Slavs and Tatars, Saturday, 2016 © Γκαλερί Καλφαγιάν
Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν την Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου, στον εκθεσιακό χώρο της Αθήνας, την πρώτη ατομική έκθεση σε αίθουσα τέχνης στην Ελλάδα της καλλιτεχνικής κολλεκτίβας Slavs and Tatars, με τίτλο “E-Z Chasm”.
Για την πρώτη τους ατομική έκθεση στην γκαλερί Καλφαγιάν, οι Slavs and Tatars εξερευνούν τη διανόηση καρδιάς και αναπνοής που συνθέτει ο ησυχασμός, μια αμφιλεγόμενη πρακτική ορθόδοξης προσευχής. Συχνά θεωρούμενος ως ένα συγκρητικό τελετουργικό με επιρροές από βουδιστικά μάντρα ή τα dhikr των Σουφιστών, ο ησυχασμός επιτρέπει στους καλλιτέχνες να ανασκάψουν τις κρυμμένες γωνίες των ιδεολογιών, τις άκρες των αυτοκρατοριών που συνθέτουν την πλούσια πρακτική τους. Στο επίκεντρο της έκθεσης είναι ένα νέο έργο, το RiverBed, μία καθιστική κατασκευή που συναντάται στους λαούς της Κεντρικής Ασίας, του Ιράν και του Καυκάσου. Σε αντίθεση με μια καρέκλα, όπου ο ατομικός χώρος οριοθετείται, το RiverBed επαναφέρει την έννοια του συλλογικού καθίσματος και τη ρευστότητα δραστηριότητας που συνοδεύει αυτές τις κατασκευές. Παρόλο που η ανάγνωση βρίσκεται στην καρδιά της πρακτικής των καλλιτεχνών, έννοιες φιλοξενίας επιτρέπουν επίσης το να ξαπλώσει κανείς, να πιει τσάι και τα σχετικά. Η νέα τους σειρά "Kitab Kebabs" series υπογραμμίζει τη μη ορθολογική, μη εγκεφαλική προσέγγιση της γνώσης: μέσω της απίθανος ριπής των βιβλίων.
Η εργαλειοποίηση της πίστης, είτε χριστιανικής είτε εβραϊκής ή μουσουλμανικής, έχει μια μακρά και περιπετειώδη ιστορία -μία ιστορία που συνεχίζει να επηρεάζει τον κόσμο μας σήμερα. Για τη σειρά "Reverse Dschihad", ένα σώμα δουλειάς που εκτέθηκε πρώτη φορά για την υποψηφιότητα των καλλιτεχνών για το αναγνωρισμένο βραβείο Preis der Nationalgalerie στο Hamburger Bahnhof, οι καλλιτέχνες εξερευνούν ένα τέτοιο επεισόδιο μέσα από μια ιδιαίτερη ιστορία γερμανικού οριενταλισμού και φιλολογίας.
Στις 8 Νοεμβρίου 1898, ο Κάιζερ Γουλιέλμος ΙΙ έκανε πρόποση στο όνομα του Οθωμανού Σουλτάνου κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στη Δαμασκό και υποσχέθηκε τη φιλία της Γερμανίας προς 300 εκατομμύρια Μουσουλμάνους. Αυτή ήταν η αφετηρία για μια στρατηγική με πολλούς άξονες για να "βάλει φωτιά στην Ανατολή", στα χρόνια που προηγήθηκαν του Α'' Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν ο Σουλτάνος Μεχμέτ Ρεσάτ V κήρυξε τζιχάντ στις 11 Νοεμβρίου 1914, ήταν εντελώς μερική: εναντίον εχθρών απίστων (Γαλλία, Αγγλία, Ρωσία), αλλά με το μέρος άλλων απίστων (Γερμανία, Αυστρο-Ουγγρική Αυτοκρατορία). Η έκδοση της προπαγανδιστικής εφημερίδας "El Dschihad" σε ουρντού, ρώσικα, αραβικά, ταταρικά και γεωργιανά ήταν ίσως το πιο περίεργο κομμάτι αυτού του παζλ. Γεννημένη από την καθυστερημένη άφιξη της Γερμανίας στην αποικιοκρατία, η El Dschihad αποσκοπούσε στην ανάσχεση αισθημάτων κατά της Αυτοκρατορίας σε εδάφη που ανήκαν στις δυνάμεις της Αντάντ. Η εφημερίδα στόχευε σε μουσουλμάνους αιχμαλώτους πολέμου που ήταν κρατούμενοι σε ένα στρατόπεδο στο Wunsdorf, έξω από το Βερολίνο, που λεγόταν "Ημισέληνος (Halbmondlager)", οι οποίοι, φαινομενικά, θα επέστρεφαν στο μέτωπο στο πλευρό των Κεντρικών Δυνάμεων ή στις πατρίδες τους, σε μια προσπάθεια να διαδώσουν το νέο απελευθερωτικό μήνυμα. Στο στρατόπεδο, οι κρατούμενοι είχαν ιδιαίτερα πολυτελή κεράσματα -τα οποία συμπεριλάμβαναν παιχνίδια αναψυχής, κρέας και ένα ειδικά κατασκευασμένο τζαμί, το πρώτο του είδους του σε γερμανική γη.
Slavs and Tatars, Reverse Dschihad, 2015 © Kalfayan Galleries
Λίγα λόγια για τους καλλιτέχνες
Οι Slavs and Tatars είναι μια καλλιτεχνική κολλεκτίβα που ιδρύθηκε το 2006 και είναι αφοσιωμένη σε μια περιοχή Ανατολικά του πρώην Τείχους του Βερολίνου και Δυτικά του Σινικού Τείχους, γνωστή ως Ευρασία. Η πρακτική τους αποτελείται από τρεις δραστηριότητες: εκδόσεις, εκθέσεις και επιτελεστικές αναγνώσεις (lecture-performances). Το έργο τους έχει αποτελέσει αντικείμενο ατομικών εκθέσεων σε μεγάλα διεθνή μουσεία, όπως τα MoMA, New York, Vienna Secession, Dallas Museum of Art και Kunsthalle Zurich, ανάμεσα σε άλλα. Μια διερεύνηση του έργου τους στα μέσα της καριέρας τους, με τίτλο "Mouth to Mouth", παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο στο Contemporary Art Centre (CAC) στο Βιλνιούς της Λιθουανίας, συμπεριλαμβανομένης μίας μονογραφίας που εκδόθηκε από τη Walter Konig.
Το έργο των Slavs and Tatars βρίσκεται σε μεγάλες δημόσιες συλλογές στις ΗΠΑ, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των Tate Modern, MoMA και Sharjah Art Foundation. Έχουν εκδώσει πάνω από έξι βιβλία, μεταξύ των οποίων τα "Friendship of Nations: Polish Shi'ite Showbiz" (Book Works, 2013), "Not Moscow Not Mecca" (Revolver, 2012) και η μετάφραση της θρυλικής αζερικής σάτιρας "Molla Nasreddin", η οποία είναι πλέον στη δεύτερη έκδοσή της με τις εκδόσεις IB Tauris.
Διάρκεια έκθεσης: 28 Σεπτεμβρίου - 27 Οκτωβρίου 2017
Περισσότερες πληροφορίες: www.kalfayangalleries.com