Anselm Kiefer, "For Louis-Ferdinand Celine: Voyage au bout de la nuit", άποψη εγκατάστασης © Copenhagen Contemporary 2016, Φωτογραφία: Anders Sune Berg
1. Anselm Kiefer, "For Louis-Ferdinand Celine: Voyage au bout de la nuit", Copenhagen Contemporary
Η Copenhagen Contemporary στη Δανία παρουσιάζει τέσσερα μολύβδινα γλυπτά αεροπλάνα, μαζί με τέσσερις πίνακες, του Anselm Kiefer, ενός από τους πιο σημαντικούς εν ζωή καλλιτέχνες της εποχής μας.
Οι πίνακες και τα γλυπτά του Anselm Kiefer είναι γεμάτα από αναφορές στο παρελθόν. Στα σχεδόν πενήντα χρόνια που έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησε να δουλεύει ως καλλιτέχνης στη μεταπολεμική Γερμανία, έχει εμπνευστεί από ιστορικά γεγονότα, τη λογοτεχνία, την ποίηση, την αλχημία, την αστρονομία, τη χημεία και τη θρησκεία. Μολύβδινα γλυπτά αεροπλάνα κάνει από τα τέλη της δεκαετίας του ''80, αλλά τα μνημειακά αυτά έργα δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
Τα έργα σε αυτήν την έκθεση, με την πολυκαιρισμένη και χτυπημένη από τον πόλεμο όψη, κυριαρχούν σε ένα χώρο 1.500 τ.μ. Τα αλληγορικής σημασίας αεροπλάνα αντιπαρατίθενται με μια σειρά από πίνακες, με διαστάσεις 6,6 μ. ύψος και 11,4 μ. πλάτος. Οι πίνακες περιέχουν αναφορές σε φωτογραφίες που ο καλλιτέχνης τράβηξε στα ταξίδια του στην Έρημο Γκόμπι το 1993, αλλά και σε μια σκηνή από το βιβλίο Book of Franza (1955) του αυστριακού συγγραφέα Ingeborg Bachmann, στην οποία ο χαρακτήρας του τίτλου του βιβλίου ψάχνει ανεπιτυχώς παρηγοριά στο απογυμνωμένο τοπίο της ερήμου.
Έως 6 Αυγούστου, www.cphco.org
Carsten Holler, "Henie Onstad Sanatorium", άποψη εγκατάστασης © Henie Onstad Kunstsenter
2. Carsten Holler, "Henie Onstad Sanatorium", Henie Onstad Kunstsenter
O Carsten Holler έχει στήσει ένα σανατόριο για τη θεραπεία όσων επισκεφθούν το Henie Onstad Kunstsenter, ένα κέντρο τεχνών που βρίσκεται στις δυτικές συνοικίες του Όσλο της Νορβηγίας. Μέσα από μια σειρά από πειραματικές εγκαταστάσεις και γλυπτά, οι επισκέπτες μπορούν να επιπλεύσουν, να τσουλήσουν και να πετάξουν μέσα στο Henie Onstad Sanatorium. Περιφερόμενα κρεβάτια-ρομπότ προσφέρουν, επίσης, τη δυνατότητα να κάτσει κάποιος εκεί και να περάσει τη νύχτα του (μια συνεργασία με το ξενοδοχείο Lysebu).
Στα τέλη του 1800 και στις αρχές του 1900 υπήρχαν πολλά σανατόρια στη γειτονιά του Hovikodden. Αποσκοπώντας στην ίαση των ασθενών, τα σανατόρια χτίζονταν τις περισσότερες φορές σε πανέμορφες τοποθεσίες, κοντά στο δάσος και τη θάλασσα, όπου ο αέρας ήταν πιο υγιεινός. Παρόλο που κάποια ήταν σχεδιασμένα για τη θεραπεία της φυματίωσης, άλλα, παλαιότερα σανατόρια είχαν σχεδιαστεί για να προσφέρουν αναψυχή και χαλάρωση, πιο κοντά σε αυτό που ξέρουμε σήμερα ως επίσκεψη σε σπα.
Λαμβάνοντας αυτό υπόψιν, λοιπόν, καθώς και τη μοναδική τοποθεσία του Henie Onstad, ο Holler αποφάσισε, από την πρώτη του κιόλας επίσκεψη στο Hovikodden, να κάνει μια έκθεση που θα προσκαλεί το κοινό να βιώσει την εμπειρία ενός σανατορίου μέσα από τη μετασχηματιστική δύναμη της τέχνης, μέσα από πολλά συμμετοχικά έργα.
Έως 10 Σεπτεμβρίου, www.hok.no
© Artipelag
3. "Edmund de Waal | Giorgio Morandi", Artipelag
Ο σύγχρονος βρετανός κεραμείστας και συγγραφέας Edmund de Waal συναντά τον καταξιωμένο ιταλό ζωγράφο Giorgio Morandi στη μεγάλη εαρινή έκθεση του κέντρου τεχνών Artipelag στο Gustavsberg της Σουηδίας. Το έργο του Morandi αποτελείται κατά ένα μεγάλο μέρος από νεκρές φύσεις με κεραμεικά. Παρόλα αυτά, δεν είναι αυτό που ενώνει τους δύο καλλιτέχνες στην έκθεση: στόχος είναι ο επισκέπτης να δημιουργήσει τις δικές του συνδέσεις παρατηρώντας τα έργα.
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου πενήντα έργα του Morandi, τα πιο πρώιμα από τα οποία χρονολογούνται στο 1921 και τα ύστερα στο 1963. Εκτός από πολλές νεκρές φύσεις με κεραμεικά οικιακά σκεύη, εκτίθενται και τοπιογραφίες του καλλιτέχνη. Οι πίνακες συμπληρώνονται από σχέδια, χαρακτικά και υδατογραφίες που αποτυπώνουν το εύρος της καλλιτεχικής παραγωγής του Morandi.
Παρόλο που ο Edmund de Waal (γενν. 1964) είναι γνωστός στη Σουηδία με τη συγγραφική του ιδιότητα, είναι η πρώτη φορά που τα κεραμεικά του έργα παρουσιάζονται στη χώρα. Από τα περίπου σαράντα έργα από το 2012 έως σήμερα που εκτίθενται, περίπου δέκα έργα είναι καινούρια και προέκυψαν σε διάλογο με τα έργα του Morandi. Ο de Waal, άλλωστε, σε πολλές περιπτώσεις έχει τονίσει ότι ο μεγάλος ζωγράφος είναι μια από τις μεγαλύτερες πηγές έμπνευσής του. Ο καλλιτέχνης, μάλιστα, έχει επιμεληθεί ο ίδιος την έκθεση, μαζί με τον Bo Nilsson, και έχει δημιουργήσει ένα έργο κατευθείαν στους τοίχους του Artipelag, σε σχέση με τους πίνακες του Morandi.
Έως 1 Οκτωβρίου, www.artipelag.se