Η πανδημία έδειξε την ανάγκη ύπαρξης ενός ισχυρού συστήματος υγείας με άμεσα αντανακλαστικά και προσαρμοστικότητα στη χρήση νέων τεχνολογιών.
Ανάμεσα στα δύσκολα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση ήταν και ο εμβολιασμός του πληθυσμού της χώρας στα εμβολιαστικά κέντρα που είχαν καθοριστεί, τα ηλεκτρονικά ραντεβού που έπρεπε άμεσα να κλειστούν και τα πιστοποιητικά που έπρεπε να εκδοθούν.
Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε μια σειρά ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες και τους παρόχους υγείας που έφερε τον πυλώνα της υγείας σε μια νέα εποχή.
Η δημιουργία και εφαρμογή του ψηφιακού φακέλου υγείας με την καταγραφή του ιστορικού του πολίτη που περιλαμβάνει διαγνωστικές εξετάσεις, τον ατομικό τους φάκελο υγείας, άυλη συνταγογράφηση, βεβαίωση νοσηλείας ή εξέτασης σε δημόσια νοσοκομεία και ιδιωτικές κλινικές, εγγραφή σε προσωπικό ιατρό, εθνικό Μητρώο Αιμοδοτών, εφαρμογή για κινητές συσκευές myHealth, ηλεκτρονικά ιατρικά ραντεβού - eΡαντεβού, ηλεκτρονικό βιβλιάριο υγείας παιδιού.
Δίνει το τέλος στα χαρτιά και τους τεράστιους φακέλους που οι πολίτες είχαν ανάγκη να μεταφέρουν από το ένα νοσοκομείο σε άλλο ή στον γιατρό τους.
Η εφαρμογή της άυλης συνταγογράφησης έδωσε μια ανάσα σε νοσοκομεία, κέντρα υγείας και ιατρεία με την έκδοση συνταγών φαρμάκων και διαγνωστικών εξετάσεων στους πολίτες, εύκολη εγγραφή και πρόσβαση στον προσωπικό γιατρό και κλείσιμο ιατρικών ραντεβού.
Η άυλη συνταγογράφηση εκτός από διευκόλυνση των πολιτών, μπορεί ν' αποτελέσει και έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης και των διαγνωστικών εξετάσεων και εξορθολογισμό της δημόσιας δαπάνης, κάτι που ζητούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο χώρο της υγείας.
Με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας μπορεί να γίνει πραγματικότητα και η αναγκαία δημιουργία μητρώων ασθενών για διάφορα νοσήματα. Μια ανάγκη που αποτελεί αίτημα των Συλλόγων Ασθενών ώστε να μπορεί να γίνει καταγραφή ανά νόσημα και καλύτερη διαχείρισή τους από πολίτες και πολιτεία.
Η μέχρι τώρα εμπειρία δείχνει ότι η δημιουργία μητρώου ασθενών για την ηπατίτιδα C έφερε τον πραγματικό αριθμό των ασθενών στην επιφάνεια και μπόρεσε να δημιουργηθεί φαρμακευτικός προγραμματισμός και σχέδιο δράσης από την πολιτεία, τις φαρμακευτικές εταιρείες και φυσικά τους ασθενείς, σε βαθμό που στα επόμενα χρόνια να μιλούν για εκρίζωση της νόσου στη χώρα μας.
Επίσης, η εφαρμογή της τηλεϊατρικής, είναι σωτήρια σε απομονωμένες ηπειρωτικές και νησιωτικές περιοχές της χώρας μας. Η πιλοτική εφαρμογή της, στη 2η ΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου, έδειξε την μεγάλη ανάγκη επέκτασής της σε όλη τη χώρα για την έγκαιρη αντιμετώπιση περιστατικών, εκεί που ο χρόνος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός.
Συνέχιση και επέκταση της ψηφιακής μεταρρύθμισης στον ΕΟΠΥΥ, τον μεγαλύτερο οργανισμό παροχής υπηρεσιών υγείας της χώρας. Με παρακολούθηση και έλεγχο των παρεχόμενων υπηρεσιών και προϋπολογισμού σε πραγματικό χρόνο και έλεγχο αυτών ο τομέας υγείας της χώρας μας μπορεί πραγματικά να μεταβεί σε μια καινούρια εποχή.
Αυτό πάντως που λείπει είναι η εκπαίδευση των πολιτών στην καινούργια ψηφιακή εποχή. Έχει γίνει πολύς λόγος, ειδικά από την πλευρά των συλλόγων ασθενών, για την ανάγκη εκπαίδευσης των πασχόντων από χρόνιες παθήσεις στη νέα ψηφιακή εποχή. Εκπαίδευση που μπορεί να γίνει μέσω των συλλόγων ασθενών που θα χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες.
Πολύ σημαντικός βέβαια και ο ρόλος των φαρμακοποιών μέσω των οποίων προχωρά η χρήση των ψηφιακών εφαρμογών από τους πολίτες που δεν έχουν πρόσβαση σε αυτές τις υπηρεσίες.
Αυτό που αποδείχθηκε τελικά ήταν ότι, ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην υγεία που ξεκίνησε κάπως άγαρμπα και απότομα λόγω της πανδημίας έχει «ωριμάσει» και η ανάγκη συνέχισης και ολοκλήρωσης των ψηφιακών υπηρεσιών υγείας είναι απόλυτα αναγκαίος ώστε να μιλάμε για ένα βιώσιμο, σύγχρονο, αποτελεσματικό και ασθενοκεντρικό σύστημα υγείας στη χώρα μας.