Στον ψηφιακό μας κόσμο η τέχνη ανοίγεται στο χρήστη κατά κύματα, χωρίς περιορισμούς και με απεριόριστες δυνατότητες παροχής πληροφοριών για τους καλλιτέχνες και την εποχή τους. Αυτό δείχνει να το γνωρίζει καλά ο συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος που δεν φροντίζει μόνο για την αγορά νέων έργων από καταξιωμένους και νεότερους δημιουργούς∙ ενδυναμώνει παράλληλα την ψηφιακή τους παρουσία κι έχει πλέον αναδειχθεί στον μεγαλύτερο ψηφιακό μαικήνα της εγχώριας εικαστικής σκηνής.
Όταν δεν ταξιδεύει σε σημαντικούς και ιστορικούς χώρους ανά την Ελλάδα και στο εξωτερικό, η συλλογή παρουσιάζεται στο γνωστό πια στέκι της Κυψέλης «16 Φωκίωνος Νέγρη». «Με πίνακες που βρίσκεις στο «αχανές πέλαγος» της παραστατικής ζωγραφικής βλέπω ανθρώπινες ανάγκες, πόθους, αισθήματα και συναισθήματα, πάθη, το Κακό. Η ζωγραφική ερμηνεύει αυτές τις εκφράσεις κι έτσι τις μετασχηματίζει. Αυτή η ζωγραφική δίνει σχήμα στη ζωή χωρίς να συγκαλύπτει το χάος της» λέει σε πρόσφατη συνέντευξή του ο κ. Φέλιος στον Αντώνη Κυριαζάνο.
«Το αχανές πέλαγος» βρίσκει, όχι απλώς συμβολική, αλλά ουσιαστική αξία στο διαδίκτυο. Ο διακεκριμένος νομικός αφού άλλαξε δραστικά το site της συλλογής (felioscollection.gr) σε ένα εύχρηστο ψηφιακό περιβάλλον στα ελληνικά κι αγγλικά με video - παρουσίαση των ίδιων των καλλιτεχνών, ήλθε το 2020 σε συμφωνία με την Google Arts & Culture για τη διαδικτυακή παρουσίαση έργων από τη διεθνή πλατφόρμα. Ως τότε, την Ελλάδα εκπροσωπούσαν στον ψηφιακό γίγαντα πολιτιστικοί οργανισμοί όπως η Εθνική Πινακοθήκη, το Μουσείο Μπενάκη και το Ίδρυμα Θεοχαράκη. Είναι η πρώτη ελληνική συλλογή στην πλατφόρμα της Google Art που δείχνεται στο παγκόσμιο κοινό και μάλιστα στη δύσκολη συγκυρία της πανδημίας.
Το φιλόδοξο project ανέλαβε και συνεχίζει η Δάφνη Πολίτη (υπεύθυνη της συλλογής), ομαδοποιώντας τα έργα σε τέσσερις ενότητες με τους τίτλους: «Δεν αρκεί να βλέπεις, πρέπει να κοιτάς», «Χώροι πέραν του εννοημένου», «Πίνακες που κρατούν καλά κρυμμένα τα μυστικά τους» και «Τρόποι να μπεις στην πραγματικότητα». Στα 195 έργα που πρωτοπαρουσιάστηκαν στο artsandculture.google.com προστέθηκαν άλλα 121.
«Οι ζωγράφοι της συλλογής είναι ιδιοφυώς μεγάλοι ζωγράφοι που τυχαίνει λίγες φορές να έχουν εκτεθεί έργα τους σε ευρωπαϊκά μουσεία. Οι πίνακες της συλλογής είναι – όπως εγώ νομίζω – μια οξυδερκής αποτύπωση πολλών όψεων της πολιτισμικής συνθήκης της εποχής μας, η οποία (εποχή μας) συνομιλεί όπως είναι φυσικό με την ιστορία. Η συλλογή είναι η ματιά μου. Μια επιλογή έργων από τη συλλογή που λειτουργούν αυτόνομα και με το τρόπο τους μας λένε ότι η ζωγραφική παραμένει χώρος ονείρου και υπέρβασης. Τα έργα της συλλογής κινούνται στην απροσδιόριστη μεθόριο μεταξύ του οικείου με το ανοίκειο, πραγματικού και ονειρικού, μελαγχολίας και ευφορίας» εξηγεί ο συλλέκτης που παραμένει εραστής της ζωγραφικής. Παρ’ όλα αυτά. εκπροσωπούνται με επάρκεια όλα τα μέσα: γλυπτά, ανάγλυφα, κατασκευές, χαρακτικά, φωτογραφίες και σχέδια.
Κάθε χρόνο στον χώρο της Κυψέλης φιλοξενείται έκθεση αποφοίτων της Σχολής Καλών Τεχνών και ορισμένα από τα έργα των πολύ νέων δημιουργών «αιμοδοτούν» τη συλλογή του Σωτήρη Φέλιου. Θα ήταν σπουδαίο να αρχίσουμε να βλέπουμε κάποια από αυτά και στην Google Art, δίνοντας αυτοπεποίθηση - και ψηφιακό χώρο - στη νεότερη γενιά των Ελλήνων δημιουργών.
Σήμερα στην πλατφόρμα μπορούμε να ανακαλύψουμε καλλιτέχνες όπως οι: Γιάννης Μόραλης, Χρήστος Μποκόρος, Γιώργος Ρόρρης, Χρόνης Μπότσογλου, Γιώργος Λάππας, Αλέκος Λεβίδης, Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, Μαρία Γιαννακάκη, Στέφανος Δασκαλάκης, Takis, Μαρία Φιλοπούλου, Κώστας Παπανικολάου, Τάσος Μαντζαβίνος, Εδουάρδος Σακαγιάν, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Θανάσης Μακρής, Τάσος Μισούρας, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος.
Ανακαλύψτε τον Χρόνη Μπότσογλου μέσα από τρία πορτρέτα της συλλογής εδώ.