3 Καταξιωμένοι Καναδοί καλλιτέχνες στην Τήνο

3 Καταξιωμένοι Καναδοί καλλιτέχνες στην Τήνο

© Ron Moppett & TrepanierBaer Gallery

Πρωτομηνιά του Αυγούστου εγκαινιάζεται στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού στην Τήνο μια έκθεση με ιδιαίτερη σημασία. Η έκθεση με τίτλο "Ανοιχτοί Ορίζοντες",  σε επιμέλεια Δρ. Κατερίνας Πιζάνια, σκοπό έχει να συστήσει στο ελληνικό κοινό το έργο τριών καταξιωμένων Καναδών καλλιτεχνών: του Ron Moppett, της Allyson Glenn και της Colleen Heslin. Η έκθεση αποτελεί έναν εορτασμό για την 150ή επέτειο της Καναδικής Συνομοσπονδίας (1867 – 2017) και για τα 75 χρόνια ελληνοκαναδικών διπλωματικών σχέσεων.

Και οι τρεις καλλιτέχνες βρίσκονται στο προσκήνιο της καλλιτεχνικής κοινότητας του Καναδά. Προχωρούν πέρα από τα προδιαγεγραμμένα όρια και ιεραρχίες της τέχνης, γεγονός που είναι εμφανές στον τρόπο με τον οποίο το κοινό ανταποκρίνεται στις πολυβραβευμένες εικαστικές τους πρακτικές. Mε εικαστικά καινοτόμους τρόπους, αναφέρονται στην απεραντοσύνη της φύσης του καναδικού τοπίου και την απεικονίζουν. Προτιμούν να καλύπτουν τον καμβά, μερικές φορές επεκτείνοντας τα έργα στο πάτωμα, δημιουργώντας εγκαταστάσεις, δυνατές καλλιτεχνικά, που αφηγούνται ιστορίες ενός κόσμου σε κατάσταση ρευστότητας? έργα που μπορούν να αντισταθούν, αλλά και να αναμετρηθούν με τις προκλήσεις της θάλασσας του Αιγαίου – τον απέραντο γαλάζιο ορίζοντα, το άπλετο φως, και πάνω απ' όλα, τις μυριάδες ιστορίες, που έχουν θαφτεί στο βάθος της και έχουν ξεβραστεί στις ακτές της.

Ο Ron Moppett έχει μια παράξενη, σχεδόν ανοίκεια, ικανότητα να συγκεντρώνει και να συνδυάζει μεταξύ τους έντονα χρώματα και μια ποικιλία από υλικά και αντικείμενα (κάποια υψηλής και pop κουλτούρας, κάποια που έχει μαζέψει μέσα στα χρόνια) σε πίνακες και εγκαταστάσεις, που εξίσου, προσκαλούν, αλλά και προκαλούν τους θεατές. Οι θεματικοί του υπαινιγμοί έχουν επιλεγεί από την προσωπική του ιστορία και από ταξίδια, την ιστορία της τέχνης και πρόσφατα γεγονότα. Μέσα στα χρόνια, ο Ron έχει δείξει την κλίση του στη διερεύνηση της διαφορετικότητας μέσα από τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται το χώρο: διαφορές μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού, καταφυγίου και ασύλου. Διαφορές που βρίσκονται στο προσκήνιο της ελληνικής κουλτούρας.

© Colleen Heslin & Monte Clark Gallery

Η Colleen Heslin έχει ανατρέψει πλήρως τις ζωγραφικές παραδόσεις. Τα αφηρημένα έργα της μοιάζουν ζωγραφικά, όμως, είναι φτιαγμένα από πεταμένα υφάσματα, τα οποία έχει βάψει, ράψει και τεντώσει. Αυτά τα ραμμένα κομμάτια ξεγελούν τους τρόπους με του οποίους βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε την ιστορία της ζωγραφικής. Εντός των πλαισίων των καμβάδων της, συνδυάζει χώρους, χρώματα και φόρμες, για να απελευθερώσει έναν άπειρο αριθμό αφηγήσεων για τον μόχθο της χειρονακτικής εργασίας και την αισθητική.

© Allyson Glenn & Barbara Reimer

Η Allyson Glenn είναι το ίδιο τολμηρή στις επιλογές των χρωμάτων, τη δυνατή πινελιά, την παχιά και γρήγορη απόθεση του χρώματος και της ευαισθησίας στον καμβά, με ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα προβλήματα που σχετίζονται με την καταστροφή του περιβάλλοντος. Για άλλη μια φορά, κάνει παραστατική ζωγραφική, που είναι απόλαυση να την αντικρίζει κανείς. Συνεχίζει τη μακρά παράδοση της τέχνης της τοπιογραφίας που αποδίδει τα λιβάδια με μια σύγχρονη παραλλαγή? και παρόλο που απεικονίζει ερείπια τοπίων, στη θέαση των έργων της, οι θεατές βιώνουν στιγμές εξαιρετικής ομορφιάς, που τους προτρέπουν να γνωρίσουν και να κατανοήσουν την τωρινή οικολογική κρίση.

