Ένα ρομπότ με σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που του προσδίδει αίσθηση χιούμορ και ικανότητα γέλιου ανάλογη με την εκάστοτε περίσταση, σχεδίασαν και έφτιαξαν ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κιότο με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Κότζι Ινούε του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας της Νοημοσύνης. Το ρομπότ αντιδρά κατάλληλα στο ανθρώπινο γέλιο με το δικό του γέλιο και με αυτόν τον τρόπο δημιουργεί το αίσθημα ενσυναίσθησης και καλύτερης επικοινωνίας, όπως αναφέρονται σε σχετική μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Ρομποτικής «Frontiers in Robotics and AI».
Συγκεκριμένα, οι ερευνητές προίκισαν το ανθρωποειδές ρομπότ «Erica» με ένα «έξυπνο» σύστημα διαδραστικού γέλιου, με στόχο να βελτιώσουν τη φυσικότητα της επικοινωνίας ανάμεσα στους ανθρώπους και τις μηχανές. Το νέο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης διαθέτει τρία υποσυστήματα: Ένα που ανιχνεύει το ανθρώπινο γέλιο, ένα που αποφασίζει εάν θα γελάσει ανταποκρινόμενο σε κάτι αστείο και ένα που επιλέγει τον κατάλληλο για την περίσταση τύπο γέλιου (ευγενικό και διακριτικό, δυνατό και ξεκαρδιστικό κ.λπ.).
Η αίσθηση χιούμορ που απέκτησε η «Erica» χάρη στην ενσωμάτωση του νέου συστήματος δοκιμάστηκε στη συνέχεια σε σύντομους διαλόγους δύο έως τριών λεπτών ανάμεσα σε έναν άνθρωπο και το ρομπότ, προκειμένου να επιβεβαιωθεί ότι το τελευταίο δε γελάει πάντα ακόμη και όταν δε χρειάζεται, ότι δε μένει βουβό όταν πρέπει να γελάσει και ότι γελάει με κατάλληλο τρόπο που μαρτυρά κατανόηση και ενσυναίσθηση. Το νέο σύστημα φάνηκε να τα καταφέρνει καλύτερα του αναμενόμενου.
Παρά ταύτα, μια πραγματική συζήτηση ανάμεσα σε άνθρωπο και ρομπότ θα καθυστερήσει αν επιτευχθεί. «Τα ρομπότ θα πρέπει να έχουν έναν διακριτό χαρακτήρα και μπορούν αυτό να το δείξουν μέσω των συμπεριφορών τους κατά τον διάλογο, όπως το γέλιο, η ματιά, οι χειρονομίες και το στιλ ομιλίας. Όμως, δε θεωρούμε ότι πρόκειται για καθόλου εύκολο πρόβλημα και πιθανώς θα χρειαστούν πάνω από 10 έως 20 χρόνια πριν τελικά πετύχουμε μία συζήτηση με ένα ρομπότ όπως θα κάναμε με έναν φίλο», σημειώνει ο Ιούε.