Καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται σταθερά, το ερώτημα της διάρκειας ζωής των μπαταριών θα απασχολεί όλο και περισσότερους οδηγούς. Στην Καλιφόρνια, λοιπόν, φαίνεται ότι αποφάσισαν να καθορίσουν – με νόμο – τις σχετικές προδιαγραφές ώστε ο αγοραστής ενός ηλεκτρικού μοντέλου να έχει μια ελάχιστη εγγύηση.
Το φαινόμενο της υποβάθμισης της χωρητικότητας των μπαταριών είναι κάτι που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το ζούμε όλοι μας καθημερινά είτε στα smartphones μας είτε στα laptops που χρησιμοποιούμε. Και αν το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας ενός φορητού υπολογιστή είναι μερικές δεκάδες ευρώ, δεν συμβαίνει το ίδιο και με την μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Είναι βέβαιο ότι το ερώτημα «πόσο θα κρατήσει η μπαταρία» είναι πολύ πιο καίριο για αυτόν που σκέφτεται να αγοράσει ένα μεταχειρισμένο ηλεκτρικό όχημα, σε σχέση με αυτόν που αγοράζει κάποιο καινούριο. Ενώ και αυτός που είναι ικανοποιημένος με το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο, έχει κάθε λόγο να θέλει να απολαμβάνει μια απόδοση της μπαταρίας όσο πιο κοντά στην αρχική γίνεται. Μπορεί στη χώρα μας η εποχή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου να ξεκινά μόλις τώρα, είναι βέβαιο όμως ότι τέτοια ζητήματα θα τα αντιμετωπίσουμε και εδώ.
Πάμε, λοιπόν, στην Καλιφόρνια όπου το φοβερό και τρομερό California Air Resources Board (CARB), που καθορίζει τα σχετικά με ρύπανση, που παρουσίασε το για πρώτη φορά, στο πλαίσιο του “Advanced Clean Cars II framework”, ένα μέτρο που αναμένεται να οδηγήσει στην αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στο 80% των συνολικών πωλήσεων καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων έως το 2035.
Ο σχετικός νόμος, που θα τεθεί σε ισχύ από το 2026 και μετά, θα απαιτεί από τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV – Battery Electric Vehicles) να διατηρούν το 80% της πιστοποιημένης αυτονομίας τους (βάσει του αντίστοιχου εργαστηριακού κύκλου δοκιμών) για 15 χρόνια ή 150.000 μίλια (240.000 χλμ.), ενώ τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα κυψελών υδρογόνου (FCEVs – Fuel Cell Electric Vehicles) να διατηρούν τουλάχιστον το 90% της ισχύος εξόδου της συστοιχίας κυψελών μετά από 4.000 ώρες λειτουργίας.
Οι απαιτήσεις του νόμου θα περιλαμβάνουν επίσης τη ρητή γνωστοποίηση αυτού του ορίου και μια εύκολα κατανοητή ένδειξη της κατάστασης της μπαταρίας από τον οδηγό. Η κατάσταση της «υγείας» της μπαταρίας (State Of Health - SOH) πρέπει να είναι αναγνώσιμη από τον οδηγό χωρίς κάποιο ειδικό εργαλείο και να αντανακλά την "αξιοποιήσιμη ενέργεια της μπαταρίας", με τον κατασκευαστή του οχήματος να καθορίζει σαφώς το ποσοστό SOH που πληροί τις προϋποθέσεις για επισκευή στο πλαίσιο της εγγύησης.
Σύμφωνα με το νέο νόμο, οι εγγυήσεις για τις μπαταρίες σε BEVs θα πρέπει να έχουν διάρκεια επίσης για 10 χρόνια ή 150.000 μίλια, που είναι η ίδια διάρκεια εγγύησης που απαιτείται ήδη από τις μπαταρίες των plug-in υβριδικών οχημάτων στην Καλιφόρνια, με βάση τις οδηγίες του CARB.
Ενδεχομένως τα πράγματα δεν θα είναι τόσο δύσκολα για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού ήδη φαίνεται ότι υπάρχει μια δυναμική στη βιομηχανία για την παραγωγή κυψελών μπαταριών που ενδεχομένως ξεπερνούν αυτά τα όρια. Για παράδειγμα, το 2018, ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, είχε δηλώσει ότι η Tesla μπορεί σύντομα να προσφέρει μια μπαταρία ικανή για ένα εκατομμύριο μίλια ή και περισσότερο. Ενώ πέρυσι, ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές κυψελών μπαταριών στον κόσμο, η κινεζική εταιρία CATL, δήλωσε έτοιμη να παράγει μια μπαταρία που θα αντέχει 16 χρόνια ή 2 εκατομμύρια χιλιόμετρα για οποιαδήποτε ενδιαφερόμενη αυτοκινητοβιομηχανία. Πέρυσι, επίσης, ο διευθυντής ηλεκτροκίνησης και μπαταριών της General Motors, Tim Growe, δήλωσε ότι η GM έχει θέσει ως στόχο τη μπαταρία με διάρκεια ζωής «εκατομμυρίων μιλίων».
Μια τέτοια εξέλιξη στη διάρκεια ζωής των μπαταριών θα άλλαζε και το ανθρακικό αποτύπωμα του κύκλου ζωής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς η κατασκευή κυψελών μπαταριών είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική σε εκπομπές CO2. Ενώ η αυξημένη διάρκεια ζωής θα έδινε τη δυνατότητα χρήσης των μπαταριών για στατική χρήση - αποθήκευση ενέργειας στη βιομηχανία και αλλού.