Tο Υπόβαθρο

Τόσο ο Καναδάς, όσο και η Ελλάδα, έγιναν έθνη κατά τη διάρκεια του δεκάτου ενάτου αιώνα? και οι δύο χώρες, επανέκτησαν από το ιστορικό τους παρελθόν το “ηρωικό” στοιχείο στους ανθρώπους και τα εθνικά τους τοπία? και οι δύο εισήγαγαν έννοιες περί τέχνης και των θεσμών της από την Δυτική Ευρώπη. Και στις δύο χώρες, η ζωγραφική και η γλυπτική συνέβαλαν ευρέως στη διαμόρφωση της μοντέρνας ιδέας της ανεξαρτησίας, και από τον δέκατο ένατο αιώνα, και οι δύο χώρες είχαν παράλληλες εμπειρίες στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν και να λύσουν το θέμα της “Καναδικότητας” και αντιστοίχως, της “Ελληνικότητας” της τέχνης και των καλλιτεχνών. Στο πλαίσιο των εορτασμών του 2017, είναι αντιπαραγωγικό να εξακολουθούμε να αναζητάμε εκείνο που είναι καθαρά ηρωικό και εθνικό? κάτι τέτοιο θα ενίσχυε τις παγκόσμιες πρακτικές αποκλεισμού, στις οποίες γινόμαστε μάρτυρες καθημερινά. Πρακτικές που μας έχουν φτάσει στο κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό χάος που έχει επηρεάσει την καθημερινή ζωή σε όλη την υφήλιο την τελευταία δεκαετία. Στην παρούσα ιστορική διασταύρωση, η τέχνη που διερευνά επίκαιρα θέματα μέσα από προσωπικές ιστορίες, μπορεί να γίνει το κοινό έδαφος, το θεμέλιο, για παραγωγικές πολιτισμικές ανταλλαγές μεταξύ Καναδών καλλιτεχνών και ελληνικού φιλότεχνου κοινού.

Η Τήνος

Η Τήνος είναι το νησί που προσέφερε στην Ελλάδα τους “πατέρες” της στη ζωγραφική και τη γλυπτική. Η ιστορία του φτάνει τόσο πίσω στο παρελθόν, μέχρι τους Νεολιθικούς χρόνους, και έχει συσχετιστεί με τον Ποσειδώνα, τον θεό της θάλασσας, και τον Αίολο, τον θεό των ανέμων? έχει συσχετιστεί, επίσης, και με τη Δήμητρα και τον Διόνυσο. Οι Βενετοί εισέβαλαν στην Τήνο το 1207, και από τότε, οι Τήνιοι γίνονταν μαρμαροτεχνίτες και απασχολούνταν επαγγελματικά για αιώνες στη Δυτική Ευρώπη, στον τομέα της αρχιτεκτονικής των δημόσιων κτιρίων. Γι' αυτό το λόγο είχαν πλούτη και πρόσβαση στο εξωτερικό. Οι Τήνιοι ζωγράφοι και γλύπτες έπαιξαν σημαντικό ρόλο ως δάσκαλοι στο Μόναχο, τη Γερμανία, το Παρίσι και εν τέλει στην Ελλάδα, ύστερα από την χειραφέτησή της από τους Οθωμανούς. Εδώ, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ίδρυση της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών. Μεταξύ των φημισμένων Τηνίων καλλιτεχνών συγκαταλέγονται οι ζωγράφοι Νικόλαος Γύζης και Νικηφόρος Λύτρας και ο γλύπτης Γιαννούλης Χαλεπάς. Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Τήνου, το Μουσείο Μαρμαροτεχνίας (το οποίο εκθέτει έργα αποκλειστικά Τηνίων καλλιτεχνών) και το Μουσείο Κώστα Τσόκλη βρίσκονται στην Τήνο.

Λίγα λόγια για το χώρο διεξαγωγής της έκθεσης

Το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού ιδρύθηκε (2002) με σκοπό την προώθηση Τηνίων καλλιτεχνών. Στεγάζει τα έργα του Γιαννούλη Χαλεπά (μόνιμη συλλογή), καθώς και μια γκαλερί που φιλοξενεί εγχώριες και διεθνείς περιοδεύουσες εκθέσεις, κυρίως το καλοκαίρι, περίοδο κατά την οποία η Τήνος αποτελεί το σημείο συνάντησης ανθρώπων που ανήκουν στην πνευματική ηγεσία της Ελλάδας. Η Τήνος έχει αποτελέσει το αγαπημένο μέρος διακοπών του φιλοσόφου Κορνήλιου Καστοριάδη και του συγγραφέα Βασίλη Αλεξάκη, για να αναφέρουμε μόνο δύο από τους διάσημους διανοούμενους και καλλιτέχνες που προτιμούν την Τήνο σαν καλοκαιρινό προορισμό. Τον Αύγουστο, το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού διοργανώνει το Tinos Jazz Festival (Φεστιβάλ Τζαζ της Τήνου) και το Tinos World Music Festival (Φεστιβάλ Μουσικής του Κόσμου της Τήνου).

"Ανοιχτοί Ορίζοντες, μια Έκθεση", Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, Τήνος

Διάρκεια έκθεσης: 1 - 20 Αυγούστου 2017