Τόσο το νομοσχέδιο MICA, όσο και νέοι περιορισμοί για την καταπολέμηση ξεπλύματος μαύρου χρήματος επηρεάζουν άμεσα τις αγορές κρυπτονομισμάτων. Στο πλαίσιο αυτό επιχειρείται καταστολή των «portfolio» κρυπτονομισμάτων ανοιχτού κώδικα, δηλαδή όσων δεν διαχειρίζονται τα κρυπτονομίσματα των χρηστών τους ως θεματοφύλακες. Τα παραπάνω, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται στον επερχόμενο κανονισμό για το AML (TFR).
Τις ανησυχίες για αυτή την πρόταση νομοσχεδίου, εκφράζουν πολλά στελέχη της κοινότητας κρυπτονομισμάτων όπως ο Patrick Hansen BizDev του Unstoppable Finance ή ακόμα και ανταλλακτήρια όπως το Coinbase που εξέδωσε ανακοίνωση «για προτάσεις καταπιεστικής επιτήρησης στον κανονισμό για τη μεταφορά κεφαλαίων από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο».
Η ψηφοφορία στην επιτροπή ECON που πραγματοποιείται σήμερα και το προσχέδιο περιλαμβάνει μερικές απόλυτες «κόκκινες σημαίες» για τις αγορές κρυπτονομισμάτων. Το πακέτο AML της Επιτροπής της ΕΕ περιλαμβάνει μια αναθεώρηση του Κανονισμού Μεταφοράς Κεφαλαίων (TFR) που θα επεκτείνει την υποχρέωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να συνοδεύουν τις μεταφορές κεφαλαίων με πληροφορίες για τον πληρωτή και τον δικαιούχο στα κρυπτονομίσματα.
Είναι η εφαρμογή της ΕΕ του λεγόμενου ταξιδιωτικού κανόνα FATF που αναφέρει βασικά ότι οι πάροχοι υπηρεσιών που σχετίζονται άμεσα με τα κρυπτονομίσματα (ανταλλακτήρια, θεματοφύλακες, ψηφιακά πορτοφόλια κ.λπ.) πρέπει να μοιράζονται προσωπικά στοιχεία (όνομα, διεύθυνση κ.λπ.) των πελατών τους για συναλλαγές μεταξύ τους.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συζητά και τροποποιεί αυτήν την πρόταση αυτή τη στιγμή. Το τελευταίο προσχέδιο συμβιβασμού πριν από την χθεσινή ψηφοφορία εισήγαγε κάποιες απόλυτες κόκκινες σημαίες, για την κοινότητα των κρυπτονομισμάτων.
Διαφορετικά από την αρχική πρόταση που απαιτούσε μόνο τη συλλογή (όχι την επαλήθευση) προσωπικών δεδομένων από μεταφορές που πραγματοποιήθηκαν από/προς ένα μη φιλοξενούμενο ψηφιακό πορτοφόλι, το προσχέδιο προβλέπει τώρα την «επαλήθευση της ακρίβειας των πληροφοριών σε σχέση με τον δημιουργό ή τον δικαιούχο πίσω από το μη φιλοξενούμενο πορτοφόλι».
Δεν λέει πώς ακριβώς ένας πάροχος υπηρεσιών κρυπτονομισμάτων θα πρέπει να είναι σε θέση να επαληθεύσει αυτές τις πληροφορίες. Οι περισσότερες εταιρείες κρυπτονομισμάτων δεν θα μπορούν ή δεν θα επιθυμούν πλέον να συναλλάσσονται με μη φιλοξενούμενα πορτοφόλια για να παραμείνουν συμβατές.
Αντίστοιχα, το κόστος επαλήθευσης θα γίνει πολύ ακριβό για μικρότερες εταιρείες κάτι που θα οδηγήσει σε περαιτέρω συρρίκνωση του κλάδου, αύξηση του κόστους και του χρόνου συναλλαγών, αλλά και αύξηση των περιστατικών χρήσης λογαριασμών KYC που πωλούνται στην μαύρη αγορά και στο dark web.
