H περίοδος εταιρικών αποτελεσμάτων δεύτερου τριμήνου είχε μία δυναμική έναρξη, με τις εισηγμένες στο δείκτη S&P 500 επιχειρήσεις που έχουν ανακοινώσει μέχρι στιγμής αποτελέσματα να έχουν ξεπεράσει σε ένα καλό ποσοστό τις προβλέψεις των αναλυτών, σύμφωνα με τη FactSet.
Παρά ταύτα, τα αποτελέσματα κάποιων «μεγάλων» ονομάτων αποτελούν εστίες προβληματισμού, ειδικά όσον αφορά τίτλους που διαπραγματεύονται 70 φορές και άνω τα μελλοντικά τους κέρδη.
Ας δούμε για παράδειγμα έναν από τους πιο φημισμένους τίτλους, εκείνον της Tesla.
Τα εταιρικά αποτελέσματα για το δεύτερο τρίμηνο του 2023 της ναυαρχίδας του Έλον Μασκ έδειξαν ρεκόρ εσόδων, αλλά προχωρώντας προς την τελική γραμμή των αποτελεσμάτων, ο σκεπτικισμός βαίνει για άλλη μια φορά αυξανόμενος.
Βλέπετε, για άλλη μια φορά τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους προβλημάτισαν, ενώ η ομιλία του Διευθύνοντα Συμβούλου, Έλον Μασκ, μάλλον πρόσθεσε ανησυχίες παρά καθησύχασε τους επενδυτές, με αποτέλεσμα την Πέμπτη η μετοχή να σημειώσει πτώση άνω του 9%.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η εταιρεία ξεπέρασε τις προβλέψεις της αγοράς τόσο ως προς τα κέρδη όσο και ως προς τα έσοδα, με κύκλο εργασιών 24,93 δις δολαρίων έναντι 24,47 δις που ανέμεναν οι αναλυτές και καθαρά κέρδη 2,70 δις δολάρια. (σ.σ:κέρδος 0,91 δολάρια/μετοχή έναντι εκτιμήσεων για 0,82 δολάρια/μετοχή).
Αν και φαίνεται εντυπωσιακό ότι τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 19% περίπου από πέρυσι, υπενθυμίζουμε ότι κατά το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους, η Tesla είχε αναφέρει καθαρά κέρδη 2,27 δις δολαρίων σε έσοδα 16,93 δις δολαρίων.
Είναι εμφανές ότι μόλις ξεκινάει η κουβέντα για τα περιθώρια, η συνταγή «χαλάει», καθώς το λειτουργικό περιθώριο κέρδους της Tesla βρίσκεται πλέον στο 9,6%, ήτοι στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων πέντε τριμήνων. Επίσης το συνολικό μεικτό περιθώριο βρίσκεται πλέον στο 18,2%, επίσης χαμηλό για την ίδια περίοδο.
Η Tesla εξήγησε σε ομάδα μετόχων ότι τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους της κατά το δεύτερο τρίμηνο προέκυψαν μεταξύ άλλων παραγόντων από
-τις μειωμένες μέσες τιμές πώλησης των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, την Κίνα και άλλες αγορές από τα τέλη του περασμένου έτους, έχοντας αυξήσει τις εκπτώσεις και άλλα κίνητρα προκειμένου να μειώσει τα αποθέματα και να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό, και
-το κόστος αύξησης της παραγωγής κυψελών μπαταριών που σχεδίασε η εταιρεία, γνωστές ως κυψέλες 4680.
Οι μειωμένες τιμές πώλησης είναι αναμενόμενο να συνεχίσουν να υφίστανται και στα επόμενα τρίμηνα, καθώς η ζήτηση για τα EVs της Tesla αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα λόγω του αυξανόμενου ανταγωνισμού από τη μια και του επίπονου πληθωρισμού από την άλλη.
Υπενθυμίζουμε ότι για πέντε συνεχόμενα τρίμηνα η Tesla έχει παράξει περισσότερα οχήματα από όσα πούλησε και την ίδια στιγμή υπάρχουν εκατοντάδες ανερχόμενα μοντέλα EV που πρόκειται να βγουν στην αγορά τα επόμενα τρίμηνα.
