Του Nur Baysal
Πολλοί Αμερικανοί θα μπορούσαν να μαντέψουν ότι οι συμπατριώτες τους της γενιάς των millenials δεν έχουν ιδιαίτερα καλή γνώμη για τον καπιταλισμό. Κι αυτό δεν είναι απλώς μια αβάσιμη εντύπωση -υπάρχουν πρόσφατα δεδομένα που καταγράφουν αυτές τις τάσεις.
Το 2016, το πανεπιστήμιο Χάρβαρντ δημοσίευσε μια έρευνα στο πλαίσιο της οποίας ρώτησε Αμερικανούς ηλικίας 18-29 ετών την άποψή τους για διάφορα οικονομικά συστήματα. Η πλειονότητα απέρριπτε τον καπιταλισμό, με μόλις το 42% να έχει θετική γνώμη. Τα ποσοστά αποδοχής του σοσιαλισμού ήταν ακόμη χαμηλότερα, στο 31%. Μια πιο πρόσφατη μελέτη του YouGov την οποία παρήγγειλε η οργάνωση Victims of Communism Memorial Fund βρήκε ότι το εντυπωσιακό ποσοστό του 44% των ατόμων που ανήκουν στη γενιά των millenials θα προτιμούσαν να ζήσουν σε μια σοσιαλιστική χώρα, με το 7% να δηλώνει ότι θα προτιμούσε μια κομμουνιστική χώρα.
Μπροστά σ' αυτά τα ευρήματα, είναι δύσκολο να παραβλέψουμε το πώς οι εκπρόσωποι της γενιάς των millenials απολαμβάνουν διαρκώς τα οφέλη των ελεύθερων αγορών στην καθημερινή τους ζωή. Από τις χαμηλότερες τιμές για υπολογιστική δύναμη, μέχρι τη φθηνή και υψηλής ποιότητας διασκέδαση και τις αυξήσεις στο προσδόκιμο της ζωής, τα συντριπτικά θετικά αποτελέσματα των ελεύθερων αγορών και της παγκοσμιοποίησης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ζωής των περισσότερων ανθρώπων στον ανεπτυγμένο κόσμο. Κανένα απ' αυτά τα οφέλη δεν φαίνεται πάντως να επηρεάζει προς το ευνοϊκότερο την στάση έναντι του καπιταλισμού.
Για να ανακαλύψουμε την πηγή αυτών των αρνητικών απόψεων, αξίζει ίσως να εξετάσουμε τις τεράστιες διαφορές στις στάσεις των εκπροσώπων της γενιάς των millenials έναντι της επιχειρηματικότητας και του καπιταλισμού.
Οι Μillenials αγαπούν την επιχειρηματικότητα, αλλά όχι τον καπιταλισμό
Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η αρνητική στάση των εκπροσώπων της γενιάς των millenials έναντι του καπιταλισμού δεν επεκτείνονται και στις απόψεις τους σχετικά με την επιχειρηματικότητα. Η γενιά αυτή έχει χαρακτηριστεί ως η πλέον επιχειρηματική, βάσει της επιθυμίας των εκπροσώπων της να ξεκινήσουν νέες επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, ο ιδρυτής της CEI, Fred L. Smith Jr. έγραψε για τα ενθαρρυντικά σημάδια της επιχειρηματικής έφεσης των εκπροσώπων της γενιάς στο Forbes το 2015.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγαν τα America's Small Business Development Centers (Κέντρα για την ανάπτυξη των αμερικανικών μικρών επιχειρήσεων), οι μισοί από τους εκπροσώπους της γενιάς των millenials σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Στην ίδια έρευνα, το 61% δήλωσε ότι η καλύτερη εργασιακή ασφάλεια είναι το να σου ανήκει η επιχείρησή σου.
Πολλοί όμως δεν κάνουν πράξη τα λόγια τους -το ποσοστό των Αμερικανών ηλικίας κάτω των 30 ετών με δικές τους επιχειρήσεις έχει στην πραγματικότητα μειωθεί κατά 65% σε σύγκριση με το 1980. Οι εκπρόσωποι της γενιάς των millenials θέλουν και ενδιαφέρονται να γίνουν επιχειρηματίες, αλλά δεν καταφέρνουν να μετατρέψουν αυτές τους τις επιθυμίες σε συγκεκριμένες πράξεις. Παρ' όλα αυτά, οι έρευνες αυτές καταδεικνύουν μια γενικώς θετική στάση έναντι της επιχειρηματικότητας.
Χωρίς τις ελεύθερες αγορές, η επιχειρηματικότητα δεν μπορεί να ευημερήσει
Μια από τις βασικές προϋποθέσεις της πετυχημένης επιχειρηματικότητας είναι ένα περιβάλλον που επιτρέπει τη δημιουργική εξερεύνηση και την καινοτομία αντί την τήρηση ενός καθιερωμένου σχεδίου. Αυτό συνδέεται άρρηκτα με την ελεύθερη αγορά, η οποία δημιουργεί ανταγωνισμό για τις καλύτερες ιδέες και δεν ακολουθεί μια ιεραρχική ρυθμιστική προσέγγιση. Χάρη σ' αυτή τη σύνδεση, θα φαινόταν λογικό μια θετική στάση έναντι της επιχειρηματικότητας να οδηγεί κάποιον να βλέπει πιο ευνοϊκά και τον καπιταλισμό.
Αυτό όμως προϋποθέτει να γνωρίζει κανείς γι' αυτή την ακριβή σύνδεση. Είναι λίγο πιθανό να κάνει κανείς αυτή τη σύνδεση αν δεν γνωρίζει πως η επιχειρηματικότητα μπορεί να ευημερήσει μόνο σε συστήματα αγοράς και όχι σε σχεδιασμένες οικονομίες. Η απουσία γενικής οικονομικής εκπαίδευσης αυτού του είδους φαίνεται να είναι ένας από τους παράγοντες αυτής της αμφιθυμίας των εκπροσώπων της γενιάς των millenials έναντι της επιχειρηματικότητας και του καπιταλισμού. Αν κάποιος συσχετίζει λανθασμένα τον καπιταλισμό με την εκμετάλλευση αντί με την δημιουργική εξερεύνηση και τη δημιουργία αξίας, δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό να αναγνωρίσει την ανάγκη της ύπαρξής του ως προϋπόθεση της οποιασδήποτε βιώσιμης επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Αν θέλουμε οι εκπρόσωποι της γενιάς των millenials να εκτιμήσουν περισσότερο τις αρετές του καπιταλισμού, πρέπει να τους πείσουμε ότι οι επιχειρηματικές τους φιλοδοξίες μπορούν να είναι εφικτές μόνο μέσα σε ένα ανταγωνιστικό σύστημα αγοράς, και πως οι υπερβολικές ρυθμίσεις και ο κρατικός παρεμβατισμός εμποδίζουν και δεν υποστηρίζουν την άνθηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Αναδημοσίευση από το Competitive Enterprise Institute.
--
H Nur Baysal είναι ερευνήτρια στο Competitive Enterprise Institute και στέλεχος τεχνολογίας και καινοτομίας στο Consumer Choice Center.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 9 Μαρτίου 2018 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του Foundation for Economic Education και τη συνεργασία του ΚΕΦΙΜ “Μάρκος Δραγούμης”.