Οι Κατασκευαστές της «Κρίσης» από τον D! στο Temporary Duplex

Οι Κατασκευαστές της «Κρίσης» από τον D! στο Temporary Duplex

D!, Yποτιμώ, 2017 © D!

Tο ανεξάρτητο πολιτιστικό ίδρυμα Studio 4 παρουσιάζει από την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου, στις 20.00,  την ατομική έκθεση του εικαστικού D! με τίτλο The "Crisis" Fabricators, σε εικαστική επιμέλεια Ανδρέα Φακή, στον χώρο του ιδιότυπου project space Temporary Duplex.

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση του εικαστικού, ο οποίος δραστηριοποιείται στον δημόσιο χώρο από τα τέλη της δεκαετίας του '90. Η έκθεση Οι Κατασκευαστές της "Κρίσης" παρουσιάζει ένα σημαντικό τμήμα της σειράς έργων Their True ID, η δημιουργία της οποίας ξεκίνησε το 2011 και βρίσκεται σε εξέλιξη.

Μέσα από το εννοιολογικό έργο του, ο D! επισημαίνει ότι η κοινωνική και οικονομική κατάσταση του ελληνικού χώρου δεν αποτελεί την επίπτωση μιας μη ελεγχόμενης κατάστασης· ότι δεν αντιτίθεται στη βούληση των διαχειριστών της· ότι δεν αποτελεί μια κατάσταση την οποία θα μπορούσαμε να περιγράψουμε έστω και πρόχειρα, χρησιμοποιώντας τη λέξη «κρίση», καθώς όσοι ανέλαβαν τη διαχείριση της κατάστασης αυτής –τόσο πριν, όσο και αφού έγινε ευδιάκριτη από το κοινωνικό σύνολο– δεν απέδειξαν ούτε και επέδειξαν ότι επιθυμούν την αναστροφή της. Κατάφεραν όμως με διάφορους τρόπους να εξασφαλίσουν την επιμήκυνσή της, γεγονός που θα έπρεπε να έχει ήδη θέσει ερωτήματα για το ότι δεν έχουν υπάρξει νομικές κυρώσεις για κανέναν Έλληνα πρωθυπουργό, πρόεδρο της δημοκρατίας, ή εισαγγελέα. Γεγονός που με τη σειρά του θα έπρεπε να έχει δημιουργήσει ερωτήματα τόσο για το ελληνικό σύστημα δικαιοσύνης όσο και για το ελληνικό σύνταγμα. Γι'' αυτό, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όπως λέει και ο ίδιος ο εικαστικός, «η εννοιολογική τέχνη δεν είναι πολυτέλεια –δεν είναι διακοσμητική και δεν είναι για λίγους– ειδικά σε περιπτώσεις που αφορά στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα, ελευθερίες και κοινωνικές παροχές.»

Όπως σημειώνει η Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης, Κωνσταντίνα Δρακοπούλου: «O D! οικειοποιείται φωτογραφίες από τα μαζικά μέσα, ειδικότερα πρόσωπα γνωστών πολιτικών που έπαιξαν ρόλο στη σύγχρονη ελληνική ιστορία από την περίοδο της Μεταπολίτευσης μέχρι σήμερα. Τα πρόσωπα –ψηφιακά επεξεργασμένα και εκτυπωμένα ψηφιακά σε χαρτί ή με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας πάνω σε τελάρα από τσιμέντο– βρίσκονται σε στενή σχέση με κειμενικό υλικό που εισάγεται στη σύνθεση. Πρόκειται για ρηματικούς τύπους που αρχίζουν με τον λατινικό χαρακτήρα "D", μία άμεση αναφορά στο ψευδώνυμο που έχει επιλέξει ο εικαστικός. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται οπτικά - ρηματικά υβρίδια που προσφέρουν στον θεατή τη δυνατότητα να στοχαστεί κριτικά σχετικά με καταστροφικές πολιτικές επιλογές και πρακτικές. Έχει επίσης σημασία να τονιστεί η εφευρετική αντιμεταβολή γραμμάτων και αναπαραστατικών στοιχείων στο έργο του D!, ώστε να ενισχυθεί η οπτική δύναμή του? να αποκαλυφθούν οι ευθύνες των προσώπων που υπήρξαν πολιτικοί αρχηγοί? να προκληθεί αποτελεσματική αντίσταση απέναντι στις ηγεμονικές πολιτισμικές αναπαραστάσεις. Αυτό το είδος της στενής συνεργασίας ανάμεσα στο γλωσσικό και το οπτικό στοιχείο δημιουργεί νοηματικές διαστρωματώσεις που δεν θα ήταν δυνατό να συλληφθούν εάν απουσίαζε το ένα από τα δύο, και παράλληλα διαμορφώνει τα μέσα κριτικής που συχνά ορίζουν τα εννοιολογικά και νέο-εννοιολογικά έργα. Επίσης, όχι μακριά από την πρόθεση των νέο-εννοιολογικών έργων, ο εικαστικός φαίνεται ότι ενδιαφέρεται να εμβαθύνει στο πώς τα νεοφιλελεύθερα οικονομικά συστήματα καθορίζουν τη γενικευμένη πολιτική διαφθορά και υποθάλπουν την κακοδιαχείριση. Η δουλειά του, ωστόσο, δεν εξαντλείται στο επίπεδο της απλής ρητορείας. Ο D! προσφέρει "μία τέχνη με μία πολιτική", η οποία, σύμφωνα με τον Hal Foster, στο βιβλίο του Για μια έννοια του πολιτικού στη σύγχρονη τέχνη, “έχοντας ως μέριμνά της τη δομική τοποθέτηση της σκέψης και την υλική αποτελεσματικότητα της πρακτικής μέσα στην κοινωνική ολότητα, επιδιώκει να παράγει μια έννοια του πολιτικού που να είναι πρόσφορη για το δικό μας παρόν.»

Τemporary Duplex,  Επικούρου 16 (Τemporary Duplex: The Lockers), Ευμορφοπούλου 6 (Τemporary Duplex: The Laundry)

Διάρκεια έκθεσης: 9 Δεκεμβρίου 2017 – 7 Ιανουαρίου 2018

Περισσότερες πληροφορίες: www.studio-four.org