Η Ιωάννα Δανδέλια των Εκδόσεων Πανεπιστημίου Μακεδονίας μιλά στο Liberal

Η Ιωάννα Δανδέλια των Εκδόσεων Πανεπιστημίου Μακεδονίας μιλά στο Liberal

Του Κυριάκου Αθανασιάδη

Σήμερα έχουμε τη μεγάλη χαρά να συνομιλούμε με την Ιωάννα Δανδέλια, Διευθύντρια Εκδόσεων του ΠΑΜΑΚ. Οι Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας έχουν περάσει ήδη σε μιαν άλλη εποχή και, όπως δείχνουν τα πράγματα, θέλουν να αφήσουν το σημάδι τους στον εκδοτικό χώρο. Την ευχαριστούμε θερμά για τον χρόνο της. Και ευχαριστούμε θερμά, εκ των προτέρων, για τις κοινοποιήσεις της συνέντευξης από εσάς. Να είστε καλά!

— Αγαπητή κυρία Δανδέλια, πόσο καιρό είστε πια σε αυτή τη θέση;

Λένε πως δε μετράμε τον χρόνο όταν αυτός περνάει όμορφα, εγώ λέω πως αυτός ο χρόνος των 5 πλέον ετών που συμπληρώνω στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ήταν από τους πιο δημιουργικούς της ζωής μου. 


 
— Με προλάβατε. Ήθελα να ρωτήσω πώς αισθάνεστε για αυτό.

Είναι μια δουλειά απαιτητική, μια δουλειά που σου χαρίζει εμπειρίες και γνώσεις και εσύ ταυτόχρονα καλείσαι να τις επεξεργαστείς και να δημιουργήσεις καινούργιες. Κάθε φορά που αναρωτιέμαι τι μου (έχει) προσφέρει αυτή η δουλειά, νιώθω πιο ολοκληρωμένη ως επαγγελματίας, ως άνθρωπος. Η επαφή με τον χώρο του βιβλίου και τους ανθρώπους του είναι μοναδική. Ο χώρος της δουλειάς, η επαφή με τους επαγγελματίες, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ομάδα μας καθημερινά για να διατηρήσουμε την ποιότητα των βιβλίων μας, να δημιουργήσουμε νέα και να προσελκύσουμε αναγνώστες και συνεργασίες είναι ταυτόχρονα πλεονεκτήματα και ανταμοιβή σε αυτή τη θέση. 
 
— Να υποθέσω ότι ανυπομονείτε διαρκώς για το μέλλον, για όλα αυτά που είναι να έρθουν; Κάτι που είναι σύμφυτο με τον χώρο των εκδόσεων. Ή δεν έχετε χρόνο για τέτοιες πολυτέλειες;

Ο χρόνος είναι πάντα μια πολυτέλεια. Ειδικά όταν πρέπει να σχεδιάσουμε και να προγραμματίσουμε πολλές παράλληλες δραστηριότητες. Αυτή την «πολυτέλεια» καλούμαστε όμως να διαχειριστούμε και σε αυτό τον χρόνο να βρούμε λύσεις, να κάνουμε νέα όνειρα, να θέσουμε στόχους. Αλίμονο αν δεν κάνουμε σχέδια για το μέλλον, το μέλλον που όλοι έχουμε στο μυαλό μας και στο οποίο θέλουμε να επιτύχουμε όσο το δυνατόν περισσότερα. Ο άνθρωπος ζει για να ελπίζει, ο επαγγελματίας ζει την κάθε μέρα του για να κερδίζει την επόμενη, για να ολοκληρώνει και να προγραμματίζει μια ακόμη προσπάθεια. 

