Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης, Άνθρωποι © Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης
Η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών παρουσιάζει από αύριο στην πινακοθήκη της την αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη, με τίτλο «ΦΩΣ ΕΚ ΤΩΝ ΕΝΔΟΝ» και έργα από το 1966 έως το 2017.
Το έργο του Έλληνα ζωγράφου Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη χαρακτηρίζεται διαχρονικά από κραυγές κολάσεως, αδικίας και αγανάκτησης. Αποκαλύπτει το απύθμενο κενό ενός κόσμου με άγριο υπόβαθρο. Παραμορφωμένα πρόσωπα και σώματα μας προκαλούν έντονα συναισθήματα. Χωρίς όνειρα ζωντανών. Γεμάτος ζοφερές αναλαμπές και ουρλιαχτά. Με τις πιο τραγικές και σκληρές γωνίες της θλιβερής μοίρας των εξαθλιωμένων. Φανερώνουν μια κοινωνία στο μέγιστο έρεβος της μοναξιάς των κολασμένων και βασανισμένων όλων των εποχών. Ο καλλιτέχνης, θέτει αυστηρά το δικό του ΓΙΑΤΙ σ' αυτούς που παράγουν πείνα, πόνο, θάνατο και σ' αυτούς που κρατούν τα δόντια τους σφιχτά και δεν εξαγριώνονται. Έχουμε έναν υψηλό ουμανισμό με ανθρωποσοφική θεώρηση του κόσμου, πλούσια συγκινησιακή διάθεση, τέλεια γνώση της καλλιτεχνικής ανθρώπινης ανατομίας. Χρωματικοί γλυκασμοί και σαρκασμοί μαρτυρούν έναν πολύ ταλαντούχο καλλιτέχνη, ο οποίος κλείνει μέσα του την απέλπιδα ευγένεια της άρνησης στην ανθρώπινη τραγωδία.
Οι δημιουργίες μεγάλων διαστάσεων: Lacrimosa, Ορώμεν ανθούν πέλαγος Αιγαίον νεκροίς, Στη Νεκρή Θάλασσα, Το τραγούδι της φυγής, Το Κύκνειο Άσμα, Requiem, Φως εκ τον Ένδον επιβεβαιώνουν την καλλιτεχνική του δύναμη που διεισδύει στο σκουριασμένο κοινωνικό μαγγανοπήγαδο. Τη διαμαρτυρία του στους πολέμους, την απίστευτη σκληρότητα της εκμετάλλευσης των φτωχών και αδυνάτων, την πτώση που υφίσταται ο κόσμος, από τα κατακάθια της ψυχής των ανθρώπων, ως την ανάσα του θανάτου. Εικόνες τραγικής αποσύνθεσης. Μελλοθάνατοι από τον ίδιο τον άνθρωπο.
Ο Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης είναι ένας ζωγράφος ευαίσθητος, βαθυστόχαστος, ανυπόταχτη προσωπικότητα, δημιουργικό πνεύμα, περπατημένος σε στέκια και σοκάκια της Ελλάδας και της Ιταλίας. Ανακαλύπτει ένα φλεγόμενο κόσμο χωρίς καρδιά, με συνείδηση στο κακό, μυστικό και άγνωστο, που παραβίασε τις πύλες της προσωπικής του νύχτας. Διαχωρίζει τη θέση του απέναντι στα ανεξήγητα υπαρξιακά προβλήματα, στα κυκλώματα και στις κλίκες, στην πνευματική και ηθική ανεπάρκεια που φτιάχνει εγωιστές και τέρατα. Στα λαίμαργα ανθρωποειδή της εξουσίας, που παράγουν βδέλλες και ρουφήχτρες. Στους φτωχούς και πλούσιους, στους δυστυχείς και ευτυχείς, στους μικρόψυχους που σπέρνουν εκ του ασφαλούς το μαύρο. Ανησυχεί, έχοντας επίγνωση της ηθικής ευθύνης, για την σκοτεινή ρίζα της κραυγής, την κοινωνική υποκρισία, την γλοιώδη υποκειμενικότητα, αδιαφορία, αλλοτρίωση και ακαταστασία του κόσμου τούτου. Είναι η κοινή μοίρα των μεγάλων δημιουργών, κατά τον Νικολάι Γκόγκολ, που τολμάνε να κουνήσουν το δοχείο των αθλιοτήτων όπου κατακάθεται η ζωή μας, και βουτάνε στην άβυσσο με τους σκάρτους χαρακτήρες που συναντάμε σε κάθε βήμα όσο κρατάει η γήινη περιήγησή μας. Γι' αυτό δε θα γνωρίσει τα χειροκροτήματα του λαού, δε θα δει τα δάκρυα της ευγνωμοσύνης και δε θα αποφύγει την σύγχρονη κριτική, που θα βρίσκει ασήμαντα τα αγαπημένα του δημιουργήματα. - Giancarlo Feltrinelli, 2016
Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης, Ορώμεν ανθούν πέλαγος Αιγαίον νεκροίς (2016) © Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης
Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη
Ο ζωγράφος, σκηνογράφος και αρχιτέκτων Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στην Architettura di Venezia και στην Accademia Belle Arti di Venezia υπό το διάσημο, πρωτοπόρο βενετό ζωγράφο Emilio Vedova και Καλλι-τεχνική Ανθρώπινη Ανατομία υπό το Neto Fiorentin. Συνέχισε τις σπουδές του στην Accademia Belle Arti di Firenze με καθηγητή Ζωγραφικής τον Silvio Loffredo και Σκηνογραφίας τον Domenico Viggiano, όπου πήρε πτυχίο στη ζωγραφική με «Άριστα παμψηφεί» και απονομή επαίνου ως εξαιρετικά ταλαντούχος καλλιτέχνης. Στη συνέχεια, μαθήτευσε στο στούντιο του παγκοσμίου φήμης πορτρετίστα, Φλωρεντίνου ζωγράφου Pietro Annigoni. Δίδαξε Ζωγραφική, Ελεύθερο Σχέδιο και Ιστορία της Τέχνης για περισσότερο από 25 χρόνια, ενώ υπήρξε και για μια δεκαετία ο αποκλειστικός σχεδιαστής στη μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία σύγχρονου, χειροποίητου χαλιού.
