Mercedes eCitaro G: το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο με μπαταρία solid state

Mercedes eCitaro G: το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο με μπαταρία solid state

Δεν είναι το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο με το σήμα της Mercedes, είναι όμως το πρώτο που διαθέτει μπαταρία με ηλεκτρολύτη σε στερεά κατάσταση (solid state), η οποία έχει χωρητικότητα 441 kWh και προσφέρει μέγιστη αυτονομία 220 χιλιόμετρα. Γεγονός που ανοίγει νέους δρόμους για τη χρήση αυτής της πιο φιλικής προς το περιβάλλον μπαταρίας.

Μία νέα έκδοση του ηλεκτρικού αστικού λεωφορείου Mercedes-Benz eCitaro, εφοδιασμένη με μπαταρία που διαθέτει ηλεκτρολύτη σε στερεά κατάσταση (solid state) παρουσίασε η Daimler, συνεχίζοντας τη διεύρυνση της γκάμας των βαρέων ηλεκτρικών οχημάτων της. O λόγος για το αρθρωτό eCitaro G, το πρώτο ηλεκτρικό όχημα στο είδος του που μπαίνει σε κανονική παραγωγή. H εμφάνιση του νέου ηλεκτρικού λεωφορείου ήταν αναμενόμενη, καθώς η εταιρία είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της για τη δημιουργία του ήδη από το 2018 όταν οι μπαταρίες solid state έκαναν τα πρώτα βήματά τους. Ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί είδηση, καθώς τέτοιου τύπου οχήματα αναμένονταν αρχικά στα μέσα της δεκαετίας που διανύουμε.

Οι νέας τεχνολογίας μπαταρίες στερεάς κατάστασης του eCitaro G χαρακτηρίζονται από πολύ υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, κατά 25% περίπου μεγαλύτερη από την επόμενη γενιά των «παραδοσιακών» μπαταριών ιόντων λιθίου με υγρό ηλεκτρολύτη – κάτι που συνεπάγεται αύξηση της αυτονομίας σε σχέση με ίδιου μεγέθους «κλασική» μπαταρία. Η χωρητικότητά τους φτάνει τα 441 kWh, προσδίδοντας στο στο eCitaro G αυτονομία που υπό ευνοϊκές συνθήκες, με μέσες απαιτήσεις σε ταχύτητα, υψομετρικές διαφορές και φορτίο, αλλά και καλές κλιματολογικές συνθήκες φτάνει μέχρι και τα 220 χιλιόμετρα. Ενώ και το χειμώνα, με τη θέρμανση σε λειτουργία, φαίνεται ότι το eCitaro G δεν τα καταφέρνει άσχημα, αφού μπορεί να καλύψει απόσταση 170 χιλιομέτρων.

Μεγάλο πλεονέκτημα των νέων μπαταριών στερεάς κατάστασης είναι η μεγάλη διάρκεια ζωής, γεγονός που επιτρέπει στη Mercedes να προσφέρει βασική εγγύηση για την μπαταρία υψηλής τάσης έως και 10 χρόνια ή έως 280 MWh ενεργειακή απόδοση ανά μπαταρία. Στα «οικολογικά» υπέρ της νέας τεχνολογίας περιλαμβάνεται και η απουσία κοβάλτιου* από τις μπαταρίες.

Πάντως καθώς οι μπαταρίες solid state φαίνεται ότι δεν τα καταφέρνουν τόσο καλά στον τομέα της ταχείας φόρτισης, η Mercedes θα προσφέρει εναλλακτικά βελτιωμένες μπαταρίες λιθίου NMC* με υγρό ηλεκτρολύτη, χωρητικότητα αυξημένη στα 396 kWh (33 kWh αντί για 24 kWh ανά μονάδα μπαταρίας) και δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC σε πιο υψηλή ισχύ (έως 300 kW), για μείωση του χρόνου επαναφόρτισης.

Σημειώστε ότι οι δύο νέες μπαταρίες θα χρησιμοποιηθούν επίσης και στο «μονό» λεωφορείο Mercedes-Benz eCitaro, το οποίο κυκλοφόρησε το 2018.

Το Mercedes eCitaro G είναι εφοδιασμένο με το δοκιμασμένο ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης (άξονα) ZF AVE 130, ο οποίος βρίσκεται στο πίσω μέρος και περιλαμβάνει δύο ηλεκτρικούς κινητήρες ισχύος 125 kW (170 ίππων) ο καθένας, τοποθετημένους κοντά στις πλήμνες των τροχών. Ενώ για μέγιστη ελκτική δυνατότητα και χρήση σε απαιτητικές κλίσεις (ανωφέρειες), το αρθρωτό λεωφορείο μπορεί και να εφοδιαστεί με ακόμη έναν τέτοιο κινητήριο άξονα. Ανά άξονα, λοιπόν, έχουμε τη διόλου ευκαταφρόνητη ισχύ των 2 x 125 kW με ροπή 2 x 485 Nm, όπως στο eCitaro, η οποία, με τη χρησιμοποιούμενη σχέση μετάδοσης, ισοδυναμεί με 2 x 11.000 Nm.

* Σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου, το κοβάλτιο αντιπροσωπεύει ένα σοβαρό ποσοστό του υλικού της καθόδου, η οποία συνήθως είναι δύο τύπων: NMC (οξείδιο νικελίου μαγγανίου κοβαλτίου) ή NCA (οξείδιο νικελίου κοβαλτίου αργιλίου). Το κοβάλτιο σε αυτές τις μπαταρίες αποτελεί σταθεροποιητικό παράγοντα καθώς αποτρέπει τη διάβρωση της καθόδου η οποία μπορεί να οδηγήσει σε ανάφλεξη της μπαταρίας. Μπορεί επίσης να αυξήσει τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας. Ωστόσο πρόκειται για ένα ακριβό και δυσεύρετο υλικό (το 60% των παγκοσμίων αποθεμάτων του βρίσκεται στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό) ενώ η εξόρυξή του συνδέεται με μια σειρά από κοινωνικά προβλήματα και επιπτώσεις στο περιβάλλον. Αυτός είναι ο λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να κατασκευάσουν μπαταρίες λιθίου χωρίς κοβάλτιο.

** Οι μπαταρίες λιθίου NMC (γνωστές επίσης και ως 1-1-1) διαθέτουν κάθοδο που αποτελείται κατά ένα τρίτο από νικέλιο (Ni), ένα τρίτο από μαγγάνιο (Mn) και κατά ένα τρίτο από κοβάλτιο (Co).