— Συμφωνώ απολύτως. Πείτε μου κάτι άλλο. Προηγουμένως εργαστήκατε επί καιρό σε άλλες θέσεις ευθύνης, όχι στον εκδοτικό χώρο, αλλά σε παραπλήσιους, σε κοντινούς. Πόσο σάς βοήθησε η συγκεκριμένη προϋπηρεσία;

Κάθε χώρος που υπηρετούμε επαγγελματικά έχει να μας δώσει κάτι. Ικανότητες, γνωριμία με άλλους επαγγελματίες, εξοικείωση με νέες δεξιότητες. Προσωπικά πιστεύω πως τόσο η θητεία μου στον χώρο της δημοσιογραφίας και της επικοινωνίας όσο και οι σπουδές μου στον συγκεκριμένο χώρο μού έχουν προσφέρει την ικανότητα να αντεπεξέρχομαι σε γρήγορες και εναλλασσόμενες προκλήσεις που απαιτούν εγρήγορση, άμεσες αποφάσεις και διαπραγμάτευση. Έτσι και τα όσα έχω ζήσει μέχρι σήμερα είναι εφόδιο για όσα θα ακολουθήσουν στο μέλλον.

— Πόσο μικρό ή μεγάλο ρόλο παίζουν σε έναν εκδοτικό το μάρκετινγκ, οι δημόσιες σχέσεις, και γενικώς αυτό που λέμε «επικοινωνία»;

Σε κάθε επιχείρηση η επικοινωνία είναι το άλφα και το ωμέγα για τις δραστηριότητές της. Η επικοινωνία, ή αυτό που συνήθως ονομάζουμε μάρκετινγκ και δημόσιες σχέσεις, είναι ο τρόπος για να «επικοινωνήσουμε» στο κοινό όσα κάνουμε, για να προβάλουμε το έργο, τα προϊόντα μιας επιχείρησης, αλλά κυρίως για να παραμείνουμε ζωντανό κομμάτι μιας κοινωνικής δραστηριότητας στην οποία κάθε επιχείρηση ή φορέας πρέπει να συμμετέχει για να κάνει γνωστή την παρουσία του στο κοινό.

Για μένα προσωπικά ο τομέας της επικοινωνίας έχει ένα μεγάλο ψηφιακό κομμάτι στο οποίο πιστεύω. Η επαφή μου με τις Νέες Τεχνολογίες στην Επικοινωνία σε μεταπτυχιακό επίπεδο ενίσχυσε την πεποίθησή μου πως είμαστε ένα μεγάλο ψηφιακό χωριό με τα καλά του και τα κακά του. Το πώς εμείς θα αντιμετωπίσουμε αυτή την πραγματικότητα είναι μια πρόκληση στην οποία καλούμαστε να ανταποκριθούμε καθημερινά. Χώροι όπως ο Πολιτισμός, η Τέχνη, οι Εκδόσεις επικοινωνούν πλέον με το κοινό με ψηφιακές ταχύτητες και σε μια νέα πραγματικότητα. Και σε αυτό ως εκδόσεις δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα συνεργαζόμενοι με εξωτερικούς συνεργάτες για τη χάραξη της στρατηγικής επικοινωνίας, τις σελίδες μας σε Facebook και Instagram, που διαρκώς ανανεώνονται σε περιεχόμενο και αισθητική, και τη νέα ιστοσελίδα των εκδόσεων που βρίσκεται σε ανακατασκευή και που πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε στο κοινό. 


 
— Και οι άνθρωποι; Η στελέχωση ενός εκδοτικού; Όπως επίσης και οι εξωτερικοί του συνεργάτες, σε κάποιους από τους οποίους αναφερθήκατε ήδη;

Οι άνθρωποι είναι πάντα η ίδια η επιχείρηση. Είναι το ζωντανό και πιο σημαντικό της κομμάτι. Αυτοί σχεδιάζουν και υλοποιούν. Το ανθρώπινο δυναμικό είναι αυτό που μπορεί να συμβάλει στη δημιουργικότητα μιας επιχείρησης. Είναι επίσης αυτό που την αντιπροσωπεύει με την αποτελεσματικότητά του και την απόδοσή του. Τα βιβλία όπως κάθε προϊόν είναι αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας. Το βιβλίο ξεκινά από το πόνημα ενός δημιουργού, του συγγραφέα, και καταλήγει στον αναγνώστη έχοντας ολοκληρώσει μια διαδρομή μέσα από την επιμέλεια, τη σελιδοποίηση, τη διόρθωση, τη διανομή και την προώθησή του. Κάθε βιβλίο είναι ξεχωριστό, έχει το δικό του κοινό, τη δική του διαδρομή και μια ομάδα ανθρώπων έχει δουλέψει γι' αυτό, για να φτάσει στα χέρια μας και στη βιβλιοθήκη μας. 
 
