Του Γιάννη Παλιούρη
Ούτε ένα, ούτε δύο αλλά 40 δισεκατομμύρια ευρώ θα είναι το συνολικό ποσό που θα επενδύσουν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες την επόμενη τριετία στην ηλεκτροκίνηση, σε μια προσπάθεια να πάρουν προβάδισμα στην παγκόσμια κούρσα για την επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης.
Τις προθέσεις των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών αποκάλυψε ο επικεφαλής της πανίσχυρης VDA (Verband Der Automobilindustrie), τονίζοντας ότι σε τρία χρόνια οι γερμανικές εταιρείες θα προσφέρουν τριπλάσιο αριθμό ηλεκτροκίνητων οχημάτων στους καταναλωτές.
Επιπλέον, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να ξοδέψουν ακόμα 18 δισεκατομμύρια για την ανάπτυξη και παραγωγή διασυνδεδεμένων οχημάτων. Το κόστος αυτών των επενδύσεων είναι τόσο μεγάλο, ώστε ορκισμένοι αντίπαλοι ρίχνουν νερό στο κρασί τους και συνεργάζονται. Daimler και BMW έχουν ανακοινώσει ότι θα συνεργαστούν στην ανάπτυξη τεχνολογιών αυτόνομων οχημάτων ενώ Volkswagen και Ford συμφώνησαν να αναπτύξουν από κοινού μικρά φορτηγά, συνεργασία που αναλυτές εκτιμούν πως μπορεί να επεκταθεί και στα αυτόνομα οχήματα στο μέλλον.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται υπό πίεση, καθώς από τη μια θεωρείται δεδομένο ότι το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό, από την άλλη τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα αρκετά ακριβότερα από τα συμβατικά, γεγονός που αποτρέπει τους καταναλωτές από την απόκτησή τους. Αυτό, όμως, ίσως αλλάξει αφού σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Bloomberg, σύντομα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κοστίζουν φθηνότερα από ό,τι τα αντίστοιχα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Συγκεκριμένα, η έρευνα Bloomberg New Energy Finance επισημαίνει ότι το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων αποκλιμακώνεται ταχύτατα, καθώς μειώνεται συνεχώς το κόστος των μπαταριών τους, λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας αλλά και της μαζικοποίησης της παραγωγής. Έτσι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι φθηνότερα από τα συμβατικά το 2025.
Οι μπαταρίες συνιστούσαν το 57% του συνολικού κόστους ενός ηλεκτρικού οχήματος το 2015. Σήμερα, ο αριθμός αυτός είναι κάτω από 33% και θα έχει υποχωρήσει στο 20% το 2025.
Το Βloomberg σημειώνει ακόμα ότι το κόστος των συστημάτων ηλεκτροκίνησης μειώνεται επίσης. Μέχρι το 2030, το κόστος για κινητήρες, μετατροπείς και ηλεκτρονικά συστήματα θα μπορούσε να είναι 25% έως 30% μικρότερο από ό, τι σήμερα. Στον αντίποδα, δεν είναι απίθανο να υπάρξει μια μικρή αύξηση του κόστους των οχημάτων εσωτερικής καύσης, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν ακριβότερα υλικά, σε μια προσπάθεια να μειώσουν το βάρος τους και να τα κάνουν πιο φιλικά στο περιβάλλον.
To Bloomberg δεν είναι το μόνο που «δηλώνει» αισιόδοξο για την ηλεκτροκίνηση. Σύμφωνα με έκθεση της JP Morgan η αυτοκινητοβιομηχανία υφίσταται ριζική μεταμόρφωση. Στη συγκεκριμένη έκθεση επισημαίνεται ότι έως το 2025 τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 30% όλων των πωλήσεων, επιφέροντας μεγάλες αλλαγές όχι μόνο στην ίδια την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά στους κλάδους της ασφάλισης, της αγοράς καυσίμων και των δικτύων ενέργειας.
Η αυτοκινηβιομηχανία - και όχι μόνο - έχει μπει στην πρίζα για τα καλά…