Καθ' όλη τη δημιουργική του πορεία ζωγραφίζει ακατάπαυστα, με το μοναδικό καλλιτεχνικό του στυλ, δημιουργώντας γνήσια έργα τέχνης αναμφισβήτητης ποιότητας. Η τέχνη του Γιώργου Πολ. Ιωαννίδη είναι ένας αριστοτεχνικός συνδυασμός εικονιστικής και αφηρημένης ζωγραφικής με εξπρεσιονιστική έμφαση και ένταση στο χρώμα. Αγκαλιάζει ολόκληρη την ιστορία της τέχνης με αποτέλεσμα ένα μοναδικό εκλεκτικισμό που συνδυάζει σουρεαλιστικά, συμβολικά και αλληγορικά στοιχεία. Τοποθετεί τον άνθρωπο στο κέντρο και δίνει ένα ισχυρό προβάδισμα στο συναίσθημα, στο όραμα και στη φαντασία. Ανατέμνει τα σημαντικότερα κεφάλαια της ζωής και του θανάτου, της ψυχής και του έξω κόσμου, της αγωνίας και της ελπίδας.
Οι ανθρώπινες φιγούρες παρουσιάζονται ως επί το πλείστον γυμνές, με σαφή αλληγορική στόχευση, και όταν είναι ντυμένες αυτό γίνεται με τα ρούχα μιας άλλης εποχής και ενός άλλου τόπου. Το ενδιαφέρον του, εστιαζόμενο στην προσωπικότητα και την ψυχοσύνθεση του ανθρώπου, τον οδήγησε να φιλοτεχνήσει πολλά εξαιρετικά πορτρέτα διάσημων προσωπικοτήτων των γραμμάτων και των τεχνών.
Στους πίνακές του χρησιμοποιεί την τεχνική των επάλληλων στρωμάτων (La technique au Glacis) η οποία είχε αναπτυχθεί στην Αναγέννηση. Το βάθος, το μυστήριο και ο απίθανος πλούτος των χρωματικών τόνων δεν θα μπορούσαν να επιτευχθούν στα έργα του χωρίς τη χρήση αυτής της τεχνικής. Η ολοκλήρωση της ζωγραφικής του είναι μια πολύ χρονοβόρα διαδικασία, με αποτέλεσμα έναν πολύ μικρό αριθμό ολοκληρωμένων πινάκων ετησίως, περίπου 6–7.
Πραγματοποίησε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, σε Πινακοθήκες, Μουσεία, Αίθουσες Τέχνης, Κέντρα Πολιτισμού και σε ιδιωτικές γκαλερί. Το 2010 εξέθεσε στην Casa Bianca της Θεσσαλονίκης ένα σημαντικό μέρος από τα 40 χρόνια ζωγραφικής του, στα πλαίσια μιας μεγάλης αναδρομικής έκθεσης με τίτλο «Απάνθισμα». Στην ηλικία των 12 ετών είχε την πρώτη ατομική έκθεση, στο Ξενοδοχείο Capsis στη Θεσσαλονίκη.
Έργα του βρίσκονται σε Δημοτικές Πινακοθήκες, στην Πινακοθήκη της Σχολής Καλών Τεχνών στη Φλωρεντία, στο Μουσείο Βορρέ, στην Πινακοθήκη Πιερίδη, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, στην Πινακοθήκη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Έχουν γραφτεί και δημοσιευθεί πολλές κριτικές, μελέτες και άρθρα από Ακαδημαϊκούς, Ιστορικούς της Τέχνης, Ζωγράφους-Καθηγητές Καλών Τεχνών, ποιητές, λογοτέχνες, τεχνοκριτικούς, δημοσιογράφους. Κριτικοί τέχνης έχουν δηλώσει απερίφραστα ότι έχοντας εκτεθεί για τόσα πολλά χρόνια στο επαγγελματικό ήθος και την καθοδήγηση των διάσημων καλλιτεχνών, ο Γιώργος Πολ. Ιωαννίδης με μια γνήσια αίσθηση μεταφέρει το πνεύμα τους στην δημιουργία των αριστουργημάτων της επόμενης γενιάς.
Πινακοθήκη Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Νικ. Γερμανού 1, Θεσσαλονίκη
Διάρκεια έκθεσης: 14 Σεπτεμβρίου – 22 Οκτωβρίου 2017