— Τώρα, ποια είναι, πιστεύετε, τα κυριότερα χαρακτηριστικά που πρέπει να συγκεντρώνει ένας εκδότης, ο άνθρωπος που προΐσταται όλου αυτού που περιγράψατε;

Δεν ξέρω αν θα μπορούσα εγώ να απαριθμήσω χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να συγκεντρώνει ένας εκδότης. Είναι πολύ σύντομη και πρόσφατη η εμπειρία μου στον χώρο. Αυτό που θα μπορούσα να σας αναφέρω είναι στοιχεία που εγώ νιώθω πως με ακολουθούν στη δουλειά μου, πράγματα για τα οποία εγώ και η ομάδα μου προσπαθούμε καθημερινά. Ένας εκδοτικός οίκος πρέπει να έχει ένα πρόγραμμα για τα βιβλία που τον ενδιαφέρουν να εκδώσει και να παρουσιάσει στο αναγνωστικό κοινό, το ένστικτο για να αναγνωρίσει τις εκδοτικές προτάσεις που τον ενδιαφέρουν και τη δημιουργική διάθεση για να αποτυπώσει στο βιβλίο την έμπνευση και την προσπάθεια του συγγραφέα που τον εμπιστεύεται. 

— Ωραία. Για να 'ρθούμε τώρα στα του οίκου. Πώς μπορεί να «ξεφύγει» ένας εκδοτικός οίκος σαν του ΠΑΜΑΚ από την έκδοση αποκλειστικά και μόνο πανεπιστημιακών συγγραμμάτων, χωρίς φυσικά να τα εγκαταλείψει και αυτά;

Το «άνοιγμα» ενός εκδοτικού οίκου και η στροφή του και σε νέες και επιπρόσθετες κατηγορίες βιβλίων από αυτές που παραδοσιακά έχει στο ενεργητικό του ένας πανεπιστημιακό εκδοτικός οίκος —και εδώ μιλάμε κατά κύριο λόγο για συγγράμματα που διανέμονται σε φοιτητές ακαδημαϊκών ιδρυμάτων— είναι μια πρόκληση. Είναι όμως παράλληλα μια υποχρέωσή του προς το αναγνωστικό κοινό. Υπάρχει πάντα η δυνατότητα και, όπως είπα, η πρόκληση να εξετάσουμε και άλλες εκδοτικές προτάσεις που μπορούν να αγγίξουν και άλλες κατηγορίες βιβλίων, όπως είναι η ποίηση, η πεζογραφία, οι συλλογικές εκδόσεις κ.ά. Σε αυτή την περίπτωση, μια τέτοια πρόταση καθιστά πιο απαιτητική την έκδοση από έναν πανεπιστημιακό εκδοτικό οίκο, καθώς καλείται να σφραγίσει με την ποιότητα και το όνομά του έναν τίτλο που μπορεί να μην αποτελεί πανεπιστημιακό σύγγραμμα αλλά θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στον κατάλογο άλλων εκδοτικών οίκων. Αυτή η πρόκληση δεν αναιρεί την ταυτότητα ενός πανεπιστημιακού εκδοτικού οίκου, δεν τον καθιστά λιγότερο ή περισσότερο ανταγωνιστικό, λιγότερο ή περισσότερο εμπορικό, του προσδίδει όμως μια δυναμική που του προσφέρει μεγαλύτερη επαφή με το κοινό και δυνατότητες γνωριμίας του με την πόλη, καθώς και με νέους δυνητικούς αναγνώστες και συγγραφείς.

— Έχετε στο μυαλό σας συγκεκριμένους πανεπιστημιακούς οίκους, ενδεχομένως του εξωτερικού, που θέλετε να τους μοιάσετε, ή να τους μιμηθείτε;

Φυσικά και υπάρχουν εκδοτικοί οίκοι στους οποίους θα μπορούσαμε να αναφερθούμε. Δεν ξέρω αν η σύγκριση είναι η σωστή λέξη ή ακόμη και η μίμηση. Αυτόν που θα μπορούσα να σας αναφέρω ως δικό μου πρότυπο, και μιλώ πάντα σε ένα προσωπικό επίπεδο, είναι οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης που αποτελούν μια ξεχωριστή πρόταση στον χώρο μας. Και αναφέρω τον συγκεκριμένο εκδοτικό και για τις προτάσεις που έχει παρουσιάσει σε τίτλους και για το έργο που επιτελεί όλα αυτά τα χρόνια —καταφέρνοντας να συγκεράσει αυτό που αναφέραμε προηγουμένως για προτάσεις που μπορεί να μην είναι πανεπιστημιακά συγγράμματα— αλλά και για τη δυναμική και την εικόνα που έχει παρουσιάσει στους επαγγελματίες του χώρου και τους αναγνώστες.

