Το PC πεθαίνει, ζήτω το PC!

Το PC πεθαίνει, ζήτω το PC!

Του Γιάννη Γορανίτη

Την τελευταία πενταετία συχνά πυκνά ακούμε αναλυτές και «ειδικούς» να προφητεύουν το θάνατο του PC. Τα στατιστικά στοιχεία και η πλειονότητα των ερευνών επιβεβαιώνουν τον ισχυρισμό, αλλά ως γνωστό, οι αριθμοί λένε τη μισή αλήθεια.

Όχι γιατί τα στοιχεία δεν είναι ακριβή, αλλά γιατί το PC αλλάζει μορφή. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής του 2016 δεν είναι ένα κουτί κάτω από το γραφείο, ούτε ένα συνηθισμένο laptop. Οι περισσότεροι πλέον έχουν ένα PC διαρκώς στην τσέπη τους. Τα σύγχρονα tablets και smartphones είναι (και κάνουν) πολλά περισσότερα από έναν υπολογιστή.

Αυτός είναι και ο λόγος που το PC αποδεικνύεται αθάνατο. Αυτή που «απειλείται» είναι η παλιά κορφή του, αλλά η ουσία –που δεν είναι άλλη από τις λειτουργίες του– ζει και βασιλεύει.

Δύο χρόνια κάθετης πτώσης

Η πτώση των πωλήσεων των «παραδοσιακών» υπολογιστών, βέβαια, είναι αναντίρρητη, παρότι οι συνολικοί όγκοι διατηρούνται σε αρκετά υψηλά επίπεδα.

Η τριμηνιαία έρευνα της Gartner το διάστημα Ιουλίου - Σεπτεμβρίου 2016 δείχνει ότι η αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών σε παγκόσμιο επίπεδο συνεχίζει να συρρικνώνεται για όγδοο διαδοχικό τρίμηνο. Η τελευταία ανοδική ανάκαμψη είχε καταγραφεί δύο χρόνια πριν, ακολουθώντας ένα επίσης μεγάλο πτωτικό διάστημα.

Συγκεκριμένα οι αθροιστικές πωλήσεις υπολογιστών το 3ο τρίμηνο του 2016 καταγράφηκαν μειωμένες κατά 5,7% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015. Συνολικά διατέθηκαν 68,9 εκατομμύρια PC, στα οποία περιλαμβάνονται desktop και φορητοί υπολογιστές, και οι λεγόμενες 2-σε-1 συσκευές, αλλά όχι τα tablets και προφανώς ούτε τα smartphones.

Αντίστοιχα είναι τα ευρήματα του PC Tracker της IDC, στα οποία καταγράφεται μικρότερη μεν υποχώρηση πωλήσεων κατά 3,9%, αντίστοιχος όγκος δε, με 68 εκατομμύρια PC να έχουν διατεθεί παγκοσμίως. Οι αναλυτές αμφότερων των οργανισμών σημειώνουν ότι η υποχώρηση των πωλήσεων αφορά ένα παραδοσιακά καλό τρίμηνο, καθώς σε αυτό περιλαμβάνεται η back-to-school περίοδος.

Τα αίτια της συρρίκνωσης

Τόσο η έρευνα της Gartner, όσο και αυτή της IDC καταγράφουν τις πωλήσεις των «συμβατικών» υπολογιστών, αγνοώντας –όχι λόγω άγνοιας, αλλά μεθοδολογίας– τις πωλήσεις tablets, έξυπνων κινητών, wearables και άλλων συσκευών που υποκαθιστούν τα PC ή έστω βασικές λειτουργίες τους.

Επομένως έχουμε να κάνουμε με μια μαγική εικόνα, καθώς η αγορά της Πληροφορικής μεγεθύνθηκε με αφύσικους ρυθμούς επί δεκαπέντε σχεδόν χρόνια. Είναι ενδεικτικό ότι οι συνολικές ετήσιες πωλήσεις υπολογιστών το 1996 ήταν 70 εκ., πέντε χρόνια αργότερα 135 εκ. και το 2006 έφτασαν τα 240 εκ. Η αυξητική τάση συνεχίστηκε μέχρι το 2013, όταν οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 10% (από τα 352 στα 316 εκατομμύρια) –ήταν βέβαια η χρονιά της γεωμετρικής ανόδου των tablets.

Πέρα όμως από τους «εναλλακτικούς» υπολογιστές, η υποχώρηση των πωλήσεων αποδίδεται και στη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των σύγχρονων PC, καθώς οι χρήστες είτε αναβαθμίζουν το παλιό τους μηχάνημα, είτε το διατηρούν γιατί καλύπτει τις απαιτήσεις τους.

Όπως τονίζεται στην έρευνα της Gartner, οι καταναλωτές στις «ώριμες» αγορές διαθέτουν ήδη αρκετές συσκευές (αρκετοί και πάνω από τρεις) και δεν βρίσκουν λόγο να αγοράσουν καινούριο υπολογιστή. Η κάμψη της ζήτησης δεν καλύπτεται από αντίστοιχη αύξηση στις αναδυόμενες αγορές, οπότε το ισοζύγιο παραμένει αρνητικό, καθώς οι καταναλωτές στις χώρες αυτές επιλέγουν κατά κανόνα ανταγωνιστικές συσκευές.

Μια κούρσα για λίγους

Τα στοιχεία της Gartner για το τρίτο τρίμηνο του 2016 επιβεβαιώνουν την τάση περαιτέρω εξάπλωσης των μεγάλων παικτών της κατηγορίας και συρρίκνωσης των μικρών κατασκευαστών. Οι έξι ισχυρότερες εταιρείες ισχυροποιήθηκαν περαιτέρω, με τις αθροιστικές τους πωλήσεις να φτάνουν το 78%.

Η Lenovo παρέμεινε στην πρώτη θέση με 20,9%, η HP ακολουθεί κατά πόδας με 20,4% και η Dell σε απόσταση με μερίδιο 14,7%. Μονοψήφια είναι τα ποσοστά των Asus, Apple και Acer με τις δύο τελευταίες να βλέπουν διψήφια ποσοστιαία μείωση πωλήσεων. Αντίστοιχες με μικρές αποκλίσεις είναι οι επιδόσεις που καταγράφει η IDC.

Οι πωλήσεις των «λοιπών» κατασκευαστών μειώθηκαν κατά 16,2% στην έρευνα της Gartner και 13,2% στο report της IDC, διατρανώνοντας την αίσθηση υπερσυγκέντρωσης που υποβόσκει την τελευταία δεκαετία στον κλάδο. Οι καταναλωτές βγαίνουν μάλλον ωφελημένοι από την κατάσταση που διαμορφώνεται καθώς μπορούν πλέον να αποκτήσουν σαφώς πιο προηγμένες συσκευές με αισθητά μικρότερο κόστος.