Για κάθε μεταφορά κρυπτονομισμάτων από μη φιλοξενούμενο πορτοφόλι άνω των 1.000 ευρώ, οι εταιρείες υποχρεούνται να ενημερώνουν τις «αρμόδιες αρχές AML». Αυτό ισχύει για όλες τις συναλλαγές, ακόμα και αν δεν υπάρχει ένδειξη ή υποψία για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.
Ένα χρόνο μετά την έναρξη εφαρμογής, η Επιτροπή της ΕΕ θα αξιολογήσει την ανάγκη «πρόσθετων ειδικών μέτρων για τη μείωση των κινδύνων που ενέχουν οι μεταφορές από ή προς μη φιλοξενούμενα πορτοφόλια, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής πιθανών περιορισμών».
Αυτό σημαίνει ότι η Επιτροπή της ΕΕ ενδέχεται να απαγορεύει τις μεταφορές σε μη φιλοξενούμενα πορτοφόλια εξ ολοκλήρου, όπως είχε ήδη προταθεί από ορισμένα μέλη του Κοινοβουλίου σε προηγούμενο προσχέδιο.
Ενώ ο κανόνας ταξιδιού FATF απαιτεί αυτά τα μέτρα μόνο για συναλλαγές άνω του ενός συγκεκριμένου ποσού (1k$) και το TFR για fiat (τραπεζικά εμβάσματα κ.λπ.) απαιτεί μόνο την κοινή χρήση πληροφοριών για μεταφορές άνω του 1 kEUR, το προσχέδιο δεν ορίζει ελάχιστο όριο για μεταφορές κρυπτονομισμάτων.
Αυτό σημαίνει ότι σύντομα κάθε μεμονωμένη συναλλαγή που δεν είναι καθαρά Peer 2 Peer θα πρέπει να συνοδεύεται από την κοινοποίηση προσωπικών πληροφοριών.
Αν μη τι άλλο, οι απαιτήσεις AML για τα κρυπτονομίσματα θα πρέπει να είναι ασθενέστερες, καθώς οι μεταφορές που βασίζονται σε blockchain προσφέρουν νέους και πρόσθετους τρόπους παρακολούθησης.
Υπάρχουν πιο προβληματικά αποσπάσματα στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, όπως η εισαγωγή κοινής μαύρης λίστας για οντότητες που δεν έχουν συγκεκριμένη νομική οντότητα. Αυτή η πρόταση αυξάνει το κίνδυνο επίθεσης από χάκερ ή ενθαρρύνει ακόμα και εγκληματικές ενέργειες σε περίπτωση διαρροής βάσεων δεδομένων, καθώς θα είναι εύκολο να μάθει κάποιος τον πλούτο συγκεκριμένου ατόμου αν γνωρίζει τις διευθύνσεις που χρησιμοποιεί.
Το νομοσχέδιο ουσιαστικά προτείνει ένα σύστημα που είναι πολύ κοντά στο SWIFT, όπου κάθε μεταφορά κρυπτονομισμάτων (εκτός από τις απευθείας μεταξύ χρηστών – P2P) πρέπει να συνοδεύεται από μεταφορά προσωπικών πληροφοριών.
Αυτό δεν είναι το τελικό νομοσχέδιο παρά μια πρόταση από το Κοινοβούλιο. Μετά την ψηφοφορία την Πέμπτη, θα ξεκινήσουν οι τελικές διαπραγματεύσεις με την Επιτροπή και το Συμβούλιο της ΕΕ (γνωστός ως «τρίλογος»). Όπως σύσσωμη καταλήγει η κοινότητα των κρυπτονομισμάτων, δεν υπάρχει προηγούμενο για αυτού του είδους το καθεστώς επιτήρησης.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.