Του Ιωακείμ Γρυσπολάκη
Το σχέδιο κατεδάφισης του Εκπαιδευτικού Συστήματος ολοκληρώνεται εντός του 2019 με την λεκτική (και μόνον) αναβάθμιση όλων των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια, την απόρριψη της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος και την ελεύθερη πρόσβαση όλων των υποψηφίων στα Πανεπιστήμια.
Αφού πρώτα μετονόμασαν τα ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς σε Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, ενέταξαν τα ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας σε λειτουργούντα Πανεπιστήμια, ετοιμάζουν την ένταξη των ΤΕΙ Μακεδονίας και Θράκης στο Διεθνές Πανεπιστήμιο και τώρα ανέθεσαν σε επιτροπή την προετοιμασία ένταξης του ΤΕΙ Κρήτης στο... Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Το τελευταίο μετά την άρνηση των Πανεπιστημίου και Πολυτεχνείου Κρήτης να το ενσωματώσουν στη δύναμή τους. Προανήγγειλαν, επίσης, την άνευ εξετάσεων ανεξέλεγκτη εισαγωγή στα Πανεπιστήμια.
Όλα αυτά τα μέτρα εκτός του ότι εντάσσονται σε ένα πλαίσιο άκρατου και χυδαίου λαϊκισμού, προετοιμάζουν την σφράγιση της ταφόπλακα στην Μεταλυκειακή Εκπαίδευση.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή για το εάν το άρθρο 16 κριθεί αναθεωρητέο ή όχι, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θέλησαν – σκοπίμως – να παραπλανήσουν και συστηματικά παραποιήσουν την πραγματικότητα. Ο ένας είπε ότι τα σπουδαία πανεπιστήμια Harvard, Yale, Stanford, MIT, Princeton δεν είναι ιδιωτικά, αλλά δημόσια, ό άλλος είπε ότι όλα αυτά είναι ιδιωτικά, επειδή είναι κερδοσκοπικά, ο τρίτος ότι όλα αυτά είναι δημόσια επειδή έχουν χρηματοδότηση από την Κυβέρνηση των ΗΠΑ, ενώ ακούστηκε και το φαιδρό ότι όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης είναι ιδιωτικά, επειδή λαμβάνουν χρηματοδότηση και από ιδιωτικές εταιρείες (εννοούσε την ανάθεση ερευνητικών προγραμμάτων από επιχειρήσεις).
Αποδεικνύοντας έτσι τόσο την σύγχυση, που επικρατεί εν κρανίω, όσο και την έλλειψη αξιοπρεπούς επιχειρηματολογίας για τη δογματική θέση τους. Έτσι, για μία ακόμη φορά (η πρώτη ήταν το 2006, όταν ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Γ. Α. Παπανδρέου αρνήθηκε τη συζήτηση για αναθεώρηση του εν λόγω άρθρου, που πρότεινε η κυβέρνηση) θα συνεχίσουμε να αποτελούμε την εξαίρεση του κανόνα στη Γη. Στις ΗΠΑ υπάρχουν αφ' ενός μεν τα πολιτειακά πανεπιστήμια (Michigan State University, University of California, Ohio State University etc) και τα μη πολιτειακά (Harvard, MIT, Princeton, Columbia, University of Michigan, California Institute of Technology, etc.).
Όλα τα μη πολιτειακά πανεπιστήμια στις ΗΠΑ βασίζονται σε τρεις πηγές χρηματοδότησης: (1) έσοδα από τα ιδρύματα, που στηρίζουν το πανεπιστήμιο, και δωρεές ιδιωτών, (2) δίδακτρα φοιτητών και (3) έσοδα από ερευνητικά και αναπτυξιακά προγράμματα, χρηματοδοτούμενα από εταιρείες και κρατικές υπηρεσίες. Τα πολιτειακά πανεπιστήμια έχουν ως έσοδα το (2) ανωτέρω, σαφώς μειωμένο από αυτό των μη πολιτειακών, το (3) και αντί του (1) την επιχορήγηση της Πολιτείας.