Πρόσφατα στάθηκα τυχερή να γνωρίσω τους ανθρώπους που εργάζονται στον συγκεκριμένο εκδοτικό οίκο και τους χώρους του σε Αθήνα και Κρήτη: αμέσως αντιλαμβάνεσαι πως η αγάπη τους για το βιβλίο και οι προτάσεις τους είναι αποτέλεσμα ενός συλλογικού έργου και μιας προσπάθειας που επιτελείται αρκετά χρόνια με συνέπεια και αγάπη για το βιβλίο. 
 
— Πολύ ωραία. Σε ποιους τομείς έχουν δραστηριοποιηθεί οι Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας μέχρι τώρα, τι βιβλία έχετε ετοιμάσει; Πείτε μας μερικούς τίτλους.

Το βιβλίο και οι έντυπες εκδόσεις έχουν πολλούς τομείς στους οποίους μπορεί κανείς να δραστηριοποιηθεί. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που έχουμε καταφέρει να εκδίδουμε κάθε χρόνο νέα βιβλία, να εμπλουτίζουμε τις προτάσεις μας προς τους αναγνώστες μας, να κάνουμε τολμηρά βήματα και συνεργασίες, όπως βιβλία για τη δημιουργική γραφή και την εκπαίδευση, αλλά και επιμέλεια εκδόσεων για φορείς όπως μουσεία και χώρους Πολιτισμού.
 
Δεν διστάζω να σας αναφέρω με περηφάνια την έκδοση του ειδικού οδηγού - φωτογραφικού λευκώματος CAPITALIST REALISM της ομώνυμης έκθεσης που παρουσίασε το MOMUS (Μουσείο Φωτογραφίας) Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της PhotoBiennale, την έκδοση του Λευκώματος για τα 60 χρόνια του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, την έκδοση δύο οδηγών για δημοσιογράφους και νέους ψηφοφόρους με ανάθεση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο διενέργειας των Ευρωεκλογών, την έκδοση διδακτικών εγχειριδίων για δύο προγράμματα ενίσχυσης και επιμόρφωσης των Ελλήνων αγροτών σε συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή με ανάθεση και χρηματοδότηση από Πρόγραμμα του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, την εικαστική επικοινωνία μεγάλου αριθμού των οδηγών μεταπτυχιακών προγραμμάτων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, την εικαστική επικοινωνία του έντυπου υλικού των εκθέσεων του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα στη Θεσσαλονίκη, ένα εγχειρίδιο για δημοσιογράφους από την DW με αποκλειστική ανάθεση και σε συνεργασία με καθηγητές του Τμήματος Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ και το Εργαστήριο Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας του τμήματος, καθώς και μία σειρά από τίτλους στον χώρο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης: «Η Φιλοσοφία ως Διάσταση και Προοπτική στη Διά Βίου Μάθηση», «Η Πολυμεταβλητή Ανάλυση Δεδομένων με τη Γλώσσα R», «Δήμητρος Δωρεαί. Θρησκεία, Εύρεση, Οικονομία στην Αρχαία Ελλάδα», «Vocational Training. Αρχιτεκτονική Σχεδιασμού και Υλοποίησης Προγραμμάτων Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης», «Ρεαλισμός και Μοντερνισμός στη Σέρβικη Λογοτεχνία», «Χαλάστρα και η ευρύτερη περιοχή. Ιστορικό, Πολιτιστικό και Οικιστικό Απόθεμα». 

