Τριήμερη πτήση χωρίς σταγόνα καυσίμων!

Τριήμερη πτήση χωρίς σταγόνα καυσίμων!

Του Γιάννη Γορανίτη

Η επιτυχής ολοκλήρωση της τριήμερης πτήσης του ηλιακού αεροσκάφους Solar Impulse 2 αποτελεί την εισαγωγή σε ένα εντυπωσιακό νέο κεφάλαιο στην ιστορία της αεροπλοΐας. Η διαδρομή των 4.000 χιλιομέτρων πραγματοποιήθηκε χωρίς να χρειαστεί ούτε σταγόνα υγρού καυσίμου, παρά μόνο η αγνή, δωρεάν ενέργεια του ήλιου.

Το ρεκόρ της προηγούμενης διαδρομής του έως τη Χαβάη (πέντε μερόνυχτα) μπορεί να μην έσπασε, αλλά το δρομολόγιο αυτό πάνω από τον Ειρηνικό ωκεανό συνιστά μια ακόμη «επίδειξη δύναμης» της καθαρής τεχνολογίας. Και φυσικά, οι ιθύνοντες του εγχειρήματος δεν θα αρκεστούν σε αυτό.

Ο γύρος του κόσμου χωρίς καύσιμα

Το ταξίδι του Solar Impulse ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο. Μετά την πρώτη του απογείωση από το Αμπού Ντάμπι το Μάρτιο του 2015 πέρασε από διάφορες μεγάλες ασιατικές πόλεις και αφού διέσχισε την Ινδία και την Κίνα προσγειώθηκε στην Ιαπωνία.

Στο επόμενο σκέλος της διαδρομής με προορισμό τη Χαβάη διαπιστώθηκε ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιεί προκειμένου να αποθηκεύει ενέργεια για τις νυχτερινές πτήσεις, υπερθερμαίνονταν λόγω των αυξομειώσεων στην ατμοσφαιρική θερμοκρασία. Οι πολύμηνες επισκευές είχαν αίσιο τέλος και το «καθαρό» αεροσκάφος απογειώθηκε ξανά.

Μετά την τριήμερη αδιάκοπη πτήση του και την προσγείωση του στο Mountain View της California διαπιστώθηκε ότι το πρόβλημα είχε επιδιορθωθεί και σύντομα θα αναχωρήσει για τη Νέα Υόρκη και από εκεί για την Ευρώπη. Τελικός προορισμός είναι η αφετηρία του: το Άμπου Ντάμπι, αφού πρώτα διανύσει 35.000 χιλιόμετρα.


Η τεχνολογία στον αέρα

Αν και εξωτερικά θυμίζει υπερμεγεθυμένο παιδικό παιχνίδι, η τεχνολογία που κουβαλά είναι άκρως πρωτοποριακή. 17.284 ηλιακά πάνελ καλύπτουν όλη την επιφάνεια των φτερών του και τροφοδοτούν τέσσερα ηλεκτροκίνητα μοτέρ και και τέσσερις μπαταρίες ιόντων λιθίου.

Το άνοιγμα των φτερών προσεγγίζει τα 71,9 μέτρα, ευρύτερο από το αντίστοιχο ενός Boeing747 και ελάχιστα μικρότερο από του Airbus A380, που παραμένει το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο. Σε αντίθεση, βέβαια, με τους 500 τόνους του A380, ολόκληρο το Solar Impulse ζυγίζει λιγότερο από 2.500 κιλά, όσο και ένα μικρό φορτηγό.

Η μέγιστη ταχύτητα του Solar Impulse φτάνει τα 140 χιλ./ώρα, αλλά ταξιδεύει με 90 χιλ./ώρα και 60 χιλ./ώρα τη νύχτα για να εξοικονομεί ενέργεια, ενώ δεν μπορεί να πετάξει πάνω από τα 39.000 πόδια.


(Φωτ: Ολόκληρη η ομάδα του Solar Impulse μπροστά από το πρωτοποριακό αεροσκάφος)

Περισσότερες πληροφορίες για τις διαδρομές και τις δυνατότητες του αεροσκάφους θα βρείτε στο SolarImpulse.com.

Δοκιμασία για τους πιλότους

Ο Ελβετός Bertrand Piccard, ένας από τους δύο πιλότους που βρέθηκαν στο cockpit την ιστορική αυτή ημέρα δήλωσε: «βρισκόμαστε στο ξεκίνημα μίας νέας εποχής. Δεν πρόκειται για επιστημονική φαντασία. Είμαστε στο σήμερα. Οι καθαρές τεχνολογίες υπάρχουν και μπορούν να κάνουν το αδύνατο».

Ο ψυχίατρος και εξερευνητής Piccard είναι ο ιθύνων νους πίσω από τον εγχείρημα και δηλώνει ότι βασικός του στόχος είναι να πείσει τις κυβερνήσεις να χρησιμοποιούν περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Το μανιφέστο του Solar Impulse σε ένα συνοπτικό βίντεο:

Εξίσου ενθουσιώδης ήταν και ο έτερος πιλότος, ο 63χρονος επίσης Ελβετός Andre Borschberg, ο οποίος συνέβαλε στην κατάρριψη του ρεκόρ μεγαλύτερης πτήσης χωρίς διακοπές, ανεξαρτήτως τύπου αεροσκάφους.

Αμφότεροι ολοκλήρωσαν το πολύ δύσκολο εγχείρημα με ολιγόλεπτα διαλείμματα ύπνου σε ένα μικροσκοπικό πιλοτήριο χωρίς κλιματισμό –ενδεικτικό είναι ότι οδηγούσαν με μάλλινα γάντια και θερμαινόμενους πάτους στα παπούτσια τους!

Η απόπειρα αυτή χρηματοδοτείται από την ελβετική κυβέρνηση, γνωστά funds, αλλά και από μεγάλα brands όπως η Google και η ωρολογοποιία Omega. Έχει ήδη συγκεντρώσει 150 εκατομμύρια δολάρια, αλλά σίγουρα θα εισρεύσουν πρόσθετοι πόροι, αφού το στοίχημα των «καθαρών αερομεταφορών» είναι ένα από τα σημαντικότερα και προφανώς επικερδέστερα για όλη την ανθρωπότητα.