Πέμπτη λοιπόν μέρα του ταξιδιού μου στις ΗΠΑ, και σήμερα που φούντωσε η συζήτηση για τις νέες “εντυπωσιακές” επιδόσεις της χώρας μας στον Δείκτη Doing Business (φέτος είμαστε στην 72η θέση από 190 χώρες, 5 θέσεις κάτω από πέρσι) έτυχε να περνάω έξω από το κτήριο της Παγκόσμιας Τράπεζας στην Ουάσιγκτον, του φορέα που δημοσιεύει κάθε χρόνο αυτό τον δείκτη.
Στο ΚΕΦίΜ τα τελευταία χρόνια έχουμε δεσμευθεί να αναδεικνύουμε τις επιδόσεις της χώρας μας στους σημαντικούς διεθνείς δείκτες, είτε τα πάμε καλά (σπάνιο τα τελευταία χρόνια), είτε όχι, αλλά και να συμμετέχουμε ως εθνικοί εταίροι στη διαμόρφωση και την παρουσίασή τους, όπως συμβαίνει με τον δείκτη της Παγκόσμιας Οικονομικής Ελευθερίας του Ινστιτούτου Fraser.
Μια από τις πιο συχνές κριτικές που έχω αντιμετωπίσει σ' αυτή μας την απόφαση είναι πάνω-κάτω η εξής: “Τι σημασία έχουν εντέλει αυτοί οι δείκτες; Ποιους αφορούν στον πραγματικό κόσμο; Ασχολείται κανείς μαζί τους;”. Ορίστε λοιπόν μια πολύ καλή αφορμή να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους! Ακολουθούν 3 λόγοι που δείκτες όπως ο Doing Business έχουν σημασία - συχνά μεγαλύτερη απ' όσο φανταζόμαστε:
1. Τον παρακολουθούν οι επιχειρηματίες και οι επενδυτές.
Πολύ απλά, δεν υπάρχει σοβαρός ξένος επενδυτής που να μην παρακολουθεί αυτούς τους δείκτες. Γι' αυτούς είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο που συμπυκνώνει πολύτιμη πληροφόρηση και την παρουσιάζει με τρόπο εύληπτο - όπως ακριβώς περιγράφει ο Χάγιεκ τη λειτουργία των τιμών στην αγορά. Επίσης, κατατάσσοντας τις χώρες ως προς τις επιδόσεις τους, δίνουν μια χειροπιαστή εικόνα του πού συμφέρει περισσότερο να κάνεις τι.
2. Επηρεάζει τη γενικότερη εικόνα μιας χώρας
Ένας δείκτης που διατυπώνεται από έναν φορέα υψηλού κύρους όπως η Παγκόσμια Τράπεζα βάσει μιας έγκυρης μεθοδολογίας είναι εγγυημένο πως θα βρεθεί στο επίκεντρο των μέσων ενημέρωσης. Κι εκεί, το πού κατατάσσεσαι μετράει. Όταν το ΚΕΦίΜ παρουσίασε τον φετινό δείκτη Παγκόσμιας Οικονομικής Ελευθερίας, τα περισσότερα μέσα επέλεξαν να τονίσουν στον τίτλο τους το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην ίδια θέση με τη Σουαζιλάνδη. Σκεφτείτε πώς και πόσο επηρέασε αυτός ο τίτλος την εικόνα που έχετε για τη Σουαζιλάνδη. Τώρα σκεφτείτε πώς επηρεάζει την εικόνα της χώρας μας το γεγονός ότι, τουλάχιστον τα χρόνια της κρίσης, είμαστε για τις άλλες χώρες το παράδειγμα που είναι η Σουαζιλάνδη για μας.
3. Επηρεάζει ακόμη και τους φτωχότερους
Το εντυπωσιακότερο ίσως όμως είναι πως η επίδοση στους διεθνείς δείκτες έχει άμεση επίδραση όχι μόνο στο επιχειρηματικό πεδίο, αλλά και στις συνθήκες διαβίωσης των φτωχότερων. Σύμφωνα με μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περσινή μελέτη των Simeon Djankov, Dorina Georgieva και Rita Ramalho με τίτλο Business Regulations and Poverty, η βελτίωση της επίδοσης μιας χώρας κατά 10% στον δείκτη Doing Business έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της φτώχειας σ' αυτή την χώρα κατά 2%.
Μετά απ' όλα αυτά λοιπόν εσείς τι λέτε: Έχει ή δεν έχει σημασία του χρόνου να τα πάμε καλύτερα;