Το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο έδωσε το «πράσινο φως» για τον καθορισμό του στόχου μηδενικών εκπομπών ρύπων για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά από το 2035.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η νέα νομοθεσία ορίζει μηδενικές εκπομπές CO2 για τα νέα ΙΧ από το 2035, όπερ και σημαίνει ότι σταματάει η διάθεση των οχημάτων που κινούνται με βενζίνη και ντίζελ και οδηγεί ουσιαστικά στη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό όργανο οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 ορίζονται στο 55% για τα αυτοκίνητα και στο 50% για τα φορτηγά.
Η συμφωνία εγκρίθηκε με 340 ψήφους «υπέρ», 279 «κατά» και 21 αποχές και είναι η πρώτη συμφωνία του πακέτου «Fit for 55» και ένα σαφές μήνυμα ενόψει της Διάσκεψης του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή COP27 ότι η ΕΕ είναι σοβαρή για την υιοθέτηση συγκεκριμένων νόμων για την επίτευξη των πιο φιλόδοξων στόχων που ορίζονται στη νομοθεσία της ΕΕ για το κλίμα», αναφέρει.
Η Επιτροπή θα δημοσιεύει επίσης έκθεση έως το τέλος του 2025, και στη συνέχεια κάθε δύο χρόνια, για την αξιολόγηση της προόδου προς την οδική κινητικότητα μηδενικών εκπομπών
Άλλα μέτρα που προβλέπονται από τον κανονισμό:
- Ο μηχανισμός κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών («ZLEV») αναθεωρείται με υψηλότερο σημείο αναφοράς προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ευθυγραμμίζεται με τις τρέχουσες τάσεις πωλήσεων και φέρνει οικονομικά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών στην αγορά της ΕΕ.
- Στους κατασκευαστές που είναι υπεύθυνοι για τα μικρά οχήματα σε ένα ημερολογιακό έτος (1.000 έως 10.000 νέα αυτοκίνητα ή 1.000 έως 22.000 νέα φορτηγά) μπορεί να χορηγηθεί παρέκκλιση μέχρι το τέλος του 2035 (όσοι είναι υπεύθυνοι για λιγότερες από 1.000 ταξινομήσεις νέων οχημάτων ετησίως εξακολουθούν να εξαιρούνται).
- Οι ισχύοντες κανόνες για τη σήμανση της οικονομίας καυσίμου και των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα θα πρέπει να αναθεωρηθούν έως τα τέλη του 2024.