Της Μαρίας Χούκλη
Είθισται τα παιδιά να τα θέλουν όλα δικά τους. Και η μισή ελληνική κοινωνία, όπως προκύπτει από μια ακόμη έρευνα, αυτή τη φορά του ΠΑΜΑΚ, με επικεφαλής τον καθηγητή Νικο Μαραντζίδη, για την Καθημερινή της Κυριακής. Κάτι παραπάνω από τους μισούς ερωτηθέντες συμπαθούν τον Putin παρόλο που αναγνωρίζουν την κακή ποιότητα της δημοκρατίας στη Ρωσία και τρέφουν λιγότερο θερμά αισθήματα για την Ευρωπαϊκή Ένωση αν και αναγνωρίζουν τη δημοκρατική υπεροχή της. Εμπιστεύονται τον Putin για τη διασφάλιση των εθνικών συμφερόντων (η ωμή άρνησή του να στηρίξει τη χώρα σε περίπτωση αποχώρησης από το ευρώ, μάλλον ξεχάστηκε) και λιγότερο τη Merkel (που μας κράτησε στο ευρώ) ή τον Trump (εδώ δεν έχουν άδικο). Ωστόσο, και το ρωσοφιλο κομμάτι της έρευνας, το ερώτημα πού θα πήγαινε εκτός Ελλάδας, για να αναζητήσει την τύχη του και καλύτερες μέρες, απαντά χωρίς δισταγμό «κάποια χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης» και όχι την Ρωσία!
Ανάλογες αντινομίες είχαν πρωτοεντοπιστεί στην έρευνα της Διανέοσις, πριν από έξι μήνες.
Οι νέοι ηλικίας 18-24 θεωρούσαν ότι η χώρα είναι προτιμότερο να συμμαχήσει με τη Ρωσία παρά με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κακή ενημέρωση; ανωριμότητα; ή ένα είδος λανθάνουσας αποδοχής του κρατικού αυταρχισμού και της αίσθησης ισχύος που εκπέμπει το καθεστώς Putin ως αντιστάθμισμα στα δεινά που επισώρευσε στην ελληνική οικογένεια η οικονομική κρίση, όπως σημείωνε στον επίλογο της παρουσίασης της έρευνας, ο επίκουρος καθηγητής κοινωνιολογίας, Παναγής Παναγιωτόπουλος;
Και οι δυο έρευνες πάντως, συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι οι Έλληνες στα οικονομικά θέματα, υιοθετούμε σαφή φιλελεύθερη προσέγγιση και στα κοινωνικά, είμαστε ένας συντηρητικός λαός. Νεωτεριστής α λα κάρτ. Δείτε τι έγινε με το ζήτημα των εμβολίων: σοβαροί, μορφωμένοι άνθρωποι να υιοθετούν αντιεπιστημονικές απόψεις, θέτοντας σε κίνδυνο τα παιδιά τους και τους γύρω τους. Δείτε τι γίνεται με το ζήτημα της νομικής αναγνώρισης της αλλαγής ταυτότητας φύλου. Παρακολουθώντας τη διαδικτυακή αντιπαράθεση, διαπιστώνεις πάλι ότι σπουδαγμένοι άνθρωποι, που κατά τεκμήριο έχουν έλθει σε επαφή με την επιστήμη, που κάνουν χρήση των επιτευγμάτων της για να εξαπολύσουν πύρινους μύδρους εναντίον όσων συμφωνούν με τις προωθούμενες ρυθμίσεις, αμφισβητούν και τις πιο έγκριτες ιατρικές εξηγήσεις για τους διεμφυλικούς. Επικαλούνται τη δική τους αλήθεια για τα πράγματα και τις καταστάσεις.
Βρίσκω πιο πειστική την άποψη του καθηγητή ιστορίας, Timothy Snyder:
«Η επιδίωξη της αλήθειας συνεπάγεται αναζητήσεις πολλών ειδών, αυτό είναι πλουραλισμός, όχι συνώνυμο του σχετικισμού αλλά μάλλον αντώνυμο. Ο πλουραλισμός αποδέχεται την ηθική πραγματικότητα των διαφορετικών ειδών αλήθειας, αλλά απορρίπτει την άποψη ότι όλες οι αλήθειες μπορούν να τοποθετηθούν στην ίδια κλίμακα και να μετρηθούν βάσει μιας και μόνο αξίας».