Αν με ρωτήσετε για το πλήθος των δραστηριοτήτων των εκδόσεων θα μπορούσα πιθανότατα να μιλάω ακόμη για αρκετή ώρα, όμως ο εκδοτικός οίκος του Πανεπιστημίου δεν είναι απλά ένας εκδοτικός οίκος, είναι ένας ζωντανός οργανισμός, έτοιμος για συνεργασία και συνέργειες και ανοικτός στο κοινωνικό σύνολο και τις πολλαπλές δράσεις που μπορούν να αναπτυχθούν μέσα σε αυτό.

Στο μέλλον ευελπιστούμε σε ακόμη περισσότερες συνεργασίες, γιατί στον εκδοτικό χώρο, και ιδιαίτερα στον ευρύτερο χώρο του Πολιτισμού όπου ανήκουμε, δεν υπάρχουν στεγανά και αδιέξοδα, υπάρχει μια συλλογική προσπάθεια, διάθεση για συνέργεια και η πεποίθηση για ένα σωστό αποτέλεσμα που στο τέλος θα επικοινωνηθεί στο κοινό και θα αγαπηθεί από αυτό.

— Ναι, πείτε μας για τις σχέσεις των Εκδόσεων με το κοινό και την ανταπόκριση που βλέπετε.

Το κοινό ήδη ανταποκρίνεται και αυτό μάς γεμίζει με ακόμη μεγαλύτερη χαρά και περισσότερη αισιοδοξία για τις προσπάθειές μας. Αυτό φαίνεται από τις βιβλιοπαρουσιάσεις μας, που γίνονται κάθε φορά σε επιλεγμένους χώρους, και τις παράλληλες εκδηλώσεις που διοργανώνονται με πρωτοβουλία των Εκδόσεων. Η εκδοτική προσπάθεια είναι μια καθημερινή επαφή με τον αναγνώστη, μια διάδραση μαζί του, και γι' αυτό και οι κινήσεις που γίνονται πρέπει να είναι επιλεγμένες και στοχευμένες. Οι εκδηλώσεις που σας ανέφερα, η συνεργασία με αντίστοιχους φορείς, η συμμετοχή μας σε εκθέσεις για το βιβλίο επιβεβαιώνουν τη στόχευση του εκδοτικού οίκου για συνεχή ανάπτυξη.

Άλλωστε, το κοινό πάντα ανταποκρίνεται σε ό,τι δεν προσβάλλει την αισθητική και τις προσδοκίες του.

— Και ποια είναι τα όνειρά σας; Πώς βλέπετε τις Εκδόσεις του Πανεπιστημίου Μακεδονίας μετά από δέκα χρόνια, ας πούμε;

Δεν ξέρω αν θέλω να μπω στη λογική των προβλέψεων. Στη ζωή μου έχω μάθει να σχεδιάζω πάντα για την επόμενη μέρα πατώντας όμως γερά στο σήμερα το οποίο και πρέπει να ζούμε έντονα και δυνατά για τη μοναδικότητα που μας προσφέρει. Όπως έχω πει πολλές φορές και οι φίλοι μου γνωρίζουν ότι για μένα είναι στάση ζωής, η ζωή μας είναι στιγμές, δυσάρεστες ή ευχάριστες, που πρέπει να τις απολαμβάνουμε γιατί μας χαρίζουν εμπειρία και αισιοδοξία για το μέλλον όποια τροπή και αν έχουν για την εξέλιξή μας. Γιατί αυτές οι στιγμές δεν επιστρέφουν ποτέ.

Επαγγελματικά ωστόσο θα σας πω ότι στόχος των Εκδόσεων, όποιος και αν βρίσκεται στο τιμόνι της Διεύθυνσης τα επόμενα δέκα χρόνια, θα πρέπει να παραμείνει η διαρκής εξέλιξη, η αύξηση των τίτλων, η διεύρυνση των συνεργασιών, όλα εκείνα τα στοιχεία που πολλαπλασιαστικά τον καθιστούν ανταγωνιστικό και μοναδικό στις προτάσεις που προσφέρει. 

