Ζωγραφική για την αστάθεια της εποχής από τη Σερβία στην Μπιενάλε της Βενετίας

Ζωγραφική για την αστάθεια της εποχής από τη Σερβία στην Μπιενάλε της Βενετίας

Η ομαδική έκθεση, με τίτλο "Enclavia", που παρουσιάζει η Σερβία στο περίπτερό της στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας παρουσιάζει οξείες ζωγραφικές αναγνώσεις εις βάθος της αστάθειας της σημερινής εποχής, όπως τις διαισθάνθηκαν οι Vladislav Scepanovic, Milena Dragicevic και Dragan Zdravkovic, προσωπικά ο καθένας. Εμπνεόμενες από το γενικό τίτλο της φετινής μπιενάλε "Viva Arte Viva", οι αποκλίνουσες ζωγραφικές εκφράσεις του κάθε ζωγράφου συνδυαστικά προσφέρουν μια δυνατή εμπειρία.

Τρεις καλλιτέχνες, ο καθένας με τον τρόπο του, παρουσιάζουν μια ευαισθητοποιημένη προσέγγιση γύρω από τον τρόπο που δημιουργούνται οι εικόνες στη σημερινή εποχή, οι οποίες αλιεύονται από τα στενά σημεία της ύπαρξης, επιβαρυμένες από τη μεταβατική διαδικασία στην οποία έχει εισέλθει παγκόσμια η οικονομία και η κοινωνία, καθώς και από τους ελεγχόμενους πολέμους και τις μαζικές μεταναστεύσεις, τη φύση στο χείλος της καταστροφής και τις παραμορφωμένες χρήσεις της ιστορικής μνήμης. Το σκηνικό της ζωτικότητας της αποτελεσματικότητας στην παραγωγή παρουσιάζεται τόσο στο έργο δύο ζωγράφων που μένουν μόνιμα στη Σερβία (Vladislav Scepanovic και Dragan Zdravkovic) όσο και στο έργο μιας καλλιτέχνιδας με την παγκόσμια εμπειρία της ζωής στη διασπορά (Milena Dragicevic). Η προσεκτική επιλογή των έργων τους από τον επιμελητή Nikola Suica, υπό τον τίτλο "Enclavia", απεικονίζει τις θέσεις των δημιουργών απέναντι σε αυτό το σκηνικό, οι προσεγγίσεις των οποίων συνιστούν μια μαρτυρία των αλλαγών του 21ου αιώνα που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Για τους συντελεστές του σερβικού περιπτέρου, μέσα από τον υπότιτλο "Painting, a Consequence of This Kind of Life (Ζωγραφική, μια Συνέπεια Αυτού του Είδους Ζωής)", η ζωγραφική πράξη, μέσα από το όραμα και την αυτοδιάθεσή της, αντανακλά μια ισχυρή πνευματική και αισθητική στάση ενάντια στα ΜΜΕ και τη δύναμη του καταναλωτισμού, τα οποία έχουν αναισθητοποιήσει την ανάγκη για κατάκτηση χώρων ελευθερίας.

Ο Vladislav Scepanovic ενσωματώνει στα έργα του διάφορες πτυχές φωτογραφίας, βίντεο, ψηφιακού ζουμ, διαφημιστικών banner, μαρτυρώντας τη δυσλειτουργία του ελέγχου ή τις εννοιολογικές ατέλειες. Η Milena Dragicevic παράγει μια συγχώνευση τμημάτων του υλικού πολιτισμού στα έργα της, τα οποία περιλαμβάνονται τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια σε σχετικές ανθολογίες σύγχρονης ζωγραφικής τέχνης. Οι τοπιογραφίες του Dragan Zdravkovic είναι μια αποκρυστάλλωση του εσωτερικού κόσμου, του τεχνολογικά προηγμένο εσωτερικού ελέγχου, προσφέροντας μια ματιά στα μυστικά συστήματα.

Η έκθεση σκόπιμα τιτλοφορείται "Enclavia", δεδομένου ότι νοείται ως μία συνέχεια της γενικευμένης έντασης στα γεωπολιτικά πράγματα και βρίσκεται στο περίπτερο που είχε ιδρυθεί από το Βασίλειο της Γιουγκοσλαβίας, έναν τόπο με πολυετή ιστορία στην παρουσίαση επιλεγμένης τέχνης από τη γιουγκοσλαβική αοσιαλιστική ομοσπονδία. Οι πίνακες αυτών των δημιουργών μετασχηματίζουν τον ορθογώνιο χώρο του Περιπτέρου της Σερβίας σε μια δομική έκθεση των πολιτικών, κατασταστιακών και υπαρξιακών συνθηκών της εποχής μας.

 

Περισσότερες πληροφορίες: www.enclavia.rs

 

57η Μπιενάλε της Βενετίας, 13 Μαΐου - 26 Νοεμβρίου 2017