© Νύσος Βασιλόπουλος, Sterna Art Project 2017
Τι αντιβαίνει στην κοινή αντίληψη, τι προκαλεί έκπληξη, ποιες είναι οι έννοιες του αφύσικου και του μυστηριώδους που συνδέονται με τα παράδοξα ενός χώρου; κατα την αρχαία ελληνική φιλολογία τα παράδοξα ήταν συλλογές περίεργων γεγονότων και φαινομένων που γίνονταν αντιληπτά από τους ανθρώπους, είτε αυτά προέρχονταν από το βιο τους, είτε από τη φύση.
Παράδοξα με τη γενική αρχή του οργανισμού οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες να βρίσκονται για πρώτη φορά στη Νίσυρο ώστε η δημιουργία να έρχεται μέσα από το βίωμα και την αντίδραση σε αυτή τη συνθήκη, ο οργανισμός Sterna καλεί δυο καλλιτέχνες που ζουν τη Νίσυρο για χρόνια και συνδέονται συναισθηματικά με τον τόπο να δημιουργήσουν στο χώρο των Λουτρών του Μανδρακίου.
Το κτίριο των Λουτρών για τελευταία φορά λειτουργεί ως εκθεσιακός χώρος. Χώρος έρευνας και συνάντησης λίγο πριν την αναστήλωση του. Για τελευταία φορά παραμένει ερείπιο. Μπορεί ένα κτίριο δυο αιώνων να πάρει ξανά τη μορφή που είχε όταν οι ψυχές των θεραπευόμενων υπάρχουν στις ερειπωμένες μπανιέρες; πως αντιδρούν δυο καλλιτέχνες που ζουν τον τόπο και γνωρίζουν καλά τον ιστορικό χώρο των λουτρών;
Η έκθεση "Παραδόξως παράδοξα" εστιάζει τόσο στην ιστορία του κτιρίου και στη σύνδεση του με τη Νίσυρο όσο και στην ύπαρξη του, αρχιτεκτονικά αλλά και πρακτικά. Ένας χώρος θεραπείας, αναψυχής μετέπειτα που εγκαταλείφθηκε μέχρι να φιλοξενήσει εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και λίγο πριν τη αναστήλωση του.
Για τον Ιάσονα Καραΐνδρο o στίχος ενός ποήματος, μια μελωδία ή το άκουσμα μιας οικείας φωνής είναι σαν ένα άρωμα που σε κλάσμα δευτερολέπτου διαπερνά τη σκέψη και αναζωπυρώνει έναν ολόκληρο κόσμο. Με το έργο του στα Λουτρά αναζητά την κάθαρση μέσα από 140 Νισύρικες φωνές που ψυθιρίζουν, τραγουδούν ή ψέλνουν δυο δίστιχα του Νίκου Γκάτσου μελοποιημένα από τον Σταύρο Ξαρχάκo. Αντίλαλοι φωτιάς και θάλασσας συνθέτουν μια αέναη, παράδοξη και οικεία λειτανία. Άραγε η έννοια της κάθαρσης διατηρεί ακόμα κάποιο νόημα;
"Θα ''πρεπε να μάθουμε να ζούμε περισσότερο στις σκάλες. Πώς όμως;" Georges Perec. Η Βιργινία Μαστρογιαννάκη εντοπίζει το παράδοξο στην πλαστικότητα της σκάλας, εστιάζοντας στη σχέση των οριζόντιων στελεχών που εξυπηρετούν μια κάθετη διαδρομή. Η σκάλα γεφυρώνει ανισοΰψείς επιφάνειες ανάβασης ή κατάβασης και αποβλέπει πάντοτε σε έναν στόχο. Χρησιμοποιώντας το σπλαχνικό υλικό της Νισύρου, την ελαφρόπετρα, θα ξεκινήσει την κατασκευή του έργου από την ημέρα των εγκαινίων, μέχρι την ολοκλήρωσή του, δουλεύοντας καθημερινά μπροστά στο κοινό. θα χτίσει μια σκάλα στο ερειπωμένο κτίριο συνδέοντας νοερά το ισόγειο με τον όροφο που δεν υπάρχει πια. Είναι γεγονός πως μια σκάλα δε χρειάζεται κτίριο για να υπάρξει ως σκάλα. Χρειάζεται όμως μια αφετηρία και έναν προορισμό.
Την έκθεση θα συνοδεύσει δίγλωσση έκδοση με τα έργα που αναπτύχθηκαν για την έκθεση και θεωρητικά κείμενα απο τους συμμετέχοντες. Επιπρόσθετα, ο κατάλογος θα λειτουργήσει ως καταγραφή της διαδικασίας της έκθεσης σε σχέση με το νησί και τον χώρο των Λουτρών.
Επιμέλεια: Γρηγόρης Χατζηιωαννίδης
Λίγα λόγια για τους καλλιτέχνες
Ο Ιάσων Καραΐνδρος γεννήθηκε το 1963 στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών τεχνών του Παρισιού,καθώς και της Σχολής του Λούβρου. Εδώ και 35 χρόνια συμετέχει σε διεθνείς εκθέσεις. Έργα του περιλαμβάνονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Το ενδιαφέρον του για την επιστήμη και την τεχνολογία οδήγησε την καλλιτεχνική του δουλειά στη χρήση των νέων μέσων. Η γλυπτική, το σχέδιο, η φωτογραφία, οι εγκαταστάσεις στο χώρο, το video, ο ήχος κ.α. αποτελούν μέσα του εικαστικού του λεξιλογίου. Ερευνά πολιτικά και κοινωνικά θέματα με μια πρόθεση ποιητική. Τα ερωτήματά του παίζουν συχνά με τα όρια της επιστήμης και της αντίληψης. Από το 2000 διδάσκει στην Ανώτερη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρουέν, στη Γαλλία. www.jasonkaraindros.net
Η Βιργινία Μαστρογιαννάκη αποφοίτησε από το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών της Α.Σ.Κ.Τ. το 2013, από το τμήμα Εικαστικών κι Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. το 2010 και από την Ανώτερη Σχολή Καλών Τεχνών της Ρουέν της Γαλλίας το 2002 (D.N.S.E.P.). Έως σήμερα, στο σύνολο της δουλειάς της φαίνεται να την απασχολούν οι έννοιες του ορίου, του λάθους, του περιττού, τόσο ως προς τις σχέσεις μεταξύ της ίδιας και των υλικών, αλλά και ως προς των σχέσεων αυτών που μπορεί να αναπτύσσονται στον κοινωνικό της περίγυρο. Μπορεί να συναντήσει κανείς ένα είδος δοκιμής της αντοχής της αλλά και της αντοχής των υλικών που χρησιμοποιεί, είτε πρόκειται για ύλες άψυχες, είτε για άλλους ανθρώπους. Συνεχή τεστ ανοχής και αντοχής. www.virginiamastrogiannaki.com
Λουτρά Μανδρακίου, Νίσυρος
Διάρκεια έκθεσης: 30 Ιουλίου - 25 Αυγούστου 2017
Περισσότερες πληροφορίες: sterna.com.gr/el/project