— Μας μιλήσατε πριν για βιβλία που έχετε ήδη εκδώσει. Θέλετε να μας πείτε κάτι και για τα άμεσα εκδοτικά σας σχέδια; Είναι ανακοινώσιμοι κάποιοι τίτλοι;

Ναι, είναι ανακοινώσιμα τα σχέδιά μας. Με χαρά θέλω να αναφέρω την απόφαση των Εκδόσεων να προχωρήσουν στην έκδοση παιδικών βιβλίων — είναι ένας τομέας στον εκδοτικό χώρο στον οποίο πιστεύω πολύ και θεωρώ πως ο σεβασμός στο παιδικό κοινό και τους γονείς είναι κάτι που κατακτιέται με τον χρόνο, με μια σοβαρή παρουσία και με ένα προϊόν που περνάει από αυστηρές διαδικασίες ελέγχου και παραγωγής τόσο για το περιεχόμενο όσο και για την καλαισθησία του. Οι Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας έχουν φιλοξενήσει και στο παρελθόν δύο παιδικούς τίτλους και θεωρώ πως ένας πανεπιστημιακός εκδοτικός οίκος πρέπει να αφουγκράζεται την κοινωνία, την εκδοτική παραγωγή στη χώρα του και να βαδίζει παράλληλα με τις απαιτήσεις του αναγνωστικού κοινού.

Στο πλαίσιο αυτό διευρύνουμε τους τίτλους μας και με την έκδοση μιας ποιητικής συλλογής μιας αγαπημένης δημοσιογράφου και ραδιοφωνικής παραγωγού της Θεσσαλονίκης. Ο τίτλος της ποιητικής συλλογής της Ελένης Σκάρπου είναι «40 Δαγκωμένες Αλήθειες» και θα κυκλοφορήσει τον Μάιο. Η πρώτη του εμφάνιση θα γίνει στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου και η επίσημη παρουσίασή του στο κεντρικό βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟΣ στην Αριστοτέλους, στις 15 Μαΐου. Επίσης, στοίχημα για μας είναι και το ηλεκτρονικό βιβλίο, που θέλουμε να εντάξουμε στο δυναμικό της εκδοτικής μας παραγωγής. 
 
— Υπέροχα. Κάτι άλλο, πριν κλείσουμε. Ασχολείστε και με τη διοργάνωση του TEDx του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ενός από τα πιο επιτυχημένα TEDx στη χώρα μας. Σε τι φάση βρίσκεστε τώρα για το επόμενο, και πώς μπορείτε να τα συνδυάζετε και τα δύο; Πώς τα προλαβαίνετε όλα, εννοώ.

Το TEDxUniversityofMacedonia είναι μια «αγάπη» που απέκτησα με την είσοδό μου στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, είναι ένα κομμάτι στο οποίο θέλησα από την πρώτη στιγμή να συμβάλω, και εγώ προσωπικά και ως εκδόσεις. Τα TEDx, αυτόν τον ιδιαίτερο θεσμό ομιλιών, βιωματικής επαφής με το κοινό και ανταλλαγής ιδεών και εμπειριών, τον γνώριζα από παλιά. Ποτέ όμως δεν φανταζόμουν ότι θα μπορούσα ενεργά να ασχοληθώ μαζί του. Παρακολουθώντας τις ομάδες και τις διοργανώσεις στο Πανεπιστήμιό μας από το 2014, αποφάσισα να γίνω ενεργό και μόνιμο κομμάτι σε μια καλοκουρδισμένη και διαρκώς εξελισσόμενη παρέα. Οι φοιτητές σού προσφέρουν την όρεξή τους για ζωή, για δημιουργία, για νέες ιδέες, για μια διαρκή και άοκνη προσπάθεια, και αυτό είναι ίσως και το πιο σημαντικό κομμάτι. Γι' αυτό και ίσως θα μου επιτραπεί να πω ότι τα πανεπιστημιακού τύπου TEDx είναι και από τα πιο δημιουργικά. Η Θεσσαλονίκη άλλωστε έχει τη δική της δεκαετή επιτυχημένη πορεία με το TEDxThessaloniki, και τώρα πια το «συγγενές» Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο διαθέτει το δικό του TEDx, που παρουσιάστηκε με επιτυχία για δεύτερη χρονιά.

