού το Eli Zero, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε στην Έκθεση Καταναλωτικών Ηλεκτρονικών (CES) του Λος Άντζελες το 2017, ταξινομείται στις ΗΠΑ ως ηλεκτρικό όχημα γειτονιάς (Neighborhood Electric Vehicle - NEV) και ως "ελαφρύ τετράτροχο" (light quadracycle – “Light Quad - L6e”) στην ΕΕ. Αυτή η κατάταξη το φέρνει αναπόφευκτα αντιμέτωπο με προτάσεις όπως τα Citroën Ami και Opel Rocks-e, αλλά και το εμπνευσμένο από το BMW Isetta Microlino, που έκανε την εμφάνισή του και στην πρόσφατη έκθεση κινητικότητας του Μονάχου (IAA Mobility 2021).
Τέτοιες προσεγγίσεις ενδεχομένως να είναι πιο «τίμιες», σε σχέση με θηριώδη σε μέγεθος και ισχύ προτάσεις μηδενικών ρύπων, που υπόσχονται και τη δυνατότητα πραγματοποίησης μεγάλων ταξιδιών. Το μικρό Eli Zero, αλλά και ο ανταγωνισμός του, έρχεται να προτείνει την ηλεκτροκίνηση στο κατ’ εξοχήν προνομιακό της πεδίο: το περιβάλλον των πόλεων, που έχει άμεσο και μεγαλύτερο όφελος από τέτοιου τύπου οχήματα που μπορούν να περιορίσουν δραστικά τη ρύπανση. Είναι επίσης «τίμιο» το Eli Zero και από την άποψη της τιμής, που αναμένεται να είναι της τάξης των 10.000 ευρώ.
Συνεχίζοντας δε τον ύμνο στην τιμιότητα, θα πρέπει να αναφερθούμε στην εξαιρετική ευελιξία του Eli Zero που με διαστάσεις (ΜΠΥ) 2250 x 1380 x 1588 mm και διάμετρο κύκλου στροφής μόλις 7,2 μέτρα είναι σε θέση να επιτρέπει στον οδηγό του την εύκολη εξεύρεση θέσης στάθμευσης. Το μικρό πορτμπαγκάζ των 160 λίτρων επαρκεί για κάποια ψώνια (δύσκολα όμως για τα εβδομαδιαίο σουπερμάρκετ μια τετραμελούς ελληνικής οικογένειας), ενώ ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα για τις καθημερινές μετακινήσεις, όπως air condition, ψηφιακό πίνακα οργάνων 7,0’’, κάμερα οπισθοπορείας και ραντάρ παρκαρίσματος, αλλά και μια ηλιοροφή! Πλεονέκτημα αποτελούν, τέλος, οι μικροί χρόνοι φόρτισης, που στην πρώτη περίπτωση ολοκληρώνεται σε 2,5 και στη δεύτερη σε 3,5 ώρες – και μάλιστα με σύνδεση σε μια απλή πρίζα σούκο.
Σημειώστε ότι προς το παρόν δεν έχουν γίνει γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πότε ακριβώς και σε ποιες ευρωπαϊκές χώρες θα αρχίσει η διάθεση του Eli Zero στην αγορά.