Με τη λογική αυτή όλα τα πανεπιστήμια του δυτικού κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των Ελληνικών, είναι κερδοσκοπικά, δεδομένου ότι προσπαθούν να προσελκύσουν πόρους από ιδιωτικές και μη εταιρείες, μέσω των ερευνητικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων, που εκπονούν.
Όσον αφορά, όμως, στο θέμα της λειτουργίας των σημερινών πανεπιστημίων, η αδιαφορία τους για την ποιοτική εκπαίδευση και η ανάδειξη σε προτεραιότητα του λαϊκισμού με όφελος την προσέλκυση ψήφων και κόστος την ισοπέδωση, αντί του εξορθολογισμού της και της προσαρμογής σε επιτυχημένα μοντέλα, είναι πλέον αποδεδειγμένη. Επαναλαμβάνω τις προτάσεις, που κατ' επανάληψη έχουν διατυπωθεί από πολλούς και οι οποίες έχουν πλέον ενσωματωθεί στα Προγράμματα για την Παιδεία τόσο της ΝΔ όσο και του ΚΙΝΑΛ και οι οποίες κωδικοποιούνται ως εξής:
(α) Να δοθεί έμφαση στην Τεχνική Μέση Εκπαίδευση, ώστε να καταστεί ελκυστική στους νέους. Ας επαναλάβουμε ότι, σύμφωνα με τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ (Education at a glance of OECD) η Ελλάδα είναι πρώτη σε γενική παιδεία και προτελευταία σε τεχνική παιδεία.
(β) Απονομή του Εθνικού Απολυτηρίου στο τέλος του Λυκείου, μετά από πανελλαδικές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα.
(γ) Χωροταξικός ανασχεδιασμός της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τη δημιουργία Πανεπιστημίων με κρίσιμη μάζα, με τα τμήματα κάθε σχολής να λειτουργούν στην ίδια πόλη και κατάργηση τμημάτων χωρίς γνωστικό αντικείμενο μετά από αξιολόγηση της ΑΔΙΠ.
(δ) Χωροταξικός ανασχεδιασμός των ΤΕΙ με κρίσιμη μάζα και μετακίνηση κάποιων τμημάτων, μετά από αξιολόγηση, τόσο σε Πολυτεχνεία ή Πολυτεχνικές Σχολές όσο και σε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (π.χ. ξυλουργών, βρεφονηπιοκόμων, ανθοκόμων, οδοντοτεχνιτών κ.λπ.).
(ε) Δημιουργία σε κάθε νομό Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης, ώστε να δοθεί έμφαση στην τεχνολογική επαγγελματική κατάρτιση.
(στ) Αναγνώριση από την Πολιτεία ότι δεν μπορεί η Ελλάδα να εισάγει το 80% των εξεταζομένων για εισαγωγή στα ΑΕΙ (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ), ενώ ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι 30%. Το 2011 εισήχθησαν 46.000 από τους 110.000 διαγωνιζομένους, ενώ το 2016 εισήχθησαν 82.000 από τις 103.000 διαγωνιζομένους. Αποτέλεσμα αυτής της ανισορροπίας είναι να έχουμε 12πλάσιους νομικούς, 10πλάσιους γιατρούς και 6πλάσιους μηχανικούς, με συνέπεια την αυξημένη ανεργία σε αυτούς τους κλάδους.
(ζ) Τα ΑΕΙ σε συμφωνία με την Πολιτεία θα ορίσουν τους αριθμούς εισακτέων σε κάθε σχολή και θα ορίσουν τους συντελεστές βαρύτητας των βασικών μαθημάτων, βάσει των οποίων θα γίνει η εισαγωγή τους, μετά φυσικά από εκδήλωση ενδιαφέροντος των υποψηφίων για τις σχολές προτίμησης, ενώ θα αποκλείονται υποψήφιοι που δεν επιτυγχάνουν τουλάχιστον τη βάση του δέκα.
Όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ ενδιαφέρεται στο να δημιουργήσει πελάτες και ας ισοπεδωθεί η εκπαίδευση. Το εκλογικό αποτέλεσμα τον ενδιαφέρει και όχι η ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης.