Του James Walpole*
Υπάρχει μια διαδεδομένη αφήγηση σύμφωνα με την οποία τα δημοφιλή παιδιά στο σχολείο θα καταλήξουν να δουλεύουν για τα “φυτά” (τους “nerds”) λίγα χρόνια μετά την αποφοίτησή τους.
Υπάρχει ένα ποσό αλήθειας σ' αυτό. Αλλά πιστεύω ότι τα τελευταία χρόνια, τα “φυτά” έχουν κερδίσει σε ένα άλλο σημαντικό πεδίο: Την κουλτούρα.
Οι πρώτοι που υιοθετούν τις τάσεις
Απ' ό,τι φαίνεται, τα “φυτά” είναι οι πρώτοι που υιοθετούν τόσο τις πολιτιστικές όσο και τεχνολογικές τάσεις.
Στα τέλη του 20ου αιώνα, τα “φυτά” ήταν οι πρώτοι που υιοθέτησαν τους υπολογιστές και τα βιντεοπαιχνίδια. Πρώτοι αυτοί λάτρεψαν τη φανταστική μυθοπλασία και την επιστημονική φαντασία. Δημιούργησαν υποκουλτούρες που βασίζονταν στα κοινά ενδιαφέροντα και τη φαντασία τους και υπέφεραν γι' αυτό τον εμπαιγμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό.
Βεβαίως, τα “φυτά” είχαν ως επί το πλείστον δίκιο.
Σήμερα ζούμε σε έναν κόσμο όπου κάποιες από τις ταινίες με τις περισσότερες εισπράξεις έχουν ως θέμα ήρωες κόμικ. Όλοι παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Οι “nerds” και οι “geeks” διοικούν μερικές από τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες και τις πιο επιδραστικές εταιρίες της κουλτούρας μας. Η φανταστική μυθοπλασία έχει πλέον καθιερωθεί με σειρές όπως το Game of Thrones, και η επιστημονική φαντασία είναι πλέον κάτι το σύνηθες στην τηλεόραση και τους κινηματογράφους.
Ευαγγελική φυτοσύνη
Με άλλα λόγια, τα “φυτά” έχουν καταγάγει τη μεγαλύτερη νίκη τους χωρίς να υπερσκελίσουν τους αθληταράδες. Κέρδισαν ευαγγελιζόμενοι με σαφήνεια νέες μορφές τεχνολογίας και κουλτούρας. Κέρδισαν προβλέποντας με ακρίβεια την άνοδο των υπολογιστών. Ήταν όμως το πάθος και το έντονο ενδιαφέρον τους - αυτό που τους κάνει τόσο εύκολα θύματα της κοροϊδίας - που τους κατέστησαν τόσο αποτελεσματικούς ευαγγελιστές για την υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας.
Η προφορική διάδοση και οι θετικές συστάσεις είναι πανίσχυρα κανάλια μάρκετινγκ. Στην πραγματικότητα, είναι οι πιο σημαντικοί και αποτελεσματικοί τρόποι να προσεγγίσει κανείς νέους καταναλωτές.
Αν η κουλτούρα, το προϊόν ή η ιδέα σας υιοθετηθεί και αγαπηθεί από τα “φυτά” μπορείτε να περιμένετε ότι θα το διαδώσουν δωρεάν από στόμα σε στόμα. Βεβαίως, ένα “φυτό” που μιλά για ένα προϊόν ή μία πρακτική δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό να επηρεάσει τον διευθύνοντα σύμβουλο της Coca-Cola. Αν όμως το κήρυγμα του “φυτού” πιάσει στον συνάδελφο του φίλου του ανιψιού, τότε η ιδέα ή η κουλτούρα ή το προϊόν που αγαπά το “φυτό” θα κερδίσει μια έξτρα ζωή. Θα καταστεί πιθανότερο το να γίνει viral, και αν αξίζει τον κόπο άνθρωποι που σας εμπιστεύονται να σας γνωρίσουν σ' αυτόν, μπορεί εντέλει να επηρεάσει και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Coca-Cola.
Τα “φυτά” δεν έχουν την καλύτερη δικτύωση. Είναι όμως τόσο επίμονοι και ξεροκέφαλοι με το κήρυγμά τους που, μέσα στο χρόνο, βρίσκονται ίσως σε καλύτερη θέση από την οποιαδήποτε άλλη υποομάδα να αλλάξουν την κουλτούρα για πάντα.
Ίσως λοιπόν είναι ώρα να παρατηθούμε και να πούμε περήφανα ότι πράγματι είμαστε κι εμείς “φυτά” (αν και προτιμάμε τον όρο “αυτοί που υιοθετούν πρώτοι την κουλτούρα”).
Ίσως ήρθε η ώρα να μάθουμε λίγα κόλπα ευαγγελισμού προϊόντων και αγορών από τους συνονόματούς μας.
--
Ο James Walpole είναι συγγραφέας, μαρκετίστας καινοφανών επιχειρήσεων, εξερευνητής του πνεύματος και αιώνιος μαθητευόμενος. Γράφει συχνά στο jameswalpole.com.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 7 Νοεμβρίου 2017 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του Foundation for Economic Education (FEE) και τη συνεργασία του ΚΕΦΙΜ “Μάρκος Δραγούμης”.