Το TEDxUniversityofMacedonia, μετρώντας έξι χρόνια συνεχούς παρουσίας, έκανε πράξη ένα όνειρο και διέσχισε τον Ατλαντικό Ωκεανό για να βρεθεί στη Νέα Υόρκη τον Απρίλιο του 2018 και να παρακολουθήσει τις εργασίες του TEDFest (μιας πενθήμερης διοργάνωσης με συμμετέχοντες από TEDx από όλο τον κόσμο). Η παρουσία μου εκεί εκπροσωπώντας το TEDxUniversityofMacedonia έφερε πίσω στην Ελλάδα περισσότερες ιδέες και δημιούργησε μια νέα, μεγαλύτερη και εξαιρετικά φιλόδοξη ομάδα. Ταυτόχρονα, δημιούργησε για μένα μια νέα οικογένεια, όπως ακριβώς και οι Εκδόσεις.

Οπότε, αν η ερώτησή σας είναι πώς μπορώ να συνδυάζω και να προλαβαίνω τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την εργασία μου στον εκδοτικό οίκο και την εθελοντική παρουσία μου στο TEDx, θα σας απαντήσω πως ό,τι κάνεις για την οικογένεια και τους φίλους σου δεν σε κουράζει, πάντα βρίσκεις χρόνο, πάντα δημιουργείς πατέντες για να βρεθείς εκεί που πρέπει, με ένα λόγο, ένα τηλέφωνο, ένα μήνυμα, και φυσικά με τη φυσική σου παρουσία. Άλλωστε η τεχνολογία μάς έχει βοηθήσει πολύ σε αυτό.

Κυρίως όμως τον μεγαλύτερο ρόλο σε αυτή την οργάνωση και τη διαχείριση του πολύτιμου χρόνου τον οφείλω στις ομάδες που δουλεύουν μαζί μου. Ξέρετε, κανείς μας δεν είναι και δεν πρέπει να είναι μόνος του. Σε μια μεγάλη προσπάθεια όλα είναι teamwork. Ο συντονισμός, η καθημερινή επαφή, η επικοινωνία, οι σωστοί συνεργάτες μπορούν, όχι μόνο να βελτιώσουν το αποτέλεσμα, αλλά και να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή μας για ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια.

Στις εκδόσεις σάς ανέφερα ήδη πως πλαισιώνομαι από μια καταρτισμένη και εξαιρετικά έμπειρη ομάδα συνεργατών με την οποία συνεργάζομαι ήδη πέντε χρόνια. Στο TEDx η ομάδα κάθε χρόνο αλλάζει σε μια προσπάθεια να μπολιαστεί με ιδέες και προτάσεις. Πάντα όμως κάποιος μένει πίσω από το παλιό team για να αναλάβει την επιμέλεια της διοργάνωσης, και η στενή συνεργασία μου μαζί τους μου έχει αποδείξει πως κάθε φορά που αποφασίζεις να δώσεις μεγαλύτερα περιθώρια πρωτοβουλιών και να εμπιστευτείς λίγο περισσότερο, στο τέλος κερδίζεις κάτι που ξεπερνάει τις προσδοκίες σου και στο τέλος της ημέρας νιώθεις ικανοποιημένος για όσα έχετε καταφέρει όλοι μαζί. 

Αν νομίζετε πως ο χρόνος είναι δύσκολα διαχειρίσιμος, έχω να σας πω πως τον Οκτώβριο ξεκινάω ένα ακόμη μεταπτυχιακό στον χώρο του Πολιτισμού στο ΑΠΘ, ενώ αυτή την περίοδο παρακολουθώ ένα σεμιναριακό εργαστήριο (mentoring) κάθε εβδομάδα στην Αθήνα, στο IDEAS ZONE του καινοτόμου χώρου IMEDD, που έχει δημιουργήσει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με στόχο να προετοιμάσει και να φιλοξενήσει ιδέες, προτάσεις και καινοτόμα σχέδια στον χώρο της δημοσιογραφίας, αναλύοντας τα μέσα, τις επικοινωνιακές στρατηγικές και τα μοντέλα που οδηγούν από το παρόν στο μέλλον.

Η ζωή μας λοιπόν είναι γεμάτη προ(σ)κλήσεις. Το πώς θα κληθούμε εμείς να απαντήσουμε σε αυτές είναι ίσως είναι και το μυστικό της ευτυχίας…

— Αγαπητή κυρία Δανδέλια, σας ευχαριστώ θερμά και εύχομαι κάθε επιτυχία!