Μια από τις μετοχές με την καλύτερη απόδοση για το 2023 μέχρι στιγμής είναι η Tesla, με άνοδο της τάξης του 74% φέτος παρά την διόρθωση της τάξης του 9% από τα πρόσφατα υψηλά της 31ης Μαρτίου.
Η δυναμική της μετοχής τις τελευταίες εβδομάδες οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι παρά το δύσκολο μακροοικονομικό περιβάλλον, οι επενδυτές και οι αναλυτές είχαν υψηλές προσδοκίες για την έκθεση παραγωγής και παράδοσης οχημάτων του πρώτου τριμήνου, δεδομένου ότι η Tesla επωφελήθηκε τόσο από τις πιστώσεις EV έως και 7.500 δολάρια που τέθηκαν σε ισχύ στις ΗΠΑ από τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού, όσο και από την επιθετική έκπτωση τιμών που ξεκινάει από το 6% έως και το 20% για κάποια μοντέλα.
Η διόρθωση όμως της μετοχής από τα 207,46 δολάρια πυροδοτήθηκε ακριβώς από αυτήν την έκθεση, η οποία δημοσιεύτηκε στις 2 Απριλίου.
Βάσει της έκθεσης, η Tesla κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 κατάφερε να σημειώσει νέο ρεκόρ για την παραγωγή και τις παραδόσεις οχημάτων. Προφανώς οι υψηλές προσδοκίες των αναλυτών επαληθεύτηκαν. Ή μήπως όχι;
Πράγματι η εταιρεία παρέδωσε το ρεκόρ των 422.875 οχημάτων. Δεδομένων των μακροοικονομικών προκλήσεων, η αύξηση της παράδοσης οχημάτων του πρώτου τριμήνου κατά 36,4% ετησίως είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακή.
Επίσης, η Tesla κατάφερε να παράγει 440.808 οχήματα και προς το παρόν, φαίνεται ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει τον στόχο παραγωγής της για το 2023 πέριξ των 1,8 εκατομμυρίων οχημάτων.
Γιατί λοιπόν η αγορά όχι μόνο δεν ενθουσιάστηκε αλλά «τιμώρησε» με πωλήσεις τη μετοχή;
Μήπως ευθύνεται το γεγονός ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς η εταιρεία θα παρέδιδε 430.000 οχήματα;
Μια οριακή (~2%) απώλεια στις προβλέψεις παράδοσης δεν είναι τόσο μεγάλη υπόθεση ώστε να διορθώσει η μετοχή 9% .
Το πρόβλημα είναι αλλού.
Η αύξηση κατά 4% από τρίμηνο σε τρίμηνο στις πωλήσεις δεν είναι αυτό που ήλπιζαν να δουν οι ταύροι της Tesla το πρώτο τρίμηνο του 2023, δεδομένης της επιθετικής έκπτωσης τιμών σχεδόν σε όλα τα μοντέλα της εταιρείας.
Ακριβώς λόγω αυτής της επιθετικής εκπτωτικής πολιτικής η οποία έλαβε συνέχεια την Πέμπτη 6 Απριλίου 2023 με την Tesla να μειώνει εκ νέου τις τιμές σε όλα τα μοντέλα της, τα περιθώρια κέρδους του πρώτου τριμήνου της Tesla αναμένεται να υποστούν σημαντική πίεση.
Μέχρι πρότινος όμως υπήρχε η προσδοκία ότι οι υψηλότεροι όγκοι θα αντιστάθμιζαν τις μειώσεις των τιμών.
Παρακάτω παραθέτουμε όπως έχει αναρτηθεί στο site της εταιρείας την παραγωγή και τις παραδόσεις οχημάτων του πρώτου τριμήνου του 2023, οπως ανακοινώθηκαν στις 2 Απριλίου.
Στον αμέσως επόμενο πίνακα βλέπουμε την παραγωγή και τις παραδόσεις οχημάτων του τέταρτου τριμήνου του 2022 αλλά και ολόκληρου του έτους του 2022.
Παρατηρούμε ότι η διαφορά μεταξύ των αριθμών παράδοσης οχημάτων και παραγωγής διατηρεί αρνητικό πρόσημο όχι μόνο για το πρώτο τρίμηνο του 2023, αλλά και για όλο το 2022.
