Η φιναλίστ για το Βραβείο Turner το 2013 και μια από τις πιο γνωστές ζωγράφους της γενιάς της, Lynette Yiadom-Boakye, παρουσιάζει στο New Museum στη Νέα Υόρκη μια επιλογή από φανταστικά πορτρέτα μαύρων ανδρών και γυναικών, τα οποία έχει φανταστεί σε ακαθόριστα, αφηρημένα περιβάλλοντα.
Στις πλούσιες ελαιογραφίες της, η Yiadom-Boakye πλάθει κομψές φιγούρες που μοιάζουν βγαλμένες τόσο από την καθημερινότητα όσο και από έναν άλλον κόσμο. Σε αυτήν την ατομική έκθεσή της, έχει δημιουργήσει δεκαεπτά νέα έργα και έχει συλλάβει ένα ζωγραφικό περιβάλλον ειδικά για την αίθουσα του τέταρτου ορόφου του New Museum. Με αυτούς τους πίνακες, η Yiadom-Boakye περαιτέρω καθιερώνει την ξεχωριστή προσέγγισή της στην προσωπογραφία, η οποία αγκαλιάζει πολλές από τις συμβάσεις της ιστορικής ευρωπαϊκής προσωπογραφίας, αλλά επεκτείνει αυτήν την παράδοση παρουσιάζοντας καθαρά φανταστικά θέματα. Παρά την καθημερινή τους αμφίεση, -ξαπλωμένες πάνω σε έναν καναπέ, συζητώντας με καφέ ή κάνοντας μια παύση σε βαθιά σκέψη-, καμία από τις φιγούρες της δεν αναπαριστά πραγματικούς ανθρώπους. Τα θέματα της καλλιτέχνιδας προέρχονται αποκλειστικά από τη φαντασία της, αλλά ακόμη και ως συνθέσεις κινήσεων, στάσεων και βλεμμάτων από το πνευματικό της αρχείο, παρουσιάζουν ένα ανθρώπινο βάθος και μια αυτοπεποίθηση που είναι εξίσου αινιγματική και ελκυστική.
Η Yiadom-Boakye είναι, επίσης, συγγραφέας και οι χαρακτήρες σε αυτά τα παλλόμενα λάδια είναι πρωταγωνιστές στις σύντομες ιστορίες της. Έτσι, παρόλο που κατοικούν σε περίεργα σκηνικά μη-τόπου και μη-χρόνου, οι ζωγραφικές φιγούρες της Yiadom-Boakye δοκιμάζουν, επίσης, τις πολιτικές της εκπροσώπησης. Οι χαρακτήρες που παίρνουν ζωή στα έργα της είναι σχεδόν πάντοτε μαύροι, και -εν μέρει εξαιτίας του συνθετικού στυλ και του μέσου που έχει επιλέξει η καλλιτέχνης-, ανακαλούν την απουσία έγχρωμων ανθρώπων από τόσους αιώνες ευρωπαϊκής ζωγραφικής και μαρτυρούν τη διαρκή σημασία της προσωπογραφίας των μαύρων. Η καλλιτέχνης, παρόλα αυτά, προσφέρει ελάχιστες λεπτομέρειες για τα θέματά της ή τις σκηνές που απεικονίζει, παρέχοντας αντίθετα στους θεατές μεταφορικούς και λυρικούς τίτλους που προκαλούν περισυλλογή ή μια συγκεκριμένη διάθεση. Με το να παραιτείται από οτιδήποτε συγκεκριμένο, η Yiadom-Boakye φαίνεται να υπογραμμίζει ότι οι φιγούρες της είναι κρυπτογραφήματα για τη φαντασία του θεατή και, ως τέτοια, σκόπιμα ανοιχτά σε μια ευρεία γκάμα αφηγήσεων, αναμνήσεων και ερμηνειών.
Την έκθεση επιμελείται η Natalie Bell, Βοηθός Επιμελητή, μαζί με το Massimiliano Gioni, Καλλιτεχνικό Διευθυντή Edlis Neeson.
“Lynette Yiadom-Boakye: Under-Song For A Cipher”, New Museum, Νέα Υόρκη, 3 Μαΐου – 3 Σεπτεμβρίου 2017