της Γιάννας Σουλάκη
Μία πρωτότυπη μελέτη που έγινε από το Πανεπιστήμιο του Cambridge της Αγγλίας και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό MC Public Health κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο λόγος που οι άνθρωποι καταναλώνουν περισσότερο αλκοόλ, μπορεί να είναι το μέγεθος του ποτηριού στο οποίο αυτό σερβίρεται.
Η μελέτη έγινε σε τοπικές pub, όπου οι ερευνητές μελέτησαν τις αντιδράσεις των θαμώνων επί πέντε μήνες. Κάθε δύο εβδομάδες οι ιδιοκτήτες του μπάρ - μετά από υπόδειξη των επιστημόνων - άλλαζαν το μέγεθος των ποτηριών, από το τυπικό μέγεθος των εστιατορίων που είναι 300 ml, σε μικρότερα ποτήρια (250ml) και σε μεγαλύτερα (370ml).
Οταν το μπαρ παρείχε ακριβώς την ίδια ποσότητα κρασιού, αλλά σε μεγαλύτερο ποτήρι, φάνηκε ότι οι πωλήσεις αυξάνονταν κατά 14,4% στο μπάρ και κατά 8,2% στο εστιατόριο.
Αυτή δεν είναι η πρώτη μελέτη που αποδεικνύει ότι το μέγεθος των ποτηριών παίζει παιχνίδια με το μυαλό μας. Η μελέτη Cochrane του 2015 διαπιστωσε ότι τα μεγαλύτερα ποτήρια σχετίζονται με την ποσότητα υγρού που καταναλώνουν οι άνθρωποι. Αλλά η συγκεκριμένη μελέτη των βρεττανών είναι η πρώτη που εξετάζει το συσχετισμό των ποτηριών με το αλκοόλ κι οι ερευνητές κατέληξαν σε κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες εικασίες, σχετικά με το γιατί ένα μεγάλο γυάλινο ποτήρι, οδηγεί σε περισσότερους γύρους κατανάλωσης αλκοόλ.
Μία πιθανότητα: "Υπάρχουν στοιχεία που μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι καταναλώνουν πιο γρήγορα αλκοόλ, όταν νομίζουν ότι στο ποτήρι υπάρχει λιγότερη ποσότητα», λέει η καθηγητρια Teresa Marteau, διευθυντρια της Μονάδας Συμπεριφοράς και Ερευνας Υγείας του Πανεπιστήμιου του Cambridge και κύρια συγγραφέας της μελέτης. Η ψευδαίσθηση μιας μικρής ποσότητας μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους να πίνουν γρηγορότερα.
Μια άλλη θεωρία είναι ότι οι άνθρωποι καταναλώνουν φαγητό και ποτό σε μονάδες του ενός. "Λένε στον εαυτό τους ότι,« Α, εγώ σήμερα θα πιώ μόνο ένα ποτήρι κρασί, μια φέτα κέικ, ένα φλιτζάνι καφέ» λέει η καθηγήτρια Marteau. Όταν μία ποσότητα κρασιού, λοιπόν, φαίνεται μικρή στο μάτι, μπορεί να εγγραφεί στον εγκέφαλό μας, ως ένα όχι "γεμάτο ποτήρι" - δηλαδή, η τέλεια δικαιολογία για να προχωρήσουμε σε άλλον ένα γύρο.
Ισως, όμως, η εξήγηση να είναι ακόμη πιο απλή: οι άνθρωποι ίσως πραγματικά απολαμβάνουν να πίνουν κρασί σε μεγάλα ποτήρια κι ίσως αυτός είναι ο λόγος που τους οδηγεί να καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα.