Αν έδειξε κάτι η τελευταία δημοπρασία του Βέργου, είναι ότι οι πολυβραβευμένες αφίσες που έκαναν την πατρίδα μας γνωστή μέχρι τα πέρατα του κόσμου, δείχνονται στις μέρες μας χρυσοφόρες. Οι τουριστικές αφίσες από ζωγράφους πρώτης γραμμής, αλλά και από λιγότερο γνωστά ονόματα, έκαναν κυριολεκτικά ράλι χτυπημάτων κι έγιναν το νέο συλλεκτικό «must».
Μερικοί από τους πιο μεγάλους καλλιτέχνες της εγχώριας εικαστικής σκηνής έδωσαν σπουδαίες σελίδες συνθέτοντας την εικόνα της νεότερης Ελλάδας διεθνώς. Σε αυτήν την ομάδα ανήκουν δημιουργοί όπως οι Γιάννης Μόραλης και Γιάννης Τσαρούχης των οποίων οι τιμές βρίσκονται ψηλά στην αγορά της ελληνικής τέχνης είτε πρόκειται για μνημειακά, είτε για πιο μικρά έργα.
Η δημοπρασία με βιβλία και χαρακτικά που πραγματοποίησε ο οίκος «Βέργος» στο ξενοδοχείο Athens Plaza την περασμένη Τετάρτη, συγκέντρωσε αυθεντικές αφίσες του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και με την υπογραφή των δύο μεγάλων ζωγράφων. Έτσι, παρά το ευτελές υλικό του χαρτιού, επιβεβαιώθηκε η αξία τους στην τουριστική αφίσα.
Η Ύδρα από το χέρι του Γιάννη Μόραλη, μια έγχρωμη αφίσα τυπωμένη το 1956 από το ιστορικό τυπογραφείο Ασπιώτη-ΕΛΚΑ, βγήκε με αρχική τιμή 500 ευρώ και βρήκε ιδιοκτήτη στα € 1.223 (με τους φόρους).
Αντίστοιχα, η Ακρόπολη των Μυκηνών από τον Γιάννη Τσαρούχη, οχταπλασίασε την αρχική τιμή που είχαν δώσει οι εκτιμητές του οίκου. Η έγχρωμη αφίσα, τυπωμένη από τον Πεχλιβανίδη το 1952, βγήκε στα 300 ευρώ και κατακυρώθηκε στα € 2.446 (με τους φόρους).
Πιο εντυπωσιακός όλων ο Περικλής Βυζάντιος. Μια χρωμολιθόγραφη αφίσα του 1948 αποτυπώνει ένα μόλο από αιγαιοπελαγίτικο νησί και δημιουργεί ρεκόρ πώλησης για τον ζωγράφο. Η αφίσα εκτιμήθηκε στα € 300 – 400 και πουλήθηκε σχεδόν 15 φορές ψηλότερα από την αρχική τιμή. Ο συλλέκτης που κατόρθωσε ν’ αποσπάσει την σπάνια αφίσα από τους επίδοξους διεκδικητές, πλήρωσε € 4.648.
Τι κι αν είχε τρεις μικρούς λεκέδες στο πάνω περιθώριο, η αφίσα του Παναγιώτη Τέτση από το μακρινό 1948 (μόλις σε ηλικία 23 χρόνων), εκτιμήθηκε στα € 500 – 700 και τελικά, κατακυρώθηκε στα € 4.037 (μαζί με τους φόρους).
Ακόμη κι ο σχετικά άγνωστος στο ευρύ κοινό Doris κυριολεκτικά απογειώθηκε. Παρά τις μικρές φθορές κατά μήκος της κάθετης τσάκισης, εν μέρει ενισχυμένη με σελοτέιπ στην πίσω όψη, η παλιότερη από τις προσφερόμενες αφίσες (1938) βγήκε στα € 500. Μετά από πολλές προσφορές, ο Ανδρέας Βέργος χτύπησε το σφυρί του στα € 2.079.
Εξαιρετικές επιδόσεις κατέγραψε και ο «Πόρος» του Σπύρου Βασιλείου. Η αφίσα του 1948 εκτιμήθηκε στα € 400 – 600 και ο νέος ιδιοκτήτης πλήρωσε για να την αποκτήσει € 3.180 (με τους φόρους).
Λιγότερο καλά – για την πορεία του στο είδος - τα πήγε ο πιο σημαντικός Έλληνας αφισίστας, Γιώργος Βακιρτζής, που έδειξε το ταλέντο του και στον ΕΟΤ. Μια έγχρωμη αφίσα του σε κορνίζα (1955) προσφέρθηκε στα € 400 και πουλήθηκε πάνω από την υψηλή εκτίμηση (€ 856 με τους φόρους).
Στην ίδια τιμή (€ 400) προσφέρθηκε και η «Μονή της Σιμωνόπετρας» από τον Γιώργο Κοσμαδόπουλο. Το αγιορείτικο θέμα που έχει εμπνεύσει κι άλλους σημαντικούς καλλιτέχνες όπως ο Τάσσος, βρήκε αγοραστή στα € 979.
Τη θεαματική αύξηση που πέτυχαν οι αφίσες του ΕΟΤ, επιβεβαιώνουν και οι δουλειές που δεν φέρουν υπογραφές επώνυμων καλλιτεχνών. Τέτοια είναι η αφίσα με την ακρόπολη της Λίνδου, τυπωμένη το 1952 (Φοίνιξ). Εκτιμήθηκε στα € 300 – 400 και κατακυρώθηκε στα € 1.835.
Παρόμοια, μια αφίσα που διαφήμιζε τα ιαματικά λουτρά της χώρας στο εξωτερικό το 1952 βγήκε στα € 400 και πουλήθηκε € 1.712 (με τους φόρους).
Μπορείτε να δείτε τις τιμές των λαχνών κι από άλλες προσφερόμενες αφίσες στη δημοπρασία του οίκου «Βέργος» εδώ