Εάν το Wisk λειοτυργήσει όπως αναμένεται, χιλιάδες αεροταξί θα πετούν στις πόλεις μας σε λίγο περισσότερο από μια δεκαετία, μεταφέροντας έως και 300 εκατομμύρια επιβάτες σε σύντομα ταξίδια με μόλις 3 δολάρια ανά μίλι.
Η εταιρεία αυτόνομης αεροπορίας με έδρα τη Silicon Valley παρουσίασε το πρώτο πρωτότυπο του νέου μοντέλου αεροσκάφους παραγωγής της, το Gen 6. Το ηλεκτρικό αεροταξί έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά τεσσάρων επιβατών, χωρίς πιλότο, κάνοντας για πραγματοποίηση σύντομων διαδρομών σε πόλεις με κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Η Wisk θέλει να έχει 5.000 από αυτά τα αεροσκάφη στον στόλο της μέχρι το 2035, με στόχο να απογειώνονται από τα «vertiports» σε όλη την πόλη και να μεταφέρουν 300 εκατομμύρια επιβάτες.
«Το πρόβλημα που προσπαθούμε να λύσουμε είναι οι υπερσυμφορημένες πόλεις όπως το Λος Άντζελες, η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, η Βομβάη, το Σάο Πάολο», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Wisk, Gary Gysin. «Είσαι κολλημένος σε ένα αυτοκίνητο για μιάμιση ώρα ή δύο ώρες, μπορεί να έχεις 20 με 40 μίλια να διανύσεις και δεν έχεις ιδέα πότε θα φτάσεις στον προορισμό σου».
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο στόχο, δεδομένου ότι η Wisk δεν θα χρειαστεί απλώς να πείσει τις ρυθμιστικές αρχές (το Gen 6 πρέπει ακόμα να είναι πλήρως πιστοποιημένο από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ) και να πείσει τους επιβάτες να πετούν μέσα στο αυτόνομο αεροσκάφος της. Θα χρειαστεί επίσης συμμετοχή στην κοινότητα - για την κατασκευή ή τη μετατροπή υποδομής για vertiports, για προσαρμογή στο θόρυβο ενός νέου είδους στόλου οχημάτων μεγάλου όγκου και για αλλαγή του τρόπου με τον οποίο σχεδιάζονται οι πόλεις.
Το μέλλον των αυτόνομων πτήσεων
Η Wisk παρουσιάζει τις μετακινήσεις με το Gen 6 της ως μια εμπειρία παρόμοια με την Uber. Καλείς μια πτήση, πετάς τις βαλίτσες σου στο φρουγκ και μπαίνεις για απογείωση. Ωστόσο, σε αντίθεση με την Uber, δεν θα χρειαστεί να κάνετε κουβέντες με τον οδηγό σας ή να βαθμολογήσετε με αστέρια όταν τελειώσετε. Η πτήση - από την απογείωση μέχρι την κρουαζιέρα και την προσγείωση - γίνεται αποκλειστικά χωρίς πιλότο.
«Αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν είναι ότι το 93% των χειριστηρίων πιλότων σήμερα είναι ήδη αυτοματοποιημένοι», είπε ο Gysin, προσθέτοντας ότι «Υπάρχουν πολύ λίγα πράγματα που κάνει ένας πιλότος στην πραγματικότητα. Το μόνο πράγμα είναι ότι είναι αυτό το αποδεκτό να κάθεται κάποιος μπροστά».
Σύμφωνα με το μοντέλο του Wisk, τα αεροσκάφη πετούν μόνα τους, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει ένας «άνθρωπος στο βρόχο» με τη μορφή ενός επόπτη πολλαπλών οχημάτων, ενός ανθρώπινου ελεγκτή που βασίζεται στο έδαφος που παρακολουθεί έως και 10 αεροσκάφη ταυτόχρονα.
Ασφάλεια και κλίμακα
Πλήρης αυτοματισμός δεν σημαίνει μόνο απογείωση, διεύθυνση και διατήρηση του αεροπλάνου σταθερό. Σύμφωνα με τον Gysin, οι υπολογιστές κάνουν αυτές τις δουλειές για δεκαετίες.
Με το Gen 6, η εταιρεία έπρεπε επίσης να δημιουργήσει ένα σύστημα αυτονομίας ικανό για πιο υψηλού επιπέδου εργασίες όπως η πρόβλεψη των κινδύνων και η προσαρμογή της διαδρομής πτήσης γύρω από άλλα αεροσκάφη - πράγματα που κανονικά θα χειριζόταν ένας πιλότος. Αλλά παρόλο που υπάρχει ένας υπολογιστής στη θέση του πιλότου, ας πούμε έτσι, η εταιρεία λέει ότι η αυτοματοποίησή της εξακολουθεί να βασίζεται σε αυστηρή λογική.