Η Tesla ανέφερε 466.140 συνολικές παραδόσεις οχημάτων για το δεύτερο τρίμηνο και παραγωγή 479.700 ηλεκτρικών οχημάτων. Αν και οι παραδόσεις ήταν τουλάχιστον υψηλότερες από τις εκτιμήσεις των αναλυτών, εντούτοις υλοποιήθηκαν χάρη σε σημαντικά κίνητρα και εκπτώσεις.
Για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό η εταιρεία, πολύ πιθανόν να συνεχίσει τη μείωση τιμών, κάτι που αυξάνει τις ανησυχίες για τα ήδη προβληματικά περιθώρια κέρδους.
Αν δε η ζήτηση γενικά για τα EVs επιβραδυνθεί, δεν αποκλείεται η Tesla να βρεθεί με ακόμη υψηλότερα αποθέματα, γεγονός που θα οδηγήσει σε έναν νέο κύκλο μείωσης τιμής και πρόσθετης πίεσης των περιθωρίων κέρδους.
Ένας προβληματισμένος CEO
Αυτό που ανησύχησε ίσως περισσότερο την αγορά την Πέμπτη ήταν ότι αν και ο Έλον Μασκ συνεχίζει να στοχεύει σε 1,8 εκατ. παραδόσεις οχημάτων φέτος, εντούτοις δεν παρείχε ακριβείς πληροφορίες για τις ημερομηνίες έναρξης παράδοσης των δύο αναμενόμενων οχημάτων, του Cybertruck και του robotaxi, ενώ την ίδια στιγμή δήλωσε ότι η παραγωγή οχημάτων θα επιβραδυνθεί κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου λόγω «διακοπής λειτουργίας για βελτιώσεις στο εργοστάσιο».
Εμφανίστηκε δε κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές ιδιαίτερα ανήσυχος για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας, προχωρώντας σε μια δήλωση που έκανε αίσθηση και που κατά την άποψη της στήλης, αποτελεί μια ειλικρινή και αφοπλιστική τοποθέτηση απέναντι πραγματικά στο παράδοξο που χαρακτηρίζει αυτόν τον καιρό τις αγορές «Τη μία ημέρα φαίνεται ότι η παγκόσμια οικονομία καταρρέει, την επόμενη ημέρα είναι μια χαρά. Δεν ξέρω τι συμβαίνει...Βρισκόμαστε σε ταραχώδεις καιρούς».
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον παραδέχθηκε ότι δε θα διστάσει να μειώσει και πάλι τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων του ακόμη και αν ο πόλεμος τιμών που διεξάγει στους αντιπάλους του συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους της ίδιας της εταιρείας.
Οι δηλώσεις αυτές μόνο εύπεπτες δεν ήταν από τις αγορές, δεδομένου ότι η Tesla διαπραγματεύεται σήμερα περίπου 77 φορές τα κέρδη σε σύγκριση με μόλις πάνω από 25 φορές τα μελλοντικά κέρδη για τις εταιρείες τεχνολογίας του S&P 500.
Οι προβληματισμοί δε που προκύπτουν από τον ισολογισμό της Τesla είναι παρεμφερείς με τους προβληματισμούς που προκύπτουν και από τον ισολογισμό πολλών εταιρειών της Wall που διαπραγματεύονται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, έχοντας προεξοφλήσει κατά πολύ το best case σενάριο του business plan της επόμενης πενταετίας, χωρίς όμως να αποκλείεται να πραγματωθεί το μετριοπαθές ή και το χειρότερο σενάριο.
Βέβαια, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι πολλές από αυτές τις «μαύρες» τρύπες δεν έχουν ακόμα εμπεδωθεί από την αγορά. Για παράδειγμα, η Τesla το τελευταίο τρίμηνο και συμπεριλαμβανομένης της πτώσης της τιμής αυτή την εβδομάδα, έχει σημειώσει άνοδο 41% παρά τα καμπανάκια κινδύνου που χτυπούν από τα μέσα Απριλίου και ξεπερνώντας κατά πολύ την ολιγοήμερη βουτιά της κατά 13% , μετά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου. (σ.σ: περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Αυτό όμως δε σημαίνει ότι οι κίνδυνοι δεν υπάρχουν και ως εκ τούτου, αν κάποιο συστημικό γεγονός απογυμνώσει την επενδυτική ψυχολογία από την υπέρμετρη αισιοδοξία της, τότε θα αναδυθούν απότομα στην επιφάνεια.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.