Malick Sidibe, Regardez-moi, 1962 © Malick Sidibe
Σοφός αλλά και αιχμηρός μάρτυρας μιας αφρικανικής νεανικής γενιάς που αλλάζει, ο Μαλινέζος Malick Sidibe (1936-2016) υπήρξε, μετά τον Seydou Keita, ιδρυτικό μέλος της σύγχρονης αφρικανικής φωτογραφίας. Το έργο του μοιράζεται μεταξύ της παράδοσης και της ανάδυσης μιας μόδας, μαις μουσικής και ενός τρόπου ζωής εμπνευσμένων από το μοντέρνο δυτικό κόσμο.
Οι απρόμαυρες εικόνες του από χαρούμενες βραδιές, πάρτι-έκπληξη, γάμους, γιορτές όπου άνθρωποι χορεύουν και δείχνουν τα ρούχα τους, από μπαρ, από κλαμπ νέων που ακούν ποπ μουσική, rock'n'roll, soul, από εξόδους στις όχθες του ποταμού Νίγηρα, ανανέωσαν την οπτική της Αφρικής για τον εαυτό της τη δεκαετία του 1960. «Το πιο αυθεντικό πράγμα είναι το πρόσωπο», έλεγε το 1995. «Για μένα, λοιπόν, η φωτογραφία είναι το καλύτερο μέσο για να διαιωνίσει την εικόνα του. Ο άνθρωπος ήθελε να μιμηθεί τον Θεό μέσα από το σχέδιο, στη συνέχεια ήρθε η φωτογραφία και σκέφτομαι πως δεν έχει επινοηθεί τίποτα καλύτερο για να διαιωνίσει αυτή την εικόνα. Πιστεύω στη δύναμη της εικόνας.»
Η αναδρομική έκθεση που προτείνει σήμερα το Ίδρυμα Cartier προσφέρει τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε ξανά περισσότερες από 250 φωτογραφίες, εκ των οποίων μερικές είναι ακόμα ανέκδοτες. Δομημένη σε δύο μέρη –η μία στις βραδιές στο Μπαμακό, η άλλη σε πορτρέτα στο στούντιό του-, η έκθεση αποδίδει τη δύναμη ενός σημαντικού φωτογραφικού έργου. Οι επισκέπτες μπορούν να ξαναβρούν την ατμόσφαιρα του στούντιό του, το οποίο ανασυστάθηκε με αυτή την ευκαιρία. Μια επιλογή από φωτογραφίες θα μοιράζεται στο λογαριασμό του Instagram του Ιδρύματος Cartier κάθε εβδομάδα.
Malick Sidibe, "Mali Twist", Ίδρυμα Cartier, Παρίσι, έως 25 Φεβρουαρίου 2018
Πηγή: Les inrockuptibles
Μετάφραση – επιμέλεια: Ειρήνη Καπέκα