Της Gabriella Angeleti
Η Frieze ανακοίνωσε τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και το ιστορικό ενδιαφέρον που θα έχουν τα Frieze Projects στην έκδοση του 2017 της καλλιτεχνικής φουάρ Frieze New York, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Randall's Island από τις 5 έως τις 7 Μαΐου. Το πρόγραμμα της έκθεσης και των διοργανώσεων, στο οποίο περιλαμβάνονται νέες αναθέσεις, θα οργανωθεί για έκτη συνεχή χρονιά από την επιμελήτρια Cecilia Alemani, οποία είναι επίσης η επίτροπος του ιταλικού περίπτερου της Μπιενάλε της Βενετίας του 2017, και διευθύντρια της High Line Art στη Νέα Υόρκη. Έργα συγκεκριμένου χώρου έχουν ανατεθεί στους καλλιτέχνες Dora Budor, Elaine Cameron-Weir και Jon Rafman, ενώ οι καλλιτέχνες Ryan McNamara και Adam Pendleton θα συμμετάσχουν στο ιστορικό αφιέρωμα, το οποίο τιμά ένα διαφορετικό πρωτοποριακό καλλιτεχνικό χώρο ή γεγονός κάθε χρόνο.
Τα Frieze Projects του 2017 θα αποτίσουν φόρο τιμής στην πειραματική έκθεση “Il Teatro delle Mostre” (Το Θέατρο των Εκθέσεων), η οποία πραγματοποιήθηκε το Μάιο του 1968 στην Galleria La Tararuga στη Ρώμη, μια σημαντική πλατφόρμα για τη σύγχρονη ιταλική τέχνη της δεκαετίας του '60, η οποία ιδρύθηκε από τον έμπορο και φωτογράφο Plinio de Martiis. Η έκθεση, η οποία διήρκεσε για 28 μέρες, παρουσίαζε ένα νέο έργο από ένα διαφορετικό καλλιτέχνη κάθε μέρα, κάτι που ήταν «ένας ριζοσπαστικός και καινοτόμος τρόπος έκθεσης για εκείνη την εποχή», λέει η Alemani στη The Art Newspaper. Αυτόν το ρυθμό θα μιμηθούν στο χώρο για το αφιέρωμα, στον οποίο θα παρουσιάζεται μια διαφορετική ανάθεση κάθε μία από τις τέσσερις μέρες διεξαγωγής της φουάρ, με αναδημιουργίες δύο έργων από την “Il Teatro delle Mostre” και νέων έργων από τους McNamara και Pendleton εναλλάξ.
Η Alemani επέλεξε να εκθέσει ξανά τα έργα του 1968 των Ιταλών καλλιτεχνών Giosetta Fioroni και Fabio Mauri. Η Fioroni επαναδημιούργησε την κρεβατοκάμαρά της στο χώρο της γκαλερί για την περφόρμανς La Spia Ottica (Ο Οπτικός Κατάσκοπος), στην οποία ένας-ένας οι επισκέπτες μπορούσαν να παρατηρούν από μια τρύπα μια ηθοποιό, η οποία αναπαριστούσε την καθημερινή ρουτίνα της Fioroni. Οι επισκέπτες μπορούσαν να αλληλεπιδράσουν άμεσα με την εγκατάσταση του Mauri, με τίτλο Luna (Φεγγάρι), -με μαύρους τοίχους και κρατήρες από φελιζόλ αρκετά βαθείς για να «κολυμπήσει» κάποιος μέσα τους-, η οποία μεταμόρφωσε την γκαλερί σε σεληνιακό τοπίο λίγο πριν την προσελήνωση του Apollo 11. Οι κληρονόμου του Fabio Mauri και η Fioroni, -η οποία ενδεχομένως να παρευρεθεί στη φουάρ-, έχουν συμβάλει και οι δύο στην επανέκθεση των έργων τους από την “Il Teatro delle Mostre”, προμηθεύοντας αρχειακό υλικό από τα αρχικά έργα, όπως σχέδια και πληροφορίες για τις διαστάσεις.
Η Alemani λέει ότι «για αυτό το αφιέρωμα στη Frieze, θέλαμε να διατηρήσουμε το ίδιο DIY πνεύμα, με σύγχρονους καλλιτέχνες των οποίων οι πρακτικές έχουν σχέση με αυτές των αρχικών καλλιτεχνών (στην “Il Teatro delle Mostre”)». Προς στιγμήν, δεν έχουν αποκαλυφθεί λεπτομέρειες για τις νέες αναθέσεις στο χώρο του αφιερώματος , αλλά η Alemani λέει ότι ο McNamara και ο Pendleton θα «δημιουργήσουν νέα έργα τέχνης ή καταστάσεις, που θα ενεργοποιήσουν το χώρο με παρόμοιους τρόπους (όπως η ιστορική έκθεση), αλλά η δομή θα είναι η ίδια -ένας καλλιτέχνης τη μέρα.»
Κατά τη διάρκεια της φουάρ, εν τω μεταξύ, η Budor, η Cameron-Weir και ο Rafman θα παρουσιάσουν μια εγκατάσταση συγκεκριμένου χώρου που θα «εξερευνήσει τη σχέση μεταξύ του βλέπειν και του βλέπεσθαι», λέει η Alemani. Η Cameron-Weir σχεδιάζει να χτίσει ένα στρατιωτικού τύπου οχυρό στο γρασίδι έξω από τη βόρεια είσοδο της σκηνής της φουάρ, το οποίο θα γεμίσει με κομμάτια από τα γλυπτά της, αλλά και με μια ποικιλία άλλων υλικών, τα οποία θα φαίνονται μόνο μερικώς μέσω μιας πόρτας. Μέσα στη σκηνή, ο Rafman θα μεταμορφώσει ένα περίπτερο σε κινηματογράφο, στον οποίο θα προβάλει μια νέα σειρά με τρισδιάστατα βίντεο ερωτικού περιεχομένου σχεδιασμένα στον υπολογιστή -με ένα μικρό παράθυρο, ώστε οι θεατές να μπορούν να παρατηρηθούν από άλλους την ώρα που παρακολουθούν. Για το έργο της Dora Budor, τρεις σωσίες ενός διάσημου συλλέκτη, -ο οποίος δεν έχει ακόμα αποκαλυφθεί-, θα κυκλοφορούν σε όλη τη φουάρ.
«Τόσο πολλές φουάρ τέχνης έχουν να κάνουν με το βλέπειν -να βλέπεις έργα τέχνης, να βλέπεις ανθρώπους και να σε βλέπουν-, και εγώ ήθελα να χτίσω πάνω σε αυτήν τη σκέψη», λέει η Alemani. «Η Frieze είναι μια από τις πιο δημοφιλείς διοργανώσεις της χρονιάς στην πόλη άλλωστε.»