Δεδομένου ότι Tesla φέτος θα παράγει περισσότερα οχήματα από όσα είχε παραδώσει τα τελευταία τέσσερα τρίμηνα -συμπεριλαμβανομένου του πρώτου τριμήνου του 2023- εγείρονται σοβαρές ανησυχίες για τη συσσώρευση αποθέματος και την πορεία της συνολικής ζήτησης.
Βλέπετε, με τον πληθωρισμό να εξακολουθεί να είναι εκτός του στόχου του 2% και τη Fed να μην έχει ολοκληρώσει τη σύσφιξη πολιτικής, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει μια πιο σκληρή προσγείωση της οικονομίας από αυτή που αναμένεται.
Το ιστορικό παράδειγμα υποδεικνύει ότι κατά τη διάρκεια των προηγούμενων υφέσεων, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατακόρυφα. Θα καταφέρει η Tesla να μπορέσει να διατηρήσει τον τρέχοντα ρυθμό ανάπτυξης μέσω μιας οικονομικής ύφεσης;
Αν τα επίπεδα των αποθεμάτων λοιπόν συνεχίσουν να αυξάνονται, τότε μπορεί να καταστούν απαραίτητες νέες εκπτώσεις τιμών για την εκκαθάριση του πλεονάζοντος αποθέματος. Τουτέστιν, ακόμα λιγότερα κέρδη για την εταιρεία.
Επιπλέον, αν οι τρέχουσες περικοπές των τιμών έχουν αποτύχει να δημιουργήσουν μαζικά υψηλότερη ζήτηση το πρώτο τρίμηνο του 2023, μήπως θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να το πετύχουν τα επόμενα τρίμηνα αν τελικά η παγκόσμια οικονομία διολισθήσει σε ύφεση;
Στο παραπάνω σενάριο, η οικονομική απόδοση της Tesla θα επιδεινωθεί τα επόμενα τρίμηνα, ενώ τα πράγματα μπορούν να γίνουν ακόμα πιο άσχημα σε περίπτωση βαθιάς ύφεσης.
Συμπέρασμα: H Tesla είναι μια επιχείρηση υψηλής ποιότητας και σημείωσε ένα εκπληκτικό ράλι το πρώτο τρίμηνο του 2023. Η αύξηση των αποθεμάτων οδηγεί σε προβληματισμούς για τη συνολική ζήτηση, ενώ η επιθετική εκπτωτική πολιτική οδηγεί τους αναλυτές να μειώνουν τις εκτιμήσεις για τα μελλοντικά κέρδη. Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα λοιπόν, ο λόγος του κινδύνου/ανταμοιβής δεν είναι πλέον τόσο ευνοϊκός.
Η εταιρεία θα δημοσιεύσει τα οικονομικά της αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του 2023 μετά το κλείσιμο της αγοράς την Τετάρτη, 19 Απριλίου. Το πιο πιθανό είναι να επαληθευτούν οι προβλέψεις των αναλυτών για μείωση κερδοφορίας.
Σε κάθε περίπτωση θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τη συνέντευξη Τύπου, ειδικά αν υπάρξουν στοχευμένες ερωτήσεις προκειμένου η διοίκηση να μας ενημερώσει για τα παρακάτω καίρια θέματα, τα οποία προσθέτουν δύο extra προβληματισμούς για την βραχυπρόθεσμη πορεία της μετοχής.
Πόσο θα επηρεάσει τη μετοχή η νέα υπόθεση διαρροής προσωπικών δεδομένων;
Τα μοντέλα της Tesla είναι εξοπλισμένα με διάφορες κάμερες που χρησιμοποιούνται κυρίως από τα συστήματα υποβοήθησης /ημιαυτόνομης οδήγησης όπως το Autopilot.
Το υλικό που καταγράφουν οι κάμερες χρησιμοποιείται επίσης από τα νέα συστήματα επιτήρησης και ελέγχου της Tesla όπως το TeslaCam και το Sentry Mode.
Ενίοτε όμως φαίνεται πως η εταιρεία αντιμετωπίζει προβλήματα με την ακατάλληλη παρακολούθηση του υλικού των καμερών που παραβιάζει τους νόμους περί προσωπικών δεδομένων και την προστασία της ιδιωτικής ζωής.
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα στο Reuters, εννέα πρώην υπάλληλοι της Tesla ανέφεραν ότι οι εργαζόμενοι συχνά μοιράζονταν βίντεο που είχαν ληφθεί από οχήματα πελατών μέσω ενός εσωτερικού συστήματος ανταλλαγής μηνυμάτων μεταξύ 2019 και 2022.
Τουτέστιν, οι εργαζόμενοι της εταιρείας είχαν πρόσβαση σε video από διάφορες συνθήκες στο δρόμο ή μέσα στα ιδιωτικά γκαράζ των ιδιοκτητών Tesla με περιεχόμενο που σε κάποιες περιπτώσεις ήταν πολύ... προσωπικό.
Αν και η εταιρεία από την πλευρά της δηλώνει πως τα βίντεο που συλλέγει από τον στόλο των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων της είναι όλα ανώνυμα, εντούτοις δεν είναι η πρώτη υπόθεση για διαρροή προσωπικών δεδομένων των πελατών της Tesla που βλέπει το φως της δημοσιότητας.
Προς το παρόν το όλο θέμα έχει περάσει στα «ψιλά» γράμματα της ειδησιογραφίας, όμως απαιτείται προσοχή σε περίπτωση που λάβει διαστάσεις, δεδομένου ότι μπορεί να βλάψει καίρια το brand name της εταιρείας.
Πόσο μπορεί να στοιχίσει στον Μασκ η «κόντρα» στον Μπάιντεν;
Στις 9 Απριλίου το κινεζικό κρατικό μέσο ενημέρωσης Xinhua ανακοίνωσε ότι η Tesla θα ανεγείρει στη Σαγκάη νέο εργοστάσιο μπαταριών προκειμένου να κατασκευάζει το προϊόν αποθήκευσης ενέργειας Megapack.
Το ότι ο Έλον Μασκ ενισχύει τις επενδύσεις στην Κίνα σε μια περίοδο εντάσεων μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον αν μη τι άλλο προκαλεί αίσθηση στην καλύτερη των περιπτώσεων, προβληματισμούς στη χειρότερη.
Η πρωτοβουλία μάλιστα του Έλον Μασκ λαμβάνει χώρα τη στιγμή που η αμερικανική κυβέρνηση προωθεί προγράμματα ενίσχυσης της βιομηχανίας των ΗΠΑ και ειδικά όσον αφορά τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, έχει αποφασισθεί η ενίσχυση του με 369 δισ. δολάρια εως το τέλος του 2023, κάτι που έχει προκαλέσει την αντίδραση πολλών ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, ειδικά όσων διαθέτουν ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Γαλλία και η Γερμανία.
Οι αμερικανικές επιδοτήσεις που εντάσσονται στο προεδρικό Διάταγμα για τη μείωση του Πληθωρισμού -Inflation Reduction Act- και έχουν τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου, δημιουργούν σοβαρά κίνητρα στις βιομηχανίες παραγωγής οχημάτων και μπαταριών να εγκατασταθούν στις ΗΠΑ, αλλά και στους καταναλωτές να αγοράζουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα «made in USA».
Οι παραγωγικές μονάδες θα ενισχύονται με ποσά της τάξης των 600-800 εκατ. δολαρίων, ενώ η αγορά οχημάτων θα επιδοτείται με 7.500 δολάρια, εφόσον πρόκειται για αυτοκίνητα που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ με ανταλλακτικά που παράγονται εκεί.
Η Tesla με την απόφαση της για τη νέα εγκατάσταση μονάδας αποθήκευσης ενέργειας μεγάλης κλίμακας Megapack στο εργοστάσιο της στη Σαγκάη, προφανώς δεν υιοθετεί το σχέδιο του Μπάιντεν.
Μένει τώρα να δούμε αν θα υπάρξει αντίδραση της αμερικανικής κυβέρνησης και αν ναι, πώς θα επηρεάσει την εταιρεία. (σ.σ: Ένα ακραίο σενάριο θα ήταν για παράδειγμα οι πιστώσεις EV έως και 7.500 δολάρια να μην ισχύουν για κάποια μοντέλα της Tesla).
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά,συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.