Του Jon Miltimore*
Πριν από λίγους μήνες προειδοποιήσαμε ότι ο νόμος ΑΒ5 θα αποτελέσει τη θανατική ποινή στην περιστασιακή (gig) οικονομία. Φαίνεται πως οι νομοθέτες της Καλιφόρνιας άρχισαν να το συνειδητοποιούν.
Η βουλευτής της Καλιφόρνια Lorena Gonzales, υπερασπίστρια του νόμου, ανακοίνωσε σήμερα ότι καταβάλλονται προσπάθειες για τον περιορισμό του εύρους του ΑΒ5 που είχε ως αποτέλεσμα τον τερματισμό της εργασίας πολλών αυτοαπασχολούμενων συγγραφέων και προκάλεσε πολλές αγωγές σε διάφορους κλάδους.
“Τις επόμενες εβδομάδες, θα ανακοινώσουμε έναν αριθμό ερωτήσεων, πρωτοβουλιών και τροπολογιών με στόχο τη διευκόλυνση της εφαρμογής του ΑΒ5 και θα αποσαφηνίσουμε σημεία του νόμου βάσει των εκατοντάδων συναντήσεων και συζητήσεων μας με άτομα και ομάδες” τουίταρε η Gonzales, μια Δημοκρατική που αντιπροσωπεύει την 80η Περιφέρεια, που περιλαμβάνει το νότιο Σαν Ντιέγκο.
Ο νόμος που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο, προβλήθηκε ως μια προσπάθεια παροχής προστασίας στους συμβασιούχους εργαζόμενους, και ιδίως τους εργαζόμενους σε εταιρίες όπως η Lyft, η DoorDash και η Uber, εταιρίες που βασίζονται έντονα σε περιστασιακούς εργαζόμενους αντί για υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης. Αυτή όμως η “προστασία” είχε υψηλό τίμημα. Οι αυτοαπασχολούμενοι δημοσιογράφοι και οι δημιουργοί περιεχομένου επλήγησαν με αυθαίρετα όρια ως προς το πόσο μπορούν να γράφουν (για πολλούς, 35 άρθρα τον χρόνο).
Η Gonzalez, που είπε την εβδομάδα που μας πέρασε στο USA Today οτι συναισθάνεται “όσους έχουν χάσει εισοδήματα” αλλά δεν υποστηρίζει την πλήρη απόσυρση του νόμου, δήλωσε ότι η απόφαση ελήφθη μετά από “δεκάδες συναντήσεις” με εργαζόμενους που επηρεάζονται από τη νομοθεσία. Οι συναντήσεις αυτές αφορούσαν και αυτοαπασχολούμενους δημοσιογράφους και φωτογράφους, καθώς και αντιπροσώπους από τη μουσική βιομηχανία και τις εταιρίες οπτικών μέσων όπως η Getty και η Shutterstock.
Ενώ η απόφαση να περιοριστει ο ΑΒ5 είναι χωρίς αμφιβολία θετική για τους αυτοαπασχολούμενους φωτογράφους, μουσικούς και δημοσιογράφους που προσπαθούν να κερδίσουν τα προς το ζην, αναρωτιέται κανείς γιατί αυτοί χρειάζεται να ζητήσουν τη νομοθετική άδεια της βουλευτού Γκονζάλες και των συναδέλφων της στην πολιτειακή βουλή της Καλιφόρνιας για να εργάζονται όπως επιθυμούν.
Ακόμη, οι αλλαγές που προτείνει η Γκονζάλες δεν αναφέρονται στους χιλιάδες οδηγούς της Lyft και της Uber που επλήγησαν από τον νόμο.
Ενώ η περιστασιακή εργασία μπορεί να μην είναι για όλους, έχει τα πλεονεκτήματά της - όπως την ανεξαρτησία και την ευελιξία σχεδιασμού. Βοηθά πολλούς ανθρώπους να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους ενώ ταυτόχρονα κυνηγούν το πάθος τους.
Όπως έγραψε η Brittany Hunter την ημέρα που ψηφίστηκε ο ΑΒ5, τα άτομα θα πρέπει να είναι ελεύθερα να αποφασίζουν τη φύση της σχέσης τους με τον εργοδότη τους.
*O Jonathan Miltimore είναι υπεύθυνος έκδοσης του FEE.org.
**Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 6 Φεβρουαρίου 2020 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του Foundation for Economic Education και τη συνεργασία του ΚΕΦίΜ -Μάρκος Δραγούμης.