Άποψη εγκατάστασης του Mark Manders για την έκθεση "The Absent Museum" © Kristien Daem
1. "The Absent Museum", WIELS
Για να γιορτάσει τα δέκα χρόνια του, το WIELS στις Βρυξέλλες παρουσιάζει μια μεγάλης κλίμακας έκθεση, με τίτλο "The Absent Museum". Ο τίτλος αποτελεί υπαινιγμό για την αποφασιστικής σημασίας επιρροή που είχε και εξακολουθεί να έχει στο βελγικό μοντερνισμό η συμβολιστική, "μυστική-μυστηριακή" σκέψη. Η έκθεση αποτελεί, επίσης, μια αναδρομή στην πορεία του WIELS μέχρι στιγμής, μέσα από τη διεθνή σκοπιά της τέχνη και της παγκοσμιοποίησης. Πώς μπορούν οι καλλιτέχνες να διατηρήσουν την ένταση ανάμεσα στα παράδοξα της παγκοσμιοποίησης και τις αναταράξεις της ιστορίας και στις ατομικές τους ευαισθησίες και φωνές;
Παρόλο που τα μουσεία -ειδικά όσα είναι αφιερωμένα στη σύγχρονη τέχνη- δεν ήταν ποτέ πιο δημοφιλή απ'' όσο είναι τώρα, παραμένουν αξιοπρόσεκτα απόντα από το δημόσιο χώρο και η φωνή τους δεν ακούγεται στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Υπάρχοντα έργα και νέες παραγωγές από περίπου 45 σύγχρονους και ιστορικούς καλλιτέχνες ερμηνεύουν και θίγουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα μουσεία σήμερα, καθώς και οι κοινότητες που εμπνέουν. Ανάμεσά τους οι: Francis Alys, Jo Baer, Monika Baer, Marcel Broodthaers, Marlene Dumas, Jimmie Durham, Ellen Gallagher, Isa Genzken, Thomas Hirschhorn, Carsten Holler, Martin Kippenberger, Goshka Macuga, Mark Manders, Oscar Murillo, Otobong Nkanga, Felix Nussbaum, Gerhard Richter, Wolfgang Tillmans, Luc Tuymans κ.ά.
Έως 13 Αυγούστου, www.wiels.org
Ernesto Neto, Flower Crystal Power (2014) Φωτογραφία: Tony Prikryl © Ernesto Neto & Tanya Bonakdar Gallery
2. "Infinite Garden. From Giverny to Amazonia", Centre Pompidou-Metz
Υπήρχε παλιά η εντύπωση ότι οι κήποι ήταν τελειωμένη υπόθεση εξαιτίας του μοντερνισμού και του θριάμβου των χώρων πρασίνου, οι οποίοι περιορίζουν την οργανικότητα της φύσης σε λειτουργικές περιοχές. Παρόλα αυτά, οι κήποι παρέμειναν μια γόνιμη πηγή έμπνευσης καθ'' όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα και εξακολουθούν να κάνουν αίσθηση στους καλλιτέχνες. Οι κήποι τούς αιχμαλωτίζουν, όχι μόνο για τις θρεπτικές, ιαματικές και διακοσμητικές αρετές τους, αλλά και για την ανατροπή τους.
Πέρα από τον κλειστό και οργανωμένο χώρο, ο κήπος που δημιουργούν τα έργα της έκθεσης "Infinite Garden. From Giverny to Amazonia" στο παράρτημα του Centre Pompidou στο Μετς της Γαλλίας, φιλοξενεί θολά, έκφυλα και απείθαρχα ιδιωτικά πάθη. Ένα μέρος αντίστασης και διαφωνίας, του πιο εξαίρετου εξευγενισμού και της πιο άγριας έξαρσης, η έκθεση γίνεται ένα βιολογικό, ηθικό και πολιτικό εργαστήριο. Με υφέρπουσες επιρροές από κινήματα όπως ο Μανιερισμός ή ο Σουρεαλισμός, η έκθεση ανοίγεται στο αταίριαστο και το ακανόνιστο. Μέσα από έργα καλλιτεχνών όπως οι Frantisek Kupka, Ernesto Neto, Claude Monet, Pierre Huyghe, Yto Barrada, Carsten Holler, Simon Starling, Roberto Burle-Marx, Lina Bo Bardi και Lois Weinberger, σκιαγραφείται ένας σκοτεινός, χαοτικός και απρόβλεπτος πειραματικός κήπος.
Έως 28 Αυγούστου, www.centrepompidou-metz.fr
Ο Yves Klein και το έργο Blue Globe (1961) © Yves Klein, ADAGP, Παρίσι / SABAM, Βρυξέλλες, 2017 Φωτογραφία © Harry Shunk και Janos Kender © J.Paul Getty Trust. The Getty Research Institute, Λος Άντζελες
3. Yves Klein, "Theatre of the Void", BOZAR
Αφότου ταξίδεψε στην Tate Liverpool, η έκθεση "Theatre of the Void" παρουσιάζει στο BOZAR στις Βρυξέλλες έργα του μεγάλου γάλλου καλλιτέχνη Yves Klein. Ο Klein, διάσημος για τους μονοχρωματικούς πίνακές του σε ένα βαθύ μπλε που έμεινε γνωστό ως "το μπλε του Yves Klein", παρήγαγε έργα που μεταπλάθουν τις ιδέες του για το πνευματικό άπειρο και τη ροπή του προς τα μυστικιστικά τελετουργικά. Τα εξαιρετικά εικαστικά έργα του και οι θεαματικές επιτελέσεις (περφόρμανς) του αποτέλεσαν προδρόμους του happening και της body art. Η έκθεση αυτή εξερευνά το ρηξικέλευθο έργο του μέσα από αριστουργήματα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά και εικαστικά έργα που εκτίθενται σπάνια, όπως ταινίες, φωτογραφίες και άλλα αντικείμενα, τα οποία αντανακλούν το εύρος του καλλιτεχνικού οράματος του Klein.
Έως 20 Αυγούστου, www.bozar.be