ΕΕ: Πώς θα διαμορφωθεί το δίκτυο εναλλακτικών καυσίμων και φορτιστών στην Ευρώπη (infographic)
shutterstock
shutterstock

ΕΕ: Πώς θα διαμορφωθεί το δίκτυο εναλλακτικών καυσίμων και φορτιστών στην Ευρώπη (infographic)

Περισσότεροι σταθμοί επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού για εναλλακτικά καύσιμα θα αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια σε όλη την Ευρώπη, επιτρέποντας στον τομέα των μεταφορών να μειώσει σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα, μετά τη σημερινή έγκριση του κανονισμού για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR).

«Ο νέος νόμος αποτελεί ορόσημο της πολιτικής μας "Fit for 55" που προβλέπει περισσότερες δημόσιες δυνατότητες επαναφόρτισης στους δρόμους των πόλεων και κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων σε όλη την Ευρώπη. Είμαστε αισιόδοξοι ότι στο εγγύς μέλλον, οι πολίτες θα μπορούν να φορτίζουν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα τόσο εύκολα όσο και σήμερα στα παραδοσιακά πρατήρια καυσίμων.» σχολίασε η Ρακέλ Σάντσεζ Χιμένεθ, Υπουργός Μεταφορών, Κινητικότητας και Αστικής Ατζέντας της Ισπανίας. 

Η μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων στις μεταφορές είναι το κλειδί για να επιτύχει η ΕΕ την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, πρέπει να υπάρχουν στην ΕΕ αρκετά σημεία επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα για τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα και τα πλοία που τα χρησιμοποιούν.

Ο κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων - μέρος της δέσμης μέτρων Fit for 55 - θέτει συγκεκριμένους στόχους για την ανάπτυξη τέτοιων υποδομών στην ΕΕ τα επόμενα χρόνια.

Τον Ιούνιο του 2022, τα κράτη μέλη της ΕΕ, που συνήλθαν στο πλαίσιο του Συμβουλίου, συμφώνησαν σε κοινή θέση σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για τον εν λόγω κανονισμό. Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία επί της πρότασης τον Μάρτιο του 2023.

Στόχος του κανονισμού είναι να εξασφαλίσει ότι θα υπάρχει επαρκής υποδομή για αυτοκίνητα, φορτηγά, πλοία και αεροσκάφη ώστε να επαναφορτίζονται ή να εφοδιάζονται με εναλλακτικά καύσιμα (όπως υδρογόνο και υδρογοποιημένο μεθάνιο) με αρκετά καλή κάλυψη του δικτύου σε όλη την Ένωση προς αποφυγή άγχους για την έκταση του δικτύου. 

 

Πώς όμως η επένδυση σε αυτό το δίκτυο θα συμβάλει στον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας; 

Οι μεταφορές ευθύνονται για σχεδόν το 25% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Τα αυτοκίνητα σε μεγαλύτερο βαθμό  (71%) ενώ τα πλοία για το 13,5%. Σε μικρότερο βαθμό ευθύνονται τα τρένα (0,5%). 

Οπότε, όπως αναφέρει στο σχετικό της infographic η Κομισιόν, όσο περισσότερα οχήματα κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα ή με ηλεκτρική ενέργεια, τόσο λιγότερες θα είναι οι εκπομπές. 

 

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 13,4 εκατομμύρια οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα στην ΕΕ. 

Εκτιμάται ότι το ποσοστό όλων των αυτοκινήτων και των φορτηγών  στην ΕΕ που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα θα δεκαπλασιαστεί μέχρι το 2050. 

Οδικό δίκτυο 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα υπάρχουν σταθμοί φόρτισης σε κάθε 60 χλμ στους κεντρικές οδικές αρτηρίες, για τα αυτοκίνητα μέχρι  τα τέλη του 2025 ενώ για τα φορτηγά μέχρι το τέλος του 2030. 

Σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο 

Τουλάχιστον κάθε 200 χλμ στους κεντρικούς δρόμους μέχρι τα τέλη του 2020

Τουλάχιστον ένας σταθμός σε κάθε αστικό ιστό. 

Κάθε σταθμός ανεφοδιασμού θα έχει την ικανότητα να παρέχει ένα τόνο υδρογόνου ανά ημέρα 

Σταθμοί ανεφοδιασμού υγροποιημένου μεθανίου 

Τουλάχιστον στους  κεντρικούς δρόμους θα επιτρέπεται σε αυτοκίνητα με μεθάνιο να κινούνται σε ολόκληρη την ΕΕ

Η νέα υποδομή θα πρέπει να: 

Δέχεται ηλεκτρονικές πληρωμές

Να ενημερώνει τους χρήστες για τις τιμολογικές επιλογές 

 

Λιμάνια 

Στα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση: Τουλάχιστον το 90% των πλοίων που μεταφέρουν κοντέινερ και των επιβατηγών πλοίων θα έχουν πρόσβαση σε παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. 

Αεροδρόμια 

Παροχής ηλεκτρικής ενέργειας για: 

  • όλες τις θέσεις αεροσκαφών δίπλα στο τέρμιναλ μέχρι το 2025 
  • όλες τις απομακρυσμένες θέσεις μέχρι το 2030