Η έναρξη λειτουργίας των τριών νέων σταθμών του Μετρό στον Πειραιά (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) έχει φέρει τα πάνω κάτω στην τοπική αγορά ακινήτων, τροφοδοτώντας τουλάχιστον τις προσδοκίες για υψηλότερες τιμές σε κατοικίες, καταστήματα και γραφεία. Όχι άδικα εάν αναλογιστεί κανείς ότι για τον ένοικο ενός διαμερίσματος η κοντινή απόσταση από το Μετρό σημαίνει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου, ευκολία και μειωμένος χρόνος μετακινήσεων.
Επίσης, για τα ξενοδοχεία είναι το συνώνυμο της εύκολης μετάβασης των τουριστών σε σημεία ενδιαφέροντος, ενώ για τα καταστήματα το Μετρό σηματοδοτεί δυνητικά την ύπαρξη μεγαλύτερης επισκεψιμότητας. Όλα λοιπόν, αυτά τα χαρακτηριστικά ενισχύουν τα ενοίκια και τις τιμές πώλησης των ακινήτων που γειτνιάζουν με το Μετρό και γι’ αυτό το μέσο σταθερής τροχιάς δεν μπορεί παρά να τροφοδοτεί την άνοδο των αξιών.
Στο πλαίσιο αυτό, το ξενοδοχείο Savoy στον Πειραιά, ύστερα από εκτεταμένη ανακαίνιση, ετοιμάζεται να ανοίξει τις πύλες του το προσεχές διάστημα. Επίσης, σε κοντινή απόσταση από το σταθμό του Μετρό, στα σκαριά βρίσκεται η ανέγερση πενταώροφου ξενοδοχείου 3 αστέρων, δυναμικότητας 55 δωματίων και 100 κλινών.
Άλλωστε, η παράδοση από την Άβαξ σε λειτουργία των σταθμών Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια είχε ταρακουνήσει τα νερά του real estate των Δυτικών Προαστίων το οποίο παράγοντες της αγοράς συνέστηναν, εδώ και πολλά χρόνια, ως επενδυτική επιλογή. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία τρίμηνα της χρονιάς, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, οι τιμές των διαμερισμάτων στα Δυτικά Προάστια αυξήθηκαν σε ποσοστό 7%, σε περίπου 1.300 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
Πλέον, οι ειδικοί συμβουλεύουν όσους επιδιώκουν να αγοράσουν σπίτι να αξιολογήσουν τις συνοικίες που βρίσκονται πέριξ σταθμών του μετρό της επέκτασης της γραμμής 3 προς Πειραιά. Ο Πειραιάς συγκεντρώνει, εδώ και αρκετό καιρό, σημαντική ζήτηση, ενώ στο προάστιο, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, οι συνοικίες που γειτνιάζουν με τις πρώην εγκαταστάσεις της καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά, λόγω της αξιοποίησης των συγκεκριμένων ακινήτων από την κοινοπραξία εταιρειών Grivalia-Dimand. Σήμερα, οι ζητούμενες τιμές ανά τετραγωνικό μέτρο στον Πειραιά τοποθετούνται σε περίπου 1.500 ευρώ.
Οι περιοχές που είναι σε εγγύτητα με το Μετρό, όχι μόνον προσελκύουν ισχυρό αγοραστικό ή μισθωτικό ενδιαφέρον, αλλά, σε περίπτωση που είναι υποβαθμισμένες, αναγεννιούνται και αστικοποιούνται. Υπό το πρίσμα αυτό, η Ακαδημία Πλάτωνος αποτελεί επενδυτική επιλογή για μικρομεσαίους επενδυτές, ενώ στο Αιγάλεω η ζήτηση που ήταν διαχρονικά μεγάλη, λόγω των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων που βρίσκονται στο προάστιο, ενισχύθηκε περαιτέρω εξαιτίας του Μετρό, όπως εξηγούν μεσίτες.
Game changer
Η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό Άλσος Βεΐκου – Γουδή, που περιλαμβάνει συνολικά 15 σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή), δίχως αμφισβήτηση θα ωθήσει προς τα πάνω τις τιμές των ακινήτων.
Ωστόσο, υπάρχει και μία πτυχή που πολλοί ενδεχομένως να μην έχουν υπολογίσει.
Δεδομένου ότι οι κατασκευαστικές εργασίες θα διαρκέσουν για τουλάχιστον δέκα χρόνια, είναι βέβαιο ότι η καθημερινότητα και η ποιότητα ζωής όσων κατοικούν στο κέντρο θα διαταραχθεί σημαντικά.
Κατοικίες που βρίσκονται κοντά στα εργοτάξια θα είναι αντιμέτωπες με το θόρυβο και την έλλειψη χώρων στάθμευσης, ενώ η αναγκαία διακοπής της κυκλοφορίας σε ορισμένους δρόμους, θα ενισχύσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση στο κέντρο της Αθήνας, κυρίως, εάν δεν αυξηθεί η χρήση των μέσων μεταφοράς, γεγονός που εξαρτάται από την πορεία της πανδημίας. Πρόκειται, όπως εξηγούν μεσίτες, για αναγκαίο κακό που σε βάθος χρόνου θα «προικίσει» τα ακίνητα κοντά σε μετρό με υπεραξίες. Αρκεί βέβαια, οι μόνιμοι κάτοικοι